משרד הבריאות פרסם הערב (יום ג') אזהרה לציבור מפני שימוש בתוספי תזונה המכילים אורז מותסס מתוצרת "קוביאשי" ביפן לאחר שנמצא קשר אפשרי למותם של חמישה יפנים ול-160 אשפוזים. המוצר אינו מאושר לשימוש בישראל, אך ייתכן שהובא באופן פרטי ומבלי לקבל אישור.
מדובר בתוספי תזונה שמיוצרים על-ידי חברת Kobayashi Pharmaceutical המכילים אורז שהותסס על-ידי שמר (Red yeast rice). החברה פתחה בהליך של החזרה יזומה (ריקול) זאת בעקבות דיווח ממשרד הבריאות ביפן על חשש לקשר אפשרי לחמישה מקרי מוות ולמקרי אשפוז רבים של צרכנים ביפן שסבלו מפגיעה בכליות לאחר שימוש במוצרים.
1 צפייה בגלריה
תוסף תזונה אורז מותסס נאסר לשימוש Kobayashi Pharmaceutical
תוסף תזונה אורז מותסס נאסר לשימוש Kobayashi Pharmaceutical
תוסף התזונה שנאסר לשימוש
(צילום: משרד הבריאות)
במשרד הבריאות ציינו כי רכיב ה-red yeast rice שנמצא בתוספי התזונה האמורים לא מאושר לשימוש בתוספי תזונה בישראל ועל כן, הוא לא משווק בארץ באופן חוקי. עם זאת, מבקש המשרד לעדכן את הציבור על החשש לקשר אפשרי בין האירועים ביפן לבין צריכת הרכיב האמור בתוספי התזונה. במשרד הבריאות לא התקבלו דיווחים על אנשים שרכשו את תוספי התזונה מהאתרים השונים או שנזקקו לטיפול רפואי לאחר צריכתם.
יש לציין כי לצורך יבוא מסחרי של תוספי תזונה לישראל נדרש אישור מוקדם משירות המזון הארצי במשרד הבריאות. במסגרת הגשת הבקשה לאישור, נדרש היבואן להוכיח את את בטיחות המוצר ועמידתו בדרישות חקיקת המזון.