המשטרה עצרה אמש (יום ב') שני תושבי פ"ת בחשד להחזקה אסורה של אלפי בקבוקים המכילים על פי החשד משככי כאבים אופיואידים מסוג "פרקוסט", שעלולים לגרום להתמכרות.
בתום פעילות סמויה, ביצעה המשטרה חיפוש יזום במתחם לקיום אירועים בפתח תקווה שבו תפסו כ-4,000 בקבוקונים שמכילים כ-10,000 כדורים בשווי מוערך של כ-2 מיליון שקל. בתום החיפוש, עצרו בלשי היחידה שני תושבי העיר בני 18 ו-21 החשודים בהחזקת הבקבוקונים.
1 צפייה בגלריה
כדורים פרקוסט אופיואידים
כדורים פרקוסט אופיואידים
הכדורים שנתפסו בפשיטה המשטרתית
(צילום: דוברות המשטרה)
בתום חקירתם נעצרו החשודים זיו אהרון בכר 19 ויונתן רדא 22 מפתח תקווה. הם חשודים בסחר בסמים, החזקת סמים שלא לצריכה עצמית, קשירת קשר, טיפול רשלני בתרופות ואיסור מכירת מרשם אלא על-ידי רוקח. לאחר קבלת חוות דעת מגורמי המקצוע באגף האכיפה והפיקוח של משרד הבריאות, שעמדו על הסכנה הגדולה בצריכת כדורים מסוג זה ללא פיקוח ועל מרכיביו, הם נכלאו. בית המשפט האריך בשישה ימים את מעצרם.
בכר סירב בתחילה להזדהות וברכבו נתפסו 69 גרם של סם. הוא טען בחקירתו שהוא רק עובד במקום בניקיון ומגיע שעתיים לפני הפתיחה. רדא טען שהגיע רק לשתות קפה עם חברו בכר. במשטרה בודקים חשד שהמקום משמש גם להימורים לאחר שבמקום נמצאו מכשירים המשמשים להגרלות אסורות. בכר טען שמצא יחד עם בעל הבית את הקרטונים עם התרופה ובעל הבית ביקש ממנו להעלות אותם. בעל המקום נחקר, מסר גרסה אך לא נעצר. 

סכנת התמכרות ואפילו מוות

פרקוסט (Percocet) היא תרופת מרשם ממשפחת האופיואידים שנמצאת בפקודת הסמים המסוכנים. היא מיועדת לטיפול בכאבים בינוניים וחריפים וניתנת למכירה רק בבית מרקחת ולאחר קבלת מרשם רופא ותעודת זהות של המטופל. שימוש ממושך בתרופה עלול לגרום לתלות והתמכרות, כאשר שימוש בפרקוסט ובייחוד בצורה פיראטית, עלול לגרום לתופעות לוואי קשות, דום נשימתי ואף מוות. אסור להשתמש בתרופה זו ללא הנחיה מפורשת מהרופא המטפל.
לפי מדריך התרופות של כללית, משך פעילותה של התרופה משתנה בהתאם לעוצמת הכאב, והוא נע לרוב בטווח של 3 עד 6 שעות. פרקוסט מכילה שני חומרים פעילים:
  • אוקסיקודון - משכך כאבים אופיואידי (כלומר שפועל בדומה לתרופות המופקות מאופיום כמו מורפין). אוקסיקודון נמצאת גם בנוגדי כאב חזקים אחרים כמו אוקסיקודון, טרגין ואוקסיקוד.
  • פרצטמול - משכך כאבים ומוריד חום.
במשטרה אומרים כי "הפעילות נגד סחר והחזקה אסורים של חומרים החשודים כסמים מקבלת משנה תוקף כאשר מדובר בתרופות שונות הנראות לכאורה לגיטימיות אך בפועל מותרות בצורה מדודה ורק עם מרשם רופא".
משטרת ישראל ומשרד הבריאות אומרים כי הם "רואים בחומרה סחר אסור בתרופות מרשם ובמיוחד כשמדובר על תרופות ממשפחת האופיואידים, וקוראים לציבור לרכוש תרופות רק מבתי מרקחת מורשים".