בשיתוף מאוחדת
לרוב זה מגיע באמצע שנות ה-30. נשים שעדיין לא מצאו את החצי השני שלהן עסוקות במרדף אחר הקריירה, או כאלה שמעדיפות לדחות את ההורות לגיל מאוחר יותר, מחליטות להקפיא ביציות ולהמתין לרגע המתאים בו ירצו להיכנס להריון. ההחלטה להקפיא ביציות לא פשוטה עבור נשים רבות, ובמקביל לתהליך הרגשי שהן עוברות עד לקבלת ההחלטה, הן נאלצות גם לשלם מחיר גבוה על ההליך הרפואי, מחיר ש מקשה עליהן ולעיתים אף מונע מהן מלממש את חלום ההורות.
3 צפייה בגלריה
 הקפאת ביציות
 הקפאת ביציות
הקפאת ביציות
(צילום: Shutterstock)
יעל (שם המלא שמור במערכת) רווקה בת 35 החולקת דירה עם שותפה במרכז הארץ, יודעת שביום מן הימים היא תרצה להיות אמא, אבל בשלב הזה של החיים היא מעדיפה להמתין ולראות אם תפגוש את האדם שתוכל לחלוק איתו את ההורות הנכספת. היא מספרת: "קצת לפני יום הולדתי ה-35, הרגשתי שזה "עכשיו או לעולם לא". הרגשתי שאני במרוץ נגד השעון: שמעתי את השעון הביולוגי מתקתק, את הסביבה לוחצת, וידעתי שבכל יום שעובר איכות הביציות שלי הולכת ומידרדרת. לא היה לי בן זוג והתחושה הייתה שזה מוקדם לי מדי לקחת את הצעד הגדול הזה של להביא לבד ילד לעולם ולהיות אם יחידנית. לכן, מבחינתי הפתרון להקפיא ביציות היה רעיון נהדר. ככה הרגשתי שאני קונה לעצמי עוד כמה שנים במהלכן אני שואפת להכיר מישהו, ובמידה ולא – אוכל לקבל החלטה להשתמש בביציות שהקפאתי ולהביא ילד ללא בן זוג".
עם ההחלטה, הגיע שלב בירור העלויות של הליך הקפאת ביציות, "גיליתי שמדובר בתהליך מאוד יקר, שבמקרים רבים מגיע עד 15 אלף שקלים, בנוסף לעלות התרופות שאני אמורה לממן מהכיס שלי. אבל למרות המחיר ולמרות הקושי החלטתי שזה הליך שאני חייבת אותו לעצמי ולא משנה מה המחיר. גייסתי עזרה מההורים, שברתי קצת חסכונות, ויצאתי לדרך עם ההרפתקה שאני מקווה שבסופו של דבר תעזור לי לממש את חלום ההורות בהמשך הדרך".

מהפכה בתחום הקפאת הביציות בישראל

לפני כעשור חלה מהפכה בתחום הקפאת הביציות בישראל במסגרתה אושר תיקון לחוק לפיו לכל אישה מעל גיל 30 יכולה להקפיא ביציות, גם ללא סיבה רפואית. נכון להיום, התהליך ממומן כולו מכיסה של האישה ונושא זה עלה לאחרונה גם לדיון בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בכנסת, במסגרת הבקשה למימון ההליך על ידי המדינה, דבר שיכול לסייע ליעל ולעוד אלפי נשים בישראל שגם כמותה, בחרו להקפיא ביציות. יחד עם זאת, החסם הכלכלי הוא עדיין החסם המרכזי ומהווה שיקול מרכזי בהחלטה של אישה לצאת לדרך.
"זו בדיוק הסיבה שמאוחדת שמה לה למטרה לסבסד את ההליך הזה ולסייע לאותן אלפי הנשים המעוניינות להקפיא ביציות", מסבירה לוריא שמואלי, מנהלת השב"ן (שירותי בריאות נוספים) של קופת חולים מאוחדת, "אף אישה לא צריכה לוותר על החלום להיות אימא בגלל כסף".
לדברי שמואלי, במאוחדת מספר הנשים שמקפיאות ביציות לטובת שימור פריון כמעט ומוכפל מדי שנה. בשנת 2019, 80 נשים במאוחדת הקפיאו ביציות לטובת שימור פריון, בשנת 2020 המספר עלה ל- 132 ואילו בשנת 2021 המספר הוכפל ל- 300 נשים, מרביתן בגילאי 31-40. הגיל הממוצע לשימור פריון הוא 35.6.
לטענת שמואלי, נכון לעכשיו, ההערכה היא כי מדובר בכ-2,000 מטופלות בכל הארץ כאשר רק במאוחדת טופלו 350 נשים במהלך שנת 2021. "המשמעות היא, שלמעלה מ-10 אחוז נשים משתמשות בשירות זה. ככל שתהיה מודעות להקפאת ביציות לצורך שימורן לעתיד - כך המספרים יעלו. אני מאמינה שבראייה ארוכת טווח יש חשיבות חברתית וכלכלית גדולה לאפשר לידה גם לנשים שמסיבות חברתיות, מקצועיות או אישיות בוחרות לא להרות בגיל צעיר. להקפאת ביציות בגיל צעיר יש סיכויי פריון גבוהים יותר, והתהליך חוסך טיפולי פוריות יקרים בהמשך. הצורך בשירות עולה כל העת וחשוב לנו כחלק משירותי הקופה לסייע גם בזה".
3 צפייה בגלריה
לוריא שמואלי
לוריא שמואלי
לוריא שמואלי
(צילום: ענבל מרמרי)
מה העלות של התהליך? "עלות הטיפול היא בין 8 ל-12 אלף שקלים, תלוי באיזה בית חולים, ומאוחדת מממנת כ-60 אחוזים מעלות הטיפול הכולל גם תרופות וגם את הטיפול עצמו, כך שהמטופלת משלמת רק כ- 4,000 שקלים מהכיס שלה. אנחנו בעצם קופת החולים היחידה שמממנת למבוטחות שלנו הליך של הקפאת ביציות מסיבות שהן לא רפואיות. ההחלטה לממן את ההליך, נובעת בעיקר מכך שחשוב לנו לתת לכל אישה את מעטפת השירותים שהיא זקוקה לה, החל משלב תכנון ההיריון, מהלך ההיריון והתקופה לאחר הלידה. אישה שמחליטה להקפיא ביציות, לפני שהאיכות שלהן יורדת בצורה משמעותית, יכולה במקרים רבים לחסוך מעצמה בעתיד תהליכי הפריה חוץ גופית, שכוללים התמודדויות לא פשוטות גם מבחינה פיזית וגם מבחינה נפשית".
ד"ר בני חן, גניקולוג ומנהל תחום רפואת נשים במאוחדת, מסביר: "בישראל, כמו בכל העולם, נשים בוחרות לדחות את ההיריון לגיל 38 ו-40 ולפעמים גם לגיל מאוחר יותר מזה. ככל שהן ממתינות יותר, כך במקרים רבים קשה להן יותר להיכנס להריון, ואז הן נאלצות להתחיל הליכים רפואיים כמו הזרעה מלאכותית טיפולי פוריות. אני שמח שהמודעות לשימור פוריות עלתה משמעותית בשנים האחרונות. אני נתקל לא מעט בנשים שנמצאות בשלב בחיים שלהן שהן לא רואות באופק הריון, בין אם הן ללא בן זוג או באמצע קריירה או מכל סיבה אחרת, ומקבלות החלטה להקפיא ביציות, ואני בהחלט מעודד אותן לעשות זאת לפני שיהיה מאוחר מדי".
לדבריו, עדיף שהשימור יהיה בשלב כמה שיותר מוקדם והוא מסביר "הגיל המומלץ ביותר לשימור פוריות הוא מגיל 30 ואילך, ולא הייתי מחכה מעבר לגיל 38. אני ממליץ לכל אישה שחצתה את גיל 30, ולא מתכננת הריון בקרוב, לדבר על כך במהלך ביקורת שגרתית אצל רופא הנשים שלה".
3 צפייה בגלריה
ד"ר בני חן
ד"ר בני חן
ד"ר בני חן
(צילום: ענבל מרמרי)
מה קורה לאיכות הביציות ככל שגיל האישה עולה? "אישה נולדת עם כ- 500 אלף ביציות. כשהיא מתחילה לבייץ , בדרך כלל מסביבות גיל 12 – 13, היא מאבדת בכל מחזור חודשי מספר ביציות. בשונה מאוד מתאי הזרע אצל הגבר שמתחדשים כל הזמן, אצל נשים מדובר במלאי קבוע שהולך ומצטמצם עם השנים, וככל שהגיל מתקדם כך גם איכות הביציות הולכת ויורדת. זו אחת הסיבות שבילודה בגיל מאוחר יש יותר תינוקות שנולדים עם תסמונת דאון או עם תסמונות גנטיות אחרות. לכן, ההמלצה שלי היא שכדאי להקפיא כמה שיותר מוקדם".
השאלה היא אם רופאי הנשים מעלים את סוגיית שימור הפוריות באופן יזום היא בפני המטופלות? "זו בדיוק הסיבה שהוצאתי לאחרונה הנחיה לרופאי הנשים במאוחדת להעלות את הנושא ולדבר על זה בדיוק כמו שמדברים עם נשים על בדיקות לאבחון מוקדם של סרטן השד או בדיקות פאפ, ובמידת הצורך גם להפנות אותה לרופא הפריון".
מבחינת המודעות לנושא – באיזה מקום אנחנו הנשים בישראל ממוקמות? "המודעות בארץ היא די גבוהה, כי נושא הפוריות בארץ הוא מהגבוהים בעולם, אבל עדיין יש לנו לאן לשאוף ולהתקדם. זה כמו לומר לבחור בן 20 "תדאג לפנסיה שלך". ופתאום, מהר מאוד, הוא מוצא את עצמו בגיל 55 ללא פנסיה ואז הוא מתחיל לחפש בדחיפות אחרי תוכניות פנסיה. כשאישה צעירה בשנות ה- 20 או ה- 30 המוקדמות שלה שומעת שהיא צריכה לדאוג לפוריות שלה, רוב הסיכויים שהיא לא תתייחס לנושא בכובד ראש. מבחינת הגוף שלה, זה בדיוק הזמן הנכון לדאוג לעתיד שלה".
בשיתוף מאוחדת