על פניו, זה הדבר הכי פשוט וטריוויאלי שיש - ללכת לבדיקת רופא ולהסביר לו מה בדיוק הבעיה שמציקה לנו או איך המרגש, להזמין אמבולנס בעת הצורך או בכלל לקבל שירות בקופות החולים ובבתי חולים. אבל לא לכולם זה פשוט כל כך – למשל לאנשים חירשים או כבדי שמיעה.
3 צפייה בגלריה
שפת הסימנים
שפת הסימנים
שפת הסימנים. לתקשר עם ההצוות הרפואי
(צילום: shutterstock)
קראו עוד:
"אני, אשתי ואחד הילדים חלינו בקורונה במרץ 2020. התקשורת הייתה קשה. לא הייתה אפשרות לשליחת הודעת סמס או ווטסאפ, לא הבנו מה אומרים לנו בגלל מחסום המסכה. הייתי מאושפז שישה ימים ללא אפשרות לתקשר וללא אפשרות להבין - בגלל שאין נגישות", כך מספר גיא בנאי, בן 60 מאשקלון, שמדבר מצוין אבל חירש מאה אחוז. גם אשתו חירשת. לזוג נולדו שלושה ילדים שומעים. בנם הבכור, לירן בנאי ז"ל, נהרג במרץ 2008 במהלך פעילות מבצעית באזור מחסום כיסופים שעל גבול רצועת עזה. כאשר מטען שהופעל התפוצץ בעוצמה אדירה בסמוך לג'יפ שבו נסע עם חבריו ליחידה. שני ילדיהם האחרים כבר עזבו את הבית ולכן הקושי היומיומי לייצר תקשורת הופך לעיתים למשימה בלתי אפשרית.

תחושה של זלזול

בנאי הוא לא היחיד שנתקל בבעיה כשהוא ניגש לקבלת טיפול רפואי. חוסר היכולת להבין והקושי לתקשר הופכים לעיתים גם לחוסר סבלנות, גם אם לא במתכוון. "לפני פחות משנה נפגעתי בתאונת דרכים. הייתי מוצפת פיזית, רגשית ונפשית, מכאבי תופת שהחמירו עם הזמן", מספרת נטלי דהן, בת 31 מאשדוד, חירשת מלידה, דוברת שס״י (שפת הסימנים הישראלית). "עשיתי בדיקות מעמיקות וב-CT גילו משהו נוסף. הרופא שהיה אמור להסביר לי מה קורה, אומנם קיבל אותי יפה בתחילה, אבל מהר מאוד הפך לחסר סבלנות", היא מתארת את המפגש הלא נעים עם המערכת הרפואית, בדיוק ברגע שבו היא הייתה זקוקה לה. "לא היה לו סבלנות לתקשר איתי".
3 צפייה בגלריה
נטלי דהן
נטלי דהן
" הרופא קיבל אותי יפה בתחילה, אבל מהר מאוד הפך לחסר סבלנות". נטלי דהן
"ביקשתי ממנו שיעיין בתיק הרפואי שלי, הוא הספיק לראות רק חצי ממה שכתוב בו ואמר שאין כלום". זו לא הייתה האבחנה שהפריעה לנטלי אלא התקשורת עם הרופא: "זה היה ככה בזלזול, אבל מה עם ההסבר? ומה צריך לעשות?", דהן שאלה אותו ושוב הוא ענה שאין כלום. "אני מבינה את הלחץ הזה והעייפות של הרופאים, אני האדם האחרון שישפוט. אבל הייתי המומה מהסיטואציה שנקלעתי אליה. ביקשתי לראות רופא אחר שיאמת את התשובות שלי ולקבל חוות דעת נוספת". גם לאחר שקיבלה תשובות, נותרה דהן עם תחושה של זלזול ובעיקר תסכול רב מכך שהיא לא יכולה לתקשר עם הצוות המטפל בה והם לא יכולים לתקשר איתה כמו עם מטופלים ללא בעיית שמיעה.

הפתרון: תרגום סימולטני לשפת הסימנים

בישראל חיים כ-15 אלף חירשים דוברי שפת הסימנים, כ-220 אלף כבדי שמיעה עם צורכי תמלול, וכ-750 אלף חירשים, כבדי שמיעה ומושתלים, כולל מבוגרים עם ירידה בשמיעה.
לתסכול של בנאי ודהן וכנראה עוד אזרחים רבים במדינה יש פתרונות, אבל עד כה רובם היו יקרים מאוד או כמעט בלתי נגישים. עכשיו, השירות החדש "קול הבריאות" של משרד הבריאות יאפשר למשתמשים בשפת הסימנים לבטא את עצמם טוב יותר מול הצוותים הרפואיים, וגם לצוות הרפואי תהיה יכולת טובה יותר לתקשר עם המטופלים. "שפת הסימנים זו שפת האם שלי ואני קוראת שפתיים היטב. החירשות שלי היא הזהות שלי וחלק בלתי נפרד מהחיים שלי", מסבירה דהן. "אני בת למשפחה שומעת, כל החיים שלי גדלתי בסביבה השומעת. ככה שאני חיה בשני העולמות וזה יתרון בעיניי. יום-יום אני מוצאת את עצמי נאבקת תחת הכותרת ״חוסר נגישות' בהמון מקומות ובסיטואציות שונות.
להפעלת השירות נכנסים לאתר משרד הבריאות ושם, תוך שניות ספורות עד דקה לכל היותר, יוצרים קשר עם נציג שירות, מתורגמן לשפת הסימנים, שפונה לצוות הרפואי או למוקדים שמהם נדרש שירות, כמו הזמנת אמבולנס או פנייה לכל מוקד במערכת הבריאות
"הילה אלמוג, האחראית על 'קול הבריאות' מטעם חברת SignNow, שמעה על המקרה הרפואי שלי ופנתה אליי, ואחרי שיחה עם משרד הבריאות סוף-סוף יכולתי לתקשר עם הרופאים כמו שצריך", מספרת דהן על השירות החדש. "תמיד הייתי סקפטית לגבי שינויים במערכת אבל אנחנו בשנת 2022 וזה אבסורד", היא אומרת על כך שעד כה לא היה שירות כזה בנמצא. "אנחנו בסך הכול רוצים לחיות כמו בני אדם ולקבל את המגיע לנו, ובעיקר למצוא פתרונות - כי לכל בעיה יש פתרון".
השירות החדש – יישומון SignNow, היא פיתוח ישראלי המאפשר שיחת וידיאו בזמן אמת בין מתורגמנים לשפת הסימנים ללקוחות כבדי שמיעה וחירשים. השירות מאפשר קבלת תרגום סימולטני לשפת הסימנים, לצורך קבלת שירות מהמוקדים השונים או במהלך טיפול רפואי. להפעלת השירות נכנסים לאתר משרד הבריאות ושם, תוך שניות ספורות עד דקה לכל היותר, יוצרים קשר עם נציג שירות שפונה לצוות הרפואי או למוקדים שמהם נדרש שירות, כמו הזמנת אמבולנס או פנייה לכל מוקד במערכת הבריאות. הקישור לא מחייב הורדת אפליקציה, ואפשר להתחבר מכל מכשיר נייח או נייד.
(SignNow - ככה זה עובד)
למעשה זהו שדרוג של שירות קיים במשרד הבריאות. מנהלת מוקד "קול הבריאות" טלי דהן (אין קשר משפחתי) מסבירה: "המשרד לקח את נושא הנגשת השירות לרמה גבוהה במטרה לשפר את השירות הקיים ולהפוך אותו לנגיש יותר וידידותי לשימוש. זו אוכלוסייה שלא תמיד מאופיינת באוריינטציה דיגיטלית והשירות הקודם לא היה מספיק אינטואיטיבי ונגיש. פתחנו קבוצת מיקוד כדי להבין מה לא טוב בשירות הקודם. אחד הדברים שזעזעו אותי היו מה שאמר לי אחד מהפונים: 'אני צריך ללכת לשכן ולדפוק בדלת כדי לקבל אמבולנס'.
3 צפייה בגלריה
טלי דהן, מנהלת מוקד קול הבריאות
טלי דהן, מנהלת מוקד קול הבריאות
טלי דהן, מנהלת מוקד קול הבריאות: "לא צריכים להתחנן לשירות"
"היום המענה פשוט. האפליקציה החדשה והמוקד המשופר יוצרים הבדל משמעותי", מעידה מנהלת המוקד. באפליקציה הקודמת מספר הפונים הסתכם בכעשר שיחות לחודש. בשירות החדש, מספר הפניות עלה לכאלף שיחות בשלושה חודשים".
חברת הכנסת שירלי פינטו (המחנה הממלכתי) קידמה בשנים האחרונות את התקנות להנגשת מערכת הבריאות: ״כחברה בועדת העבודה והרווחה נלחמתי על מנת להכניס הנגשה לאנשים עם מוגבלויות ובייחוד הנגשה בתרגום לשפת הסימנים ובתמלול לחירשים וכבדי שמיעה, שיחול בנובמבר 2022. זהו מאבק שניהלתי עוד לפני כניסתי לכנסת ואני שמחה שזה מיושם. מדובר בצעד היסטורי!״, אמרה.
קידום המוקד נעשה בשיתוף פעולה עם אורלי בוני, הממונה על שוויון ונגישות לאנשים עם מוגבלות וד"ר ליה מורן-גילעד, במסגרת עבודת הגמר שלה: "הנגשת מוקד קול הבריאות של משרד הבריאות עבור אנשים עם מוגבלות בשמיעה".
"מקבוצת מיקוד שערכנו לפני שבועיים עם הפונים, עולה שהפכנו בעיניהם למעין שגריר שלהם לקידום דברים במערכת הבריאות בכלל", מספרת מנהלת המוקד דהן ומוסיפה: "אחת השיחות שריגשו אותי הייתה של מטופלת שהגיעה למיון ולא הצליחה לתקשר, כשהיא התקשרה לאפליקציה - זה הפך לה את החוויה במיון לקלה יותר, היא הרגישה בזכותה כמו כולם. וזה הדבר העיקרי והכי מהותי - יצירת השוויון לכלל האזרחים. הם לא צריכים להתחנן לשירות אלא לקבל אותו כמו כולם".
נטלי דהן: "זה מאוד שירותי, נגיש וזמין בעת הצורך. פתאום לראות עוד אדם שנחשף לעולם שלך, מדבר את השפה שלך. המתורגמנים הם הפה והאוזניים שלנו, מבחינתנו זה פותח עוד דלתות ובעזרת האפליקציה אנחנו מצליחים להתבטא"
"הדבר הזה גאוני ומציל אותנו", מעידה נטלי דהן על SignNow. "היום אנחנו הרבה יותר מונגשים. כל הצוות דואג לתת שירות ותמיכה בהתאם לצרכים ולציפיות של כל אחד ואחת מהקהילה. זה מאוד שירותי, נגיש וזמין בעת הצורך. פתאום לראות עוד אדם שנחשף לעולם שלך, מדבר את השפה שלך. המתורגמנים הם הפה והאוזניים שלנו, מבחינתנו זה פותח עוד דלתות ובעזרת האפליקציה אנחנו מצליחים להתבטא. גם לנו מגיע לדעת ולהבין כל פיסת מידע, מבלי להרגיש שום תחושת פספוס. אני מאמינה שאם המערכת תקל עלינו - אנחנו נקל עליה פי עשרה".
לקבלת השירות - הקליקו על הלינק כאן