בשיתוף האגודה למלחמה בסרטן
סרטן הערמונית הוא סרטן המתפתח בבלוטת הערמונית (פרוסטטה). זהו הגידול הסרטני השכיח ביותר בקרב גברים בישראל, ובעיקר בקרב גברים מבוגרים. לעיתים רחוקות מאבחנים מחלה זו לפני גיל 50. בעוד שכמחצית מהגברים המבוגרים סובלים מהפרעות בהטלת שתן, רק 1 מתוך 9 גברים מבוגרים יחלה בסרטן הערמונית. עם זאת, חלק מהתסמינים של שני מצבים אלה דומים, ולכן חשוב להיבדק.

מהי בלוטת הערמונית?

הערמונית (פרוסטטה) היא בלוטת מין משנית אצל הגבר. היא דומה בצורתה לאגוז עץ הערמון, ומכאן שמה. הבלוטה ממוקמת מתחת לשלפוחית השתן, בבסיס הפין ולפני החלחולת (רקטום). דרך פתח צר בבלוטת הערמונית עוברת השופכה, דרכה עובר השתן משלפוחית השתן עד קצה הפין. בבלוטת הערמונית נוצר רוב נוזל הזרע.
1 צפייה בגלריה
ערמונית
ערמונית
(צילום: האגודה למלחמה בסרטן)

מהו גידול שפיר של בלוטת הערמונית?

הגדלה שפירה (לא ממאירה) של בלוטת הערמונית (BPH - Benign Prostatic Hyperplasia) היא תופעה שכיחה המתרחשת בקרב יותר ממחצית הגברים מעל גיל 50. ההגדלה נגרמת משינויים הורמונליים בבלוטת הערמונית, והיא יוצרת לחץ על השופכה העוברת דרך הבלוטה, כך שעלולות להיגרם הפרעות בהטלת השתן.

מהו גידול ממאיר (סרטן) של בלוטת הערמונית?

גידול ממאיר מתרחש כאשר נוצרים תאים סרטניים בבלוטת הערמונית. הסיבות הישירות להיווצרות סרטן הערמונית עדיין אינן ידועות, אך באופן כללי ניתן לומר כי במצב זה נפגם המנגנון הפנימי המפקח על קצב הגדילה המסודר של התאים. בערמונית, שלא כמו בסרטן הנוצר באיברים אחרים, קצב התחלקות התאים הממאירים הוא יחסית איטי מאוד ברוב החולים. לכן, למרות השכיחות הגבוהה יחסית של סרטן הערמונית בקרב גברים מבוגרים, אין למחלה זו מאפיינים קליניים ברורים ומיידיים, ופעמים רבות החולה אינו חש בתסמינים כלשהם.
השכיחות של שני המצבים - הגדלה שפירה ומחלת סרטן של בלוטת הערמונית - עולה עם הגיל. לעיתים רחוקות מאבחנים מצבים אלו לפני גיל 50. הסימנים והתופעות בשני המצבים דומים, ואין אפשרות להבחין ביניהם ללא בדיקות רפואיות. בעוד שכמחצית מהגברים המבוגרים סובלים מהפרעות בהטלת שתן, רק 1 מתוך 9 גברים מבוגרים נמצא בסיכון לחלות בסרטן הערמונית.
אינפו ערמונית חדש

האם ניתן להפחית את הסיכון לחלות בסרטן הערמונית?

מחקרים מוכיחים כי אימוץ אורח חיים בריא יכול לעזור בהפחתת הסיכון לחלות בסוגי סרטן שונים, בהם סרטן הערמונית. להלן ההמלצות לאורח חיים בריא:
תזונה מאוזנת: מומלץ להרבות באכילת ירקות, פירות ומזונות עשירים בסיבים; להימנע מאכילת מזונות עתירי קלוריות (עשירים בסוכר ובשומן); להמעיט באכילת מזון מעובד, מעושן, מטוגן, מלוח ומשומר; להפחית אכילת בשר אדום; להעדיף שתיית מים ולא משקאות ממותקים.
צריכה גבוהה של עגבניות: ישנן עדויות לפיהן צריכה גבוהה של עגבניות - טריות או מבושלות, או מוצרי עגבניות - יכולה לעזור בהפחתת הסיכון לסרטן הערמונית.
משקל גוף תקין: מומלץ לשמור על מדד מסת גוף (BMI) תקין, בין 18.5 ל 24.9.
פעילות גופנית: מומלץ לבצע מדי יום במשך כ 30-דקות לפחות פעילות גופנית נמרצת להעלאת הדופק, כגון הליכה מהירה, ריצה, רכיבה על אופניים, שחייה וכדו'.
הימנעות מעישון: הימנעות מעישון סיגריות בפרט וכל מוצרי הטבק בכלל (כולל נרגילה), יכולה להפחית את הסיכון לתחלואה בסוגי סרטן שונים. נמצא כי בקרב מעשנים הסיכון לתמותה מסרטן הערמונית גבוה יותר.
  • האגודה למלחמה בסרטן בישראל פועלת במטרה להפחית את התחלואה והתמותה ממחלת הסרטן, להעלות את המודעות לאימוץ אורח חיים בריא ולחשיבות האבחון המוקדם, לקידום חקר מחלות סרטן ולשיפור דרכי הטיפול, השיקום ואיכות חיי החולים והמחלימים בישראל. כל פעילויות האגודה המוצעות לציבור הן ללא תשלום.
  • למידע מפורט, מענה על שאלות וקבלת חומרי הסברה ניתן להתקשר ל'טלמידע'® של האגודה למלחמה בסרטן 1-800-599-995 או להיכנס לאתר
בשיתוף האגודה למלחמה בסרטן