דוח מבקר המדינה שפורסם אתמול מתח ביקורת על טיפול המדינה במגפת הקורונה, בין היתר על כך שדיווחים על תופעות לוואי של החיסונים לא נקלטו ונותחו במשרד הבריאות ועל מחסור בערכות אנטיגן. לצד הביקורת הצביע המבקר על תחקור עומק של אחת מתופעות הלוואי של החיסון, דלקת שריר הלב (מיוקרדיטיס), בזכות ערנותו של פרופ' דרור מבורך, שניהל את מחלקת הקורונה במרכז הרפואי הדסה והיה הרופא הראשון בעולם שאיתר את המחלה בקרב מחוסני הקורונה. צפו בריאיון איתו:
הראשון בעולם: המומחה הישראלי שאיתר את ה"באג" בחיסוני הקורונה
( צילום: ירון ברנר)

"הופיע חולה מיוקרדיטיס בביקור הבוקר", מספר פרופ' מבורך על תהליך הגילוי. "שאלתי אותו על הדברים המיוחדים שהיו בשבועיים שקדמו לביקור והוא אמר לי שהוא קיבל חיסון נגד קורונה. חשבתי שאולי נבדוק את הקשר האפשרי. עקבתי אחר אירועים של מיוקרדיטיס שאושפזו בהדסה ולהפתעתי גיליתי שתשעה מתוך העשרה שבדקתי קיבלו חיסון ממש בסמוך לאשפוז - ולכן לא היה לי ספק באותו רגע שזה קשור לחיסון. עם זאת, היה עליי להוכיח את זה. משרד הבריאות לקח ברצינות את ההודעה שלי והקים ועדה בראשותי לעניין. חקרנו את זה בצורה מאוד אינטנסיבית ובעקבות כך פרסמנו שלושה מאמרים, שהם אבני דרך בספרות העולמית והראו את הקשר הברור בין החיסון, ובמיוחד חיסון שני בקרב גברים צעירים, לבין מיוקרדיטיס. זו נחשבת לתופעת הלוואי המרכזית שקשורה לחיסון ושכולם מסכימים עליה, בעוד שלגבי תופעות לוואי אחרות אין הסכמה גורפת".
2 צפייה בגלריה
"זכות הציבור לדעת". פרופ' דרור מבורך
"זכות הציבור לדעת". פרופ' דרור מבורך
"זכות הציבור לדעת". פרופ' דרור מבורך
(צילום: יובל חן)
אחד המאמרים שחיבר פרופ' מבורך, מנהל המערך הראומטולוגי-אימונולוגי בבית החולים הדסה עין כרם, ראה אור בכתב העת היוקרתי "ניו אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין". הוא סיפר שכיום הוא עורך מחקר המשך, "אני עוקב אחר התופעה בקרב יותר מ-100 אנשים כדי להבין את התופעה לאורך זמן. השכיחות היא אחד ל-5,000 או 6,000 מחוסנים צעירים. לצערנו היה מקרה מוות אחד, אבל 90 אחוז מהאנשים מחלימים היטב ועד לחמישה אחוזים יכולים להיות סיבוכים ארוכי טווח". לדבריו, ההישג זוכה להתעניינות והתייחסות בעולם עד היום.
בהינתן המידע שיש לך היום, האם היית ממליץ על חיסון גורף לכלל הצעירים? "הייתי ממליץ לצעירים להתחסן, אבל מזהיר אותם ועוקב אחריהם בצורה יותר טובה. כיום הייתי פחות נלהב לחסן גברים צעירים, אבל באותה עת זו הייתה מחלה קשה יותר שמסכנת אנשים, וזה היה הגיוני לתת את זה. זו לא עמדת משרד הבריאות אלא עמדתי".
יכול להיות שמיהרנו לחסן את כולם באופן גורף בלי הבחנה? "מיהרנו לחסן באופן גורף, אבל בסופו של דבר זה היה נדרש. המגפה הייתה בשיאה בכל העולם, והחיסונים האלה הצילו מיליונים. היום יש לנו יותר מידע והדברים צריכים להיעשות בשיקול הדעת, אבל זה לא אומר שהדברים אז לא נעשו בצורה תקינה. הייתה החלטה שמבוססת על מידע חלקי, וכמו שקורה במצבים האלה, דווקא אחרי האישור מתגלים דברים נוספים".
פרופ' דרור מבורך: "אנחנו לא מפחדים ממה שיבהיל אנשים, אנחנו מחויבים לאמת הרפואית. ברגע שאנחנו מוציאים אמת רפואית, האמון של הציבור גובר בצורה ניכרת ופחות הולכים לפייק ניוז"
ראינו גם אתמול ברשתות החברתיות, שמכחישי קורונה וגם מתנגדי החיסונים מקבלים רוח גבית מהדוח הזה. אתה יכול להתייחס לטענה הזאת?
"בסופו של דבר אנחנו רוצים ליצור אמון בציבור. אנחנו באמת מחויבים לאמת. אנחנו לא מחויבים למכור חיסונים של פייזר או אפילו לא מחויבים למדיניות משרד הבריאות. אנחנו מכבדים אותה אבל אנחנו מחויבים קודם כל לאמת הרפואית. זכות הציבור לדעת ולכן אל היססתי כשראיתי את זה להגיד שיש פה בעיה של דלקת שריר הלב בהיקף יחסית נדיר אבל זה קיים. הרבה מאוד אנשים במערכת לפעמים מתנגדים לזה. אני ראיתי את זה בעצמי: כשאמרתי את זה בהתחלה, חלק מהאנשים אמרו 'לא, מה פתאום. אל תראה את זה. זה יבהיל אנשים'. אנחנו לא מפחדים ממה שיבהיל אנשים, אנחנו מחויבים לאמת הרפואית. ברגע שאנחנו מוציאים אמת רפואית, האמון של הציבור גובר בצורה ניכרת ופחות הולכים לפייק ניוז, שלצערי יש אנשים שמתפרנסים מזה, אוהבים את זה. אני לא ידוע למה הם עושים את זה זה, תופעה בפני עצמה שאפשר לחקור".
2 צפייה בגלריה
חיסון חיסונים נגד קורונה בישראל
חיסון חיסונים נגד קורונה בישראל
"לכבד את הטענות על תופעות הלוואי"
(Vererd Shutzman / shutterstock)
פרופ' מבורך ציין שלא הצטרף להמלצה בנוגע לחיסון גורף בפעם הרביעית והחמישית, "אני חושב שמהחיסון הרביעי והחמישי, עם ההשתנות של המחלה, צריך לעצור לרגע ולא לעשות כל דבר שארה"ב עושה כי לארה"ב לקח הרבה זמן עד שהבינו שיש דלקת בשריר הלב כתופעת לוואי של החיסון. יש מערך של הצט"מ (צוות לטיפול במגפות). הוא אמור לבחון את הדברים בעד ונגד ולהזמין אנשים. אני השתתפתי בחלק מהישיבות שלו. משרד הבריאות עבד יפה בנושא דלקת שריר הלב. הדוח מציין שיש דברים שלא עבדו, למשל היו הרבה נשים שטענו שזה גורם להפרעות בווסת וזה לא טופל בשלב הראשון בצורה מספיקה או שהיה זלזול בעצם הטענה. זו לא הדרך. צריך לכבד את הטענות האלו והיום יש יותר עדויות שאם נותנים את החיסון בחלק הראשון של המחזור, הוא גורם להארכת זמן הווסת ודברים אחרים. צריך לכבד את הטענות על תופעות לוואי".