עבור אנשים הנאבקים במשקל, ניתוח בריאטרי יכול להיות מקור לעזרה, אבל לעיתים יש לו השפעה גם על מערכת היחסים הזוגית. מחקר שנערך לאחרונה בארצות הברית הראה שניתוחים בריאטריים מכפילים את הסיכוי להתחתן - אבל גם להתגרש.
קראו עוד:
את המחקר הובילו אפידמיולוגים מבית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת פיטסבורג, והוא הראה כי למבוגרים שעברו ניתוח הרזיה יש סיכוי גבוה פי שניים להתחתן בתוך חמש שנים - לעומת אלו שלא עברו את הניתוח. עם זאת, המחקר מצא גם כי מבוגרים נשואים שעוברים ניתוח בריאטרי, הם בעלי סיכוי גבוה פי שניים להתגרש.
1 צפייה בגלריה
ניתוח בריאטרי
ניתוח בריאטרי
ניתוח בריאטרי. "חשוב שזוגות ישקלו את צעדיהם ויפתחו אסטרטגיות כדי לשמור על הקשר לאחר הניתוח"
(צילום: Shutterstock)
המחקר, שפורסם בכתב העת Wolters Kluwer's Annals of Surgery Open, מתייחס להשפעתו של ניתוח הרזיה על מערכות יחסים של מבוגרים אמריקנים שעברו אותו, ומספק למטופלים ולאנשי המקצוע נתונים בנושא.
החוקרים ניתחו נתונים של 1,441 אזרחים אמריקנים שעברו בין 2006 ל-2009 ניתוח מעקף קיבה או כריתת קיבה בשרוול - שני ההליכים הכירורגיים השכיחים ביותר לטיפול בהשמנה חמורה. הגילים של המשתתפים נעו על הטווח שבין 19 ל-75. 79% מהם היו נשים, ו-62% היו נשואים או בזוגיות בזמן הניתוח.
התברר כי רוב המנותחים שהיו במערכת יחסים בעת הניתוח שמרו עליה במשך חמש השנים שאחריו: 81% מהמשתתפים הנשואים נשארו נשואים, ו-70% מהרווקים נשארו כאלו. עם זאת, 18% מהמשתתפים הלא נשואים נישאו, לעומת 7% מכלל אוכלוסיית ארה"ב, ו-8% מהמשתתפים הנשואים התגרשו, לעומת 4% מהאוכלוסייה. 5% נוספים מהנשואים שלא התגרשו, פירקו את מערכת היחסים שהיו בה.
"המטרה של ניתוח בריאטרי היא בדרך כלל ירידה במשקל, אבל לאנשים שעוברים אותו יש מניעים נוספים, בהם הפחתת הסיכון לחלות בסוכרת סוג 2 והקלה על כאבי פרקים", אמרה המחברת הראשית של המחקר, וונדי קינג. "היו גם מטופלים שאמרו שהם רוצים לעבור ניתוח מתוך רצון לקיים זוגיות רומנטית או לשפר את מערכת היחסים שבה הם נמצאים. עבורם, היה זה מניע חשוב מאוד שהוביל לניתוח".
"נראה שאורח החיים החדש של המנותחים הוציא אותם ממצב של סנכרון עם בן הזוג", מסבירה וונדי קינג, המחברת הראשית של המחקר. "יכול להיות מאוד קשה, כשאחד מבני הזוג משנה את תזונתו ואת פעילותו הגופנית וכן מקבל בחזרה את החשק המיני, בעוד שאצל הצד השני אין שינויים. זה יכול לערער באופן משמעותי את מערכות היחסים"
קינג הסבירה כי מספר גורמים מגבירים את הסבירות לכך שמנותח ישנה את הסטטוס הזוגי שלו לאחר הניתוח. חלקם צפויים: לדבריה, טבעי שאנשים צעירים ואלו שהיו בזוגיות לפני הניתוח יינשאו בחמש השנים שלאחר הניתוח. אבל לבריאות הגופנית המשופרת הייתה השפעה: מתברר שאנשים שירדו במשקל ודיווחו על עלייה בחשק המיני בעקבות הניתוח, היו בעלי סיכוי גבוה יותר להיפרד או להתגרש.
"נראה שאורח החיים החדש של המנותחים הוציא אותם ממצב של סנכרון עם בן הזוג", מסבירה קינג. "יכול להיות מאוד קשה, כשאחד מבני הזוג משנה את תזונתו ואת פעילותו הגופנית וכן מקבל בחזרה את החשק המיני, בעוד שאצל הצד השני אין שינויים. זה יכול לערער באופן משמעותי את מערכות היחסים. חשוב שזוגות ישקלו את צעדיהם ויפתחו אסטרטגיות כדי לשמור על הקשר לאחר הניתוח הבריאטרי.
"למערכות היחסים יש השפעה עמוקה על הבריאות הפיזית והנפשית שלנו. חשוב שמחקרים נוספים יתמקדו בהשפעות הניתוחים הבריאטריים על מערכות היחסים השונות, על מנת שרופאים יוכלו לייעץ בנושא למטופליהם ולנהל את הציפיות שלהם לפני הניתוח ואחריו".