בשיתוף האגודה למלחמה בסרטן
מדי שנה, בחודש האחרון של מאי, מציינת האגודה למלחמה בסרטן את היום הבינלאומי לקידום המאבק בעישון, במקביל לארגון הבריאות העולמי (WHO) המציין את World No Tobacco Day בעולם.
על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, עישון הורג בכל שנה כ-8 מיליון בני אדם, מהם כמיליון בני אדם המתים מעישון כפוי. בישראל כ-8,000 בני אדם מתים מדי שנה כתוצאה מנזקי העישון, מהם כ-800 אשר לא עישנו מעולם אך נחשפו לסכנה.
היום כבר הוכח מעל לכל ספק כי העישון גורם לסוגים רבים של מחלות, כגון מחלות סרטן שונות, מחלות לב וכלי דם, מחלות בדרכי הנשימה, סוכרת ודלקות מפרקים. בעיות בריאות רבות נוספות נקשרות בעישון, כמו בעיות פוריות בנשים וגברים, פגיעה בעיניים, דלקות חניכיים, פגיעה בכושר הגופני גם בקרב מתאמנים, ובריאות כללית ירודה.
מלבד הנזק האדיר שהעישון גורם לבריאות המעשן, הוא גם פוגע קשות באנשים הקרובים למעשן, הנחשפים לעישון כפוי ולעישון מ"יד שלישית". וכיום ידועה גם ההשפעה הדרמטית של העישון על זיהום כדור הארץ ופגיעה באיכות הסביבה.

ההשפעה ההרסנית של העישון על אנשים בסביבה הקרובה

מהו עישון כפוי?
עישון כפוי משמעו שאדם שאינו מעשן בפועל שואף לריאותיו עשן מסיגריות או ממוצרי עישון אחרים שמעשנים אנשים אחרים הנמצאים בקרבתו. העשן הנפלט לחלל האוויר מהסיגריה ומפיו או אפו של המעשן, מכיל חומרים מסוכנים ומזיקים, כולל חומרים מסרטנים, בכמות הדומה לעשן שהמעשן עצמו שואף לריאותיו, על אף העובדה שהעשן נמהל באוויר הפתוח.
מהם הנזקים של עישון כפוי?
חשיפה כפויה לעשן סיגריות מעלה בצורה ניכרת את הסיכון לסרטן ריאה, התקף לב ושבץ מוחי, כמו גם לבעיות פוריות אצל נשים. בדומה למצב בקרב מעשנים, גם במקרה זה הסיכון עולה ככל שרמת החשיפה עולה וככל שמשך החשיפה עולה. לרמת הסיכון הגבוהה ביותר נחשפים אנשים החיים עם אדם שמעשן בתוך הבית. שיעור התחלואה בסרטן הריאה ובמחלות לב בקרב אנשים שאינם מעשנים החיים עם בני זוג מעשנים, גבוה בכ-25% מאנשים שבני זוגם אינם מעשנים.

מה לעשות? שמרו מרחק

מחקרים הוכיחו שגם במרחק של מעל תשעה מטרים ממישהו שמעשן, כולל בזמן הימצאות באוויר הפתוח, האדם שאינו מעשן נחשף לעישון וניתן יהיה למצוא בדמו חומרים מסוכנים.
החוק למניעת העישון במקומות ציבוריים והחשיפה לעישון נחקק במטרה להגן על הציבור הרחב מפני חשיפה לעישון. החוק מפרט את המקומות בהם העישון אסור ובהם גני שעשועים לילדים הפתוחים לציבור, גני ילדים, מוסדות חינוך כולל טווח של 10 מטרים מהכניסה או היציאה, מונית, רכבת, תחנת אוטובוס מקורה, חנות, מקום עבודה, חניון מקורה או תת קרקעי ועוד.

מהו עישון מ"יד שלישית"?

הכוונה לחשיפה לשיירי חלקיקים רעילים ומסרטנים ולתרכובות נדיפות שנשארים בסביבה לאחר כיבוי מוצרי עישון שונים. החומרים המסוכנים נספגים במשטחים שונים ומשתחררים בהדרגה בחזרה לאוויר, ולכן עלולים לגרום נזק בריאותי, במיוחד לתינוקות ולילדים הקטנים שבבית או ברכב.
מחקרים מראים כי החומרים הרעילים בעשן הסיגריות נספגים בבגדים, בשיער, בעור הגוף, ברהיטים, בווילונות, בקירות, בשטיחים, בריפודי המושבים של כלי רכב ובמשטחים אחרים, ונותרים שם גם זמן רב לאחר כיבוי מוצר העישון.
משמעות הדבר היא שכאשר מעשנים בבית, ברכב או בכל מקום אחר, יש להביא בחשבון כי גם אם אנשים שאינם מעשנים לא נמצאים במקום בזמן העישון, עצם העישון בחללים המשותפים יכול לחשוף אותם לחומרים רעילים מאוחר יותר, ולסכן את בריאותם.
4 צפייה בגלריה
עישון כפוי ילדים
עישון כפוי ילדים
השפעות העישון על ילדים מתמשכות מעבר לילדות ומתבטאות בהפחתה בגדילה ובפגיעה בהישגים בלימודים
(צילום: Shutterstock)

שמרו על הילדים

  • העישון הכפוי מסוכן ביותר לילדים ולתינוקות.
  • ילדים שהוריהם מעשנים, עלולים לסבול במיוחד מעישון כפוי בבית, ומפתחים לעיתים קרובות גירוי בעיניים, באף ובגרון.
  • ריאותיהם של ילדים ניזוקות מהעישון הכפוי. ילדים להורים מעשנים נמצאים בסיכון גבוה יותר מילדים אחרים לחלות במחלות דרכי הנשימה כגון, דלקת ריאות, ברונכיטיס, הצטננויות, שיעול, אסתמה, ודלקות אוזניים. בנוסף, ילדים אלו גם סובלים משיעור גבוה יותר של אשפוזים, הפסד ימי לימודים וסיכון גבוה יותר להפרעות ריכוז וקשב. גם תינוקות נפגעים כמובן מעישון כפוי והם נמצאים בסימן גבוה יותר לתופעת 'מוות בעריסה'.
  • ילדים חולי אסטמה נמצאים בסיכון גבוה במיוחד ומצבם מחמיר בעת חשיפה לעישון כפוי. כתוצאה מהעישון מתפתחות תופעות כמו גירוד בעיניים, באף ובגרון, שיעול מתמיד, השפעות על מערכת כלי הדם המובילים ללב, כמו גם התפתחות של נוזל באוזן התיכונה, מצב המצריך לעיתים ניתוח.
  • השפעות העישון על ילדים מתמשכות מעבר לילדות ומתבטאות בהפחתה בגדילה ובפגיעה בהישגים בלימודים. ילדים הנחשפים בבית לעשן סיגריות סובלים מריכוזים נמוכים יותר בדם של ויטמין C לעומת ילדים במשפחות בהם לא מעשנים.
  • ילדים להורים מעשנים מצויים בסיכון גבוה יותר להתפתחות גידולים במוח.
על פי מחקרים, ילדים שנמצאים בבתים בהם מעשנים, נפגעים מעישון כפוי גם אם המעשנים מקפידים לעשן שלא בנוכחות הילדים. נמצא כי רמת החומרים המזהמים שנמצאה באבק, באוויר ובדגימות מן השטיחים בבתים בהם עישנו המבוגרים היו גבוהות פי 7 מאשר בבתים בהם לא התגוררו מעשנים. לאור זאת, קיימת חשיבות רבה לשמירה על סביבה נקייה לחלוטין מעישון בבית, ברכב, בעבודה ובמקומות ציבוריים כמו מסעדות ובתי מלון.

ההשפעה ההרסנית של העישון על הסביבה והאקלים

ארגון הבריאות העולמי הגדיר את שינוי האקלים הגלובלי כאיום הגדול ביותר על האנושות. כמו כן, מזהיר ארגון הבריאות העולמי כי למרות מאמצי תעשיית הטבק למתג ולשווק את עצמה כידידותית לסביבה, הרי שפעילותה מזהמת מאוד ופוגעת בסביבה.

אילו נזקים גורמת תעשיית הטבק העולמית לסביבה מדי שנה?

  • 22,000,000,000 ליטרים של מים מבוזבזים.
  • 84,000,000 טונות של פחמן דו חמצני נפלטים לאטמוספירה ותורמים להתחממות כדור הארץ.
  • 600,000,000 עצים נכרתים.

נזק לקרקעות ובירוא יערות:

גידול צמח הטבק משחית מדי שנה כ-3.5 מיליון דונם של אדמה חקלאית, גורם לכריתה של כ-200,000 דונם של יערות וכ-600 מיליון עצים. 90% מכלל ייצור וגידול הטבק מתרחש במדינות מתפתחות אשר זקוקות לקרקעות אלו לחקלאות מקומית משמעותית ובת קיימא.

טביעת רגל פחמנית של תעשיית הטבק:

הגלובליזציה של שרשרת האספקה (שינוע והפצה) פירושה שתעשיית הטבק מסתמכת במידה רבה על אמצעי תחבורה עתירי משאבים. עם תרומה ניכרת לגזי החממה (ייצור שנתי של 84 מגה טונות שווה ערך לפחמן דו חמצני), תעשיית הטבק תורמת לשינוי האקלים, לבזבוז משאבים ולפגיעה במערכות אקולוגיות.

זיהום מפסולת בדלי הסיגריות

כ-4.5 טריליון בדלי סיגריה מושלכים לקרקע ברחבי העולם ומייצרים כ-800 מיליון טונות של פסולת רעילה המשחררים אלפי כימיקלים לאדמה ולמי התהום ולמקורות המים. בישראל מושלכים מדי שנה, מחוץ לפחים, כ-6 מיליארד בדלי סיגריות. בדלי סיגריות הן פריט הלכלוך הנפוץ ביותר במרחב הציבורי בישראל. לבדל סיגריה אחד נדרשות כ-15 שנים כדי להתכלות באדמה.

ומה בנוגע לזיהום סביבתי מסיגריות אלקטרוניות?

סיגריות אלקטרוניות המשווקות על ידי תעשיית הטבק כחלופה לסיגריות, תורמות גם הן לזיהום הסביבתי. הייצור שלהן דורש מתכות, פלסטיק וסוללות. נוזלי הסיגריות האלקטרוניות מכילים כמויות גדולות של כימיקלים רעילים. פסולת הסיגריות האלקטרוניות אינה מתכלה, ומחסניות שנזרקות או מכשירים חד פעמיים מתפרקים למיקרו פלסטיק וכימיקלים אשר מזהמים את הקרקע ואת מקורות המים.
האגודה למלחמה בסרטן בישראל פועלת במטרה להפחית את התחלואה והתמותה ממחלת הסרטן, באמצעות קידום חקר מחלות הסרטן, שיפור דרכי הטיפול, השיקום ואיכות חיי החולים והמחלימים בישראל, ולהעלאת המודעות לאימוץ אורח חיים בריא ולחשיבות האבחון המוקדם. כל פעילויות האגודה המוצעות לציבור הן ללא תשלום.
למידע מפורט, מענה על שאלות וקבלת חומרי הסברה ניתן להתקשר ל'טלמידע' של האגודה למלחמה בסרטן 1-800-599-995 או להיכנס לאתר
בשיתוף האגודה למלחמה בסרטן