בשיתוף מדטרוניק
עשרות אלפי חולי סוכרת סוג 1 בישראל חיים במאבק יומיומי בו המחלה מנהלת חלק ניכר מחייהם עם דקירות והזרקות חוזרות ונשנות, חישובים בלתי פוסקים ומעקב אחר כל מה שהם מכניסים לפה.
מחקר קליני חדש, שנערך בשלוש מדינות באירופה, מראה כי מערכת המינימד G780, שקיבלה את הכינוי "הלבלב המלאכותי", משפרת באופן משמעותי את רמות הסוכר בדם ומאפשרת למטופלים להיות עם ערכי סוכר מאוזנים כמו של אדם בריא במשך רוב היום.
2 צפייה בגלריה
לבלב מלאכותי
לבלב מלאכותי
לבלב מלאכותי
(יח"צ)

איזון ההמוגלובין המסוכרר

המחקר, שהתפרסם בכתב העת הרפואי המוביל The Lancet Diabetes & Endocrinology, והתבצע ב-14 מרכזים רפואיים בגרמניה, בריטניה וצרפת, חילק באופן אקראי חולי סוכרת סוג 1 בוגרים שרמות הסוכר בדמם לא היו מאוזנות והשליטה במחלתם הייתה לא מספקת, לשתי קבוצות.
מחצית מהחולים התחילו טיפול שכלל ניטור באמצעות חיישן סריק (isCGM) בשילוב עם זריקות יומיות מרובות של אינסולין והמחצית השנייה חוברו למערכת הלבלב המלאכותי. המחקר עקב אחר החולים במשך חצי שנה.
המדד הבסיסי שמשמש למעקב אחר איזון הסוכרת נקרא HbA1c, או בדיקת המוגלובין מסוכרר, חלבון הנמצא בתאי דם אדומים, וככל שרמת הסוכר בדם גבוהה יותר, כך עולה אחוז ההמוגלובין המסוכרר בתחילת המחקר, כל החולים היו לא מאוזנים, עם מדד A1c גבוה מאוד, בסביבות 9% על אף שביצעו ניטור באמצעות חיישן סריק כ- 9 פעמים ביום בממוצע.
בתוך שלושה חודשים, ההמוגלובין המסוכרר של החולים שטופלו בלבלב המלאכותי ירד באופן משמעותי ב-1.54% בממוצע, בהשוואה לירידה של 0.2% בלבד של החולים שקיבלו את הטיפול המקביל, והירידה הזו נשמרה גם בשלושת החודשים הבאים. אף אחד מהנבדקים בקבוצת הביקורת לא הגיע ליעד של מדד תקין (מתחת ל-7%), בהשוואה לקרוב ל-30% מהחולים שטופלו במערכת מינימד G780.

להישאר בטווח התקין של רמות הסוכר

שיטה שנייה למעקב אחר מצב המחלה היא הזמן בו שוהה המטופל בטווח התקין של רמת הסוכר בדם (בין 70-180 מ"ג/ד"ל). המחקר הראה שיפור משמעותי בפרק הזמן בו רמת הסוכר בדם הייתה בטווח התקין. בסך הכל, רמת הסוכר בדם של המטופלים שהשתמשו במערכת G780 הייתה בטווח הרצוי 70% מהזמן, בהשוואה ל-43% מהמטופלים בקבוצת הביקורת – תוספת יומית של יותר משש שעות של רמות סוכר תקינות בדם.
נתון חשוב נוסף הוא הזמן בו שוהים המטופלים בערכי סוכר נמוכים. בשתי הקבוצות זמן זה היה זהה ומועט (כ2% מהיממה) נתון שמעיד על הפחתה ברמות הסוכר מבלי להעלות את הסיכון הכרוך בערכי סוכר נמוכים (היפוגליקמיה). זאת ועוד, בכל הנוגע לזמן בו שהו המטופלים ברמות סוכר גבוהות מהתקין, הפערים היו משמעותיים: יותר ממחצית מהיממה המטופלים בקבוצת הביקורת היו עם רמות סוכר בדם מעל לתקין, בהשוואה לכרבע מהזמן אצל החולים שחוברו ללבלב המלאכותי.
במשך יותר מ-20% מהיממה החולים בקבוצת הביקורת היו עם רמות סוכר בדם גבוהות במיוחד (יותר מ-mg/dL250), בהשוואה ל-6.6% מהיממה אצל החולים שטופלו בעזרת הלבלב המלאכותי.
2 צפייה בגלריה
נעמה פלץ
נעמה פלץ
ד"ר נעמה פלץ סינוואני
"למען האמת, הנתונים של המחקר לא מפתיעים אותי. אני רואה את המטופלים שלי שחוברו למערכת הזו וזה פשוט נפלא", אומרת ד"ר נעמה פלץ סינואני, אנדוקרינולוגית בכירה במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם במרכז הרפואי שיבא. "המערכת יודעת לתקן את רמות הסוכר באופן אוטומטי ומותאם אישית לכל מטופל ולכן הוא שוהה פחות בערכי סוכר גבוהים (היפרגליקמיה) וחווה פחות אירועי סוכר נמוכים (היפוגליקמיה) במהלך היממה, אם בכלל".
לדברי הרופאה, המטופלים המחוברים ללבלב המלאכותי מאוזנים יותר ומשמרים את האיזון זמן ממושך יותר ולכן הם נדרשים להגיע אליה בתדירות נמוכה יותר, וכן מועדים פחות לסיבוכים הקשים הקשורים לסוכרת, כמו עיוורון, קטיעות גפיים ופגיעה בכליות, כלי דם ולב.
עוד הצביע המחקר הצביע על רמות גבוהות של שיתוף פעולה של המטופלים עם המערכת, אליה הם היו מחוברים יותר מ95% מזמן המחקר.

נתונים בזמן אמת

מערכת מינימד G780 בודקת את המטופל באופן רציף 288 פעמים ביממה. המערכת מקבלת החלטות ומזליפה אינסולין באופן אוטומטי ומותאם אישית בעזרת האלגוריתמים של בינה מלאכותית שמוטמעים בה ובכך מווסתת את רמות הסוכר. המערכת גם יכולה להתממשק עם אפליקציה בטלפון הנייד. המטופלים והרופאים המטפלים יכולים לקבל נתונים והתראות בזמן אמת.
"אם מתעוררת בעיה כלשהי, אני מורידה מרחוק את הנתונים שלהם בזמן אמת ומדריכה אותם בהתאם", אומרת ד"ר פלץ סינואני. "המטופלים מעידים על כך שהם לא צריכים להתעסק במחלה שלהם כל הזמן. סוף סוף הם מתנהלים לצידה ויכולים קצת לשכוח ממנה ו"לשחרר את המושכות", ולא כמו שהיה עד עכשיו שהם חיו את המחלה 24 שעות 7 ימים בשבוע. אחד המטופלים שפגשתי לאחרונה אמר לי משפט שמסכם את הכל: 'לכמה שעות אני שוכח שיש לי סוכרת'".
בשיתוף מדטרוניק