הרבה לפני שהרפואה הסינית התוודעה לכוח המופלא של המחטים בדיקור, הייתה שם הטווינא. שיטת טיפול אלטרנטיבית זו מבוססת על עיסוי ומגע, ותומכת בגישה הוליסטית לשיפור הבריאות והרווחה הנפשית. יש עדויות שקיסרי סין הקדומים השתמשו בה. האם מה שטוב לקיסרים הסינים הגדולים טוב גם לנו ועשוי לשפר את איכות החיים בתקופה מלאת לחצים וחרדות? התנסינו בטיפול במאוחדת רפואה משלימה, וחזרנו עם כמה תובנות.
3 צפייה בגלריה
 טיפול טווינא קופת חולים מאוחדת
 טיפול טווינא קופת חולים מאוחדת
"כל טיפול מותאם באופן פרטני למצב הפיזי של המטופל ". טיפול טווינא
"אם תלך היום לבתי החולים בסין תראה שטווינא (וגם דיקור) כלולה כחלק מהתוכנית הטיפולית לצד הרפואה הקונבנציונלית. מדובר בכלי טיפולי מאוד אפקטיבי", מגלה רפאל סרגה, המטפל ממאוחדת רפואה משלימה, בתחילת הטיפול.
"מאז 7 באוקטובר, הרבה מהמטופלים שמגיעים אליי מציינים כי הבעיה העיקרית אצלם זה הסטרס והחרדה שהם חווים בעקבות המצב. הם מספרים כי יש להם בעיות שינה, פחדים, לחצים וסטרס שמפריעים להם בחיי היום-יום. אחת המטופלות שהגיעה אליי, סיפרה שהחרדה מהמצב הובילה לכך שהיא פחדה לצאת מהבית. אחרי כמה טיפולים שהיא עברה, ראינו מגמת שיפור משמעותית במצבה. אין ספק שהטיפולים מסייעים רבות".
טיפול טווינא בקופות החולים
כיצד מסייע הטיפול? בראש ובראשונה – חשוב ומומלץ לצאת מהבית ולעשות משהו בשביל עצמנו, במיוחד אם מדובר במשהו שעושה לנו טוב. בעיקר בימים כאלה צריך לדאוג לשיפור זרימת הדם, ולחיזוק הנפש והשלווה הפנימית שלנו. אנחנו גם רואים מגמת שיפור משמעותית בקרב מטופלים שחוו פוסט-טראומה עקב אירועי הלחימה, רואים שהטיפול עוזר להם".
גם אני מגיע לכאן כחלק מהניסיון שלי לקבל מענה לתחושות הדחק שלוו בכאבי גב קשים וטורדניים. כמו בכל טיפול רפואה משלימה שבו ביקרתי, השיחה מתחילה בתשאול קצר על מצבי הבריאותי. "כל טיפול מותאם באופן פרטני למצב הפיזי של המטופל ברגע הנתון", אומר סרגה, "למשל, אם תבוא יום אחד עם כאב גב ויום אחר עם כאב ראש – זה לא יהיה אותו סוג טיפול".
רפאל סרגה מטפל טווינא מאוחדתרפאל סרגה
איך מתבצע הטיפול? "מבחינת הגישה, ההסתכלות זהה לדיקור. בשונה מדיקור, אנחנו משיגים את אותן מטרות באמצעות מגע של הידיים ולא במחטים. על פי הרפואה הסינית, ישנם בגוף ערוצים - מרידיאנים שמם - המתקשרים לאיברים ומקומות מסוימים בגוף. הטיפול מתבצע בלבוש, במהלכו אנחנו מבצעים עבודת עיסוי נקודתית וכללית לשחרור השרירים והערוצים".
לאילו בעיות טווינא עשויה לסייע? "הטיפול נותן מענה לבעיות אורתופדיות כמו כאבי גב, ברכיים, מרפק טניס וכו', אך יש לו גם אפקט טיפולי על בעיות כרוניות כמו כאבי ראש, לחץ דם, מיגרנות, בעיות של מערכת העיכול, כאבי מחזור, תסמונת גיל המעבר ועוד".
אני מספר על בעיות הגב והבעיות במערכת החיסון שתוקפות אותי לאחרונה, וסרגה מסביר לי כי הטיפול יתמקד בעיסוי לשחרור השרירים בגב בנוסף לטיפול בכוסות רוח. אני נשכב על מיטת הטיפולים. בדומה לטיפולי מגע אחרים שבהם כבר התנסיתי, התחושה היא של שלווה נעימה – לא דבר מובן מאליו בתקופה רוויית סטרס.

ממזרח למערב

פירוש השם "טווינא" נגזר מאופן הפעולה הנעשית בטיפול (tui – לדחוף, na – להרים וללחוץ). ניתן לאתר את מקורותיה כבר בסין העתיקה, שם היא תועדה לראשונה ב-Huangdi Neijing, אחד מכתבי היסוד של הרפואה הסינית המסורתית, המתוארך למאה השלישית לפני הספירה.
עוד לפני שהגעתי לכאן תהיתי לעצמי מה ההבדל בין טווינא לשיטות מגע אחרות כמו שיאצו, למשל. גיליתי כי טווינא מגיעה מהרפואה הסינית בעוד השיאצו שייך לזרם היפני, וכי בעוד טיפול שיאצו מבוסס על לחיצות, טווינא מתמקד בתנועות יותר סיבוביות.
במהלך מאות השנים, טווינא התפתחה, תוך שילוב השפעות מהטאואיזם, הבודהיזם ופילוסופיות סיניות אחרות. בשנים האחרונות התרגול העתיק חווה פריחה מחודשת בפופולריות, וזוכה לתשומת לב בעיתונות ובכותרות החדשות.
"פירוש השם "טווינא" נגזר מאופן הפעולה הנעשית בטיפול (tui – לדחוף, na – להרים וללחוץ). ניתן לאתר את מקורותיה כבר בסין העתיקה, שם היא תועדה לראשונה ב-Huangdi Neijing, אחד מכתבי היסוד של הרפואה הסינית המסורתית, המתוארך למאה השלישית לפני הספירה"
מעבר לחיבוק הגדול שהיא מקבלת מהמדיה, השיטה מצאה עצמה גם כחלק בלתי נפרד מטיפולי הרפואה המודרניים של ימינו, במסגרת רפואה אינטגרטיבית. ולראיה, גם בישראל מרפאות רבות מציעות את הטיפול כחלק מסל השירותים שלהן.
בעוד לשיטה שורשים עמוקים בפילוסופיה וברפואה הסינית המסורתית, יעילותה אינה מבוססת רק על אמונות עתיקות. אחת מהסיבות לפופולריות הגדולה שלה, היא התמיכה המחקרית הרבה לה היא זוכה בשנים האחרונות.
חוקרים רבים ברחבי העולם חוקרים את ההשפעות הפיזיולוגיות והפסיכולוגיות של טווינא, ושופכים אור על המנגנון שבו השיטה עובדת על מנת לעודד ריפוי ותחושת רווחה אישית. בעוד חלק מהמחקרים הם ראשוניים ומתמשכים, ניתן למצוא כבר לא מעט ראיות התומכות ביעילותה של השיטה בטיפול במגוון מצבים בריאותיים.
3 צפייה בגלריה
טיפול טווינא
טיפול טווינא
גם הרפואה המודרנית כבר מחבקת. טיפול טווינא
(צילום: shutterstock)
אחד מיתרונותיה הגדולים טמון בכך שהיא מאפשרת להימנע מתופעות לוואי של תרופות או טיפולים המבוססים כימיקלים. הבטיחות הגבוהה של הטיפול הופכת אותו לכזה שמתאים למטופלים בכל גיל – אפילו לתינוקות ולילדים קטנים, וכמובן למבוגרים ואף לקשישים.
מחקרים מצאו כי עיסוי טווינא ממריץ שחרור של אנדורפינים, משככי הכאבים הטבעיים של הגוף, וסרוטונין, נוירוטרנסמיטר הקשור לוויסות מצב הרוח. אך לא רק.
מחקר קטן משנת 2015 מצא כי טיפול טווינא אפקטיבי בטיפול בבעיות סירקולציה של מחזור הדם. במסגרת המחקר, נמצא כי עיסוי טווינא של 10 דק' יכול להיות אפקטיבי יותר מטיפולים קונבנציונליים אחרים. מחקר אחר משנת 2016 מצא כי עיסוי טווינא יעיל בטיפול בכאבי גב כאשר הוא משולב עם תרגילים לחיזוק שרירי הליבה בקרב אנשים הסובלים מכאבים. מחקר נוסף משנת 2015 קבע כי לעיסוי טווינא השפעה מטיבה על דיכאון.
3 צפייה בגלריה
טיפול טווינא
טיפול טווינא
תמיכה מחקרית רחבה. טיפול טווינא
(צילום: shutterstock)
לקראת סוף הטיפול סרגה משתמש בכוסות רוח על מנת לנקז רעלים מן הגוף. אני לא מעז להעיף מבט, אך סרגה כבר מעדכן אותי כי הנקודות שעל הגב שלי כבר מיהרו לתפוס צבע ארגמן בוהק - הוכחה שהטיפול עובד, לדבריו. תוך כדי אני שואל כמה טיפולים צריך בשביל להרגיש הטבה.
"זה תלוי", הוא אומר, "יש כאלה שמרגישים הטבה כבר מהטיפול הראשון ויש בעיות מסוימות שלוקחות יותר זמן. חשוב להבין שאם אתה מגיע עם בעיה שאתה סוחב 20 שנה, יש לערוך תיאום ציפיות. זה גם מאוד תלוי במה אתה עושה בבית לאחר מכן – האם אתה מתחזק את זה, שומר על תזונה ואורח חיים בריא. הרעיון הוא גם לתת טיפים מה לעשות בהמשך - אם אלה תרגילים מסוימים או מתיחות".
יש ריאקציה אחרי טיפול? "יכולה להיות לפעמים ריאקציה שמתבטאת בעליה מסוימת בכאב ואז ירידה. חשוב להבין שזה לא קסם. אנחנו באים לעזור לגוף, לתמוך בו על מנת שהוא יוכל לרפא את עצמו".
הטיפול הסתיים. אני קם באיטיות, מתיישב על המיטה ומרגיש מעט עייף ומסוחרר, אך סרגה מרגיע אותי כי מדובר בתופעה טבעית שתחלוף במהרה. בדרך הביתה כבר הרגשתי את האנרגיות עולות. אולי הגיע הזמן להתייחס קצת יותר טוב לגוף שלי, אני מסכם לעצמי.