שיא נרשם אתמול (ב') כששלושה מטופלים זכו ללב חדש בתוך שלושה שבועות. שני ילדים בני שלוש ונערה בת 14, המאושפזים כולם ביחידה לטיפול נמרץ לב, קיבלו את חייהם במתנה אחד אחרי השני. שלושתם ציפו לתרומת לב מצילת חיים מזה חודשים, וכעת זכו להשתלה המיוחלת המאפשרת להם התחלה חדשה ועתיד.
ובסל הכול, נמסר מהמרכז הלאומי להשתלות כי בוצעו בשבוע האחרון של אוגוסט, 22 ניתוחי השתלות בשישה בתי חולים, זאת כששש משפחות הביעו רצונם העז להציל חיים ולתרום מאברי יקיריהן, שתיים בסורוקה, ועוד אחת בכל אחד מהמרכזים הרפואיים הבאים: שמיר, רמב"ם, בילינסון ונהריה.
כמאה אנשי צוות, אחיות, רופאים, אלונקאים, טכנאי הנשמה, עובדי מעבדות, בנקי הדם,  וכן נהגי אמבולנסים ומוניות, הופעלו בשעות הערב והלילה, לביצוע ההשתלות.
לחתימה על כרטיס אדי לחצו כאן
עוד בנושא:
שלושת הילדים הגיעו למרכז שניידר כשהם סובלים מאי-ספיקת לב כרונית במצב קשה. חייו של אופק הקטן היו תלויים ב"ברלין הארט" (לב מלאכותי במזוודה המשמש כגשר עד להשתלת לב אנושי) והוא התגורר בבית החולים בחצי השנה האחרונה, ח' הייתה במרוץ נגד הזמן כי לא התאימה לטיפול בלב מלאכותי, והייתה רגע לפני חיבור למכונת לב ריאה (אקמו), ואילו יאיר נולד עם מחלה גנטית שפוגעת אנושות בלב ומצבו הידרדר מאוד לאחרונה.
2 צפייה בגלריה
אופק וח'
אופק וח'
אופק וח'. מרוץ נגד הזמן
(צילום: דוברות שניידר)
"תרומת לב בכלל ובילדים בפרט היא תרומה נדירה, כאשר הממוצע השנתי לתרומות לב בשניידר עומד על בין שניים לשלושה", מציינת ד"ר אפרת ברון הרלב, מנהלת מרכז שניידר: "אנו שמחים ונרגשים עבור המשפחות שהכרנו מקרוב בחודשים האחרונים והיינו שותפים לדאגתם העמוקה לגורל ילדיהם. אנו מאחלים להם המשך התאוששות וקלה ומוסרים תודה רבה למשפחות האצילות שתרמו את לב יקיריהן לטובת הצלת ילדים. אין מילים לבטא את הערכתנו הרבה על כך".
פרופ' דן ערבות: "באופן נדיר ביותר התקבלו שלוש תרומות לב בפרק זמן קצר מאוד, והן הגיעו ממש בדקה ה-90 עבור ילדים שמצבם הידרדר לאחרונה. אלו רגעים מטלטלים גם לנו כצוות משתיל, לזכות לתת חיים לחולים כל כך צעירים בזכות אצילות הנפש של המשפחות התורמות, שאיבדו את היקר מכול"
את ההשתלות המורכבות ביצעו מומחי שניידר: ד"ר גבי אמיר, כירורג לב בכיר ומנהל היחידה לניתוחי לב ביילוד וד"ר ג'ורג'י פרנקל, מנהל יחידת ניתוחי לב, בשיתוף מערך חדרי הניתוח ומחלקת ההרדמה של שניידר בראשותה של ד"ר ילנה צייטלין. סייע בשלושת הניתוחים צוות מבילינסון בראשות פרופ' דן ערבות, מנהל המערך לניתוחי לב וחזה בבית החולים. לאחר השתלת הלב הועברו הילדים ליחידה לטיפול נמרץ לב בשניידר בראשותו של פרופ' עובדי דגן.

תרומה נדירה

בחודש האחרון 12 ילדים קיבלו את חייהם במתנה הודות להשתלות איברים מצילות חיים שהתקיימו במערך חדרי הניתוח של מרכז שניידר - שלושה לבבות, שלושה כבדים ושש כליות, אחת מהן השתלה מורכבת ונדירה של כבד וכליה יחד. הניתוחים המורכבים נערכו במסגרת שלושה מרתוני השתלות בהפרש של שבוע אחד מהשני.
2 צפייה בגלריה
שהם דוד תורג'מן שטבע למוות לבו הושתל בילד אופק כהן
שהם דוד תורג'מן שטבע למוות לבו הושתל בילד אופק כהן
שהם דוד תורג'מן שטבע למוות. לבו הושתל בילד אופק כהן (מימין)
(צילום: דוברות שניידר, באדיבות המשפחה)
לדברי פרופ' דן ערבות, מנהל מערך ניתוחי לב וחזה בבילינסון ושניידר, שלקח חלק בהשתלות: "באופן נדיר ביותר התקבלו שלוש תרומות לב בפרק זמן קצר מאוד, והן הגיעו ממש בדקה ה-90 עבור הילדים שמצבם הידרדר לאחרונה. אלו רגעים מטלטלים גם לנו כצוות משתיל, לזכות לתת חיים לחולים כל כך צעירים בזכות אצילות הנפש של המשפחות התורמות, שאיבדו את היקר מכול. הצלחנו להתגבר על כל האתגרים הכרוכים בביצוע ההשתלות המורכבות כל כך, בזכות שיתוף פעולה הרמוני מסביב לשעון בין הצוותים השונים".
פרופ רפי ביאר, יו"ר המרכז הלאומי להשתלות, אמר: "אני גאה בצוותים שעובדים קשה כל השנה והוזעקו מחופשותיהם, או ביטלו נסיעות לחו"ל ברגע האחרון, רק כדי לא לבטל השתלה. המסירות היא אינסופית ואין ספק שהממתינים להשתלה יכולים להיות בטוחים שלא תוחמץ שום אפשרות לבצע השתלה".
ד"ר תמר אשכנזי, מנהלת המרכז הלאומי להשתלות, הוסיפה: "אכן היה שבוע אינטנסיבי, ועם זאת מלא סיפוק. האחיות, מתאמות ההשתלה בבתי החולים לא עוצרות לרגע, מוזעקות בכל שעה לבתי החולים ואין מילים בפי למסירותן הרבה".
מרכז שניידר לרפואת ילדים מבצע את הרוב המוחלט של ניתוחי השתלות האיברים בילדים בישראל, והוא בין בתי החולים הבודדים לילדים בעולם אשר ערוך לבצע מספר רב של השתלות איברים. מאז הקמתו בוצעו בו למעלה מ-700 השתלות לב, ריאה, כבד וכליות בתינוקות, ילדים ובני נוער.