בשיתוף אלי לילי
אורח החיים יושבני שבו אנו עובדים ומעבירים רוב שעות הפנאי שלנו בישיבה עולה לנו בבריאות שלנו.
הנזק הישיר הוא למערכת השלד שלנו, שמורגש בצורת כאבי גב וצוואר, כאבי כתפיים וכאבים בכף-היד.
הנזק המתמשך, שלרוב נסתר מאיתנו שנים ארוכות, בא לידי ביטוי בסוכרת מסוג 2, במחלות לב וריאה ובסוגים שונים של סרטן. בפרק זה, נתמקד בבעיות הנגרמות לשלד שלנו, כתוצאה מישיבה ממושכת ורציפה לאורך שנים.
בפרק זה של הפודקאסט "משחקי בריאות", דנה רון ופרופ' איתמר רז מראיינים את ברונו רוזמבלום, אוסטאופת ופיזיותרפיסט, כדי להבין מה קורה לגופנו בשל אותו אורח חיים יושבני.
האזינו לפודקאסט:

לא תמיד המקור לכאב הוא פריצת דיסק אלא דלקת במפרקים שמאחורי חוליות הגב

כבר בתחילת הריאיון מבקשים דנה רון ופרופ' איתמר רז, לדעת איך יושבים נכון על כיסא. "צריך לשבת זקוף אבל גם שיהיה כיסא שיתמוך בגב כמו שצריך", מסביר ברונו רוזמבלום, אוסטאופת ופיזיותרפיסט, מייסד ומנהל בית-הספר לאוסטאופתיה בווינגיט.
"הכאב שנוצר בגב, מגיע מלחץ יתר בין החוליות בדיסקית, שיכול להוציא את הבלטים, שיש להרבה אנשים באופן נורמלי. בעצם, לכולם יש בלטי דיסק שיכולים טיפה לצאת ואז לגרום לכאב, ויש גם אזור שרוב האנשים לא מכירים אותו וזה אזור של המפרקים האחוריים של החוליות, קרוב מאוד לדיסק אך מאחוריו", מסביר רוזמבלום.
"כשאנחנו יושבים בצורה לא נכונה, נוצר לחץ יתר, וכשאנחנו עומדים לאורך זמן, גם שם נוצר לחץ יתר, שיכול לגרום לתהליך דלקתי ולכאבים. המוטו של אוסטאופתיה זה שתהיה תנועתיות בכל המפרקים של הגוף שלנו".

מה ההבדל בין אוסטאופתיה לכירופרקטיקה?

למעשה, כירופרקטיקה התפתחה מתוך האוסטאופתיה. רוזמבלום, הוא מחלוצי האוסטאופתיה בישראל, שיטה שפותחה אי שם בשנת 1860, אך עלתה ארצה רק ב-1960.
לדבריו, המוטו של אוסטאופתיה הוא לעודד תנועה. "אם בכירופרקטיקה מחפשים ליישר, ורוצים שעמוד השדרה יהיה ישר, באוסטאופתיה הגישה הטיפולית היא שעמוד השדרה יהיה פונקציונלי, שתהיה בו כמה שיותר תנועה".
לכ-50% מהאוכלוסייה יש כאבי גב כלשהם. "אנחנו מנסים לראות איפה האזור ה'תקוע' והמטרה שלנו למצוא תמיד את הגורם לכאב במערכת שרירים-שלד", מסביר רוזמבלום.
אם פיזיותרפיה מטפלת נקודתית באזור הפגוע, הרי שהאוסטאופתיה רואה את הגוף כמכלול.
"לעתים מגיע אלי מטופל שמתלונן על מיגרנות. לאחר בירור מקיף על מצבו הרפואי ועל התאונות שעבר, אני יכול לגלות נקע בקרסול, שהוא זה שגורם להטיית הגוף לצד מסוים, ולבעיות באספקת הדם שמגיעות עד לראש. הראייה היא הרבה יותר הוליסטית".
בשונה מטיפולים אחרים, הרי שכאן עיקר העבודה מתבצע בבית.
"לא ניתן לוותר על התרגילים היומיומיים שמסייעים למתיחה נכונה של השרירים, מסייעים בהזרמת דם ומשפרים את התנועתיות שלנו", הוא מסביר.
"זה לוקח לא יותר מכמה דקות ביום, אבל שומר על השלד ועל אספקת הדם שלנו תקינה".
רוזמבלום מזמין את כל צופי הפודקאסט לחפש ביוטיוב תרגילים שלו שכל אחד יכול לתרגל בבית ולהיטיב עם מצב הגב או היציבה שלו או שלה.
בשיתוף אלי לילי