צפו במפגש הראשון בין השתיים:
ניתוח נדיר נערך ביום חמישי האחרון בסורוקה: תאומות סיאמיות בנות שנה שהיו מחוברות בראשן, הופרדו בניתוח מורכב ונדיר, שכמוהו נערכו רק כ-20 ברחבי העולם. הניתוח שארך כ-12 שעות, ועלותו מוערכת בכשבעה מיליון שקלים, בוצע על ידי צוותים רפואיים של בית החולים בשילוב עם מומחים בינלאומיים. להערכת המומחים, הן צפויות לנהל חיים נורמליים לחלוטין.
התאומות, בנות השנה, נולדו בבית החולים בחודש אוגוסט בשנה שעברה, כשהן מחוברות בראשן בחלק העורפי שלו. במהלך החודשים האחרונים הן עברו בדיקות מקיפות והיו תחת ניטור רציף של המכון להתפתחות הילד בסורוקה יחד עם השירות הסוציאלי שליווה את בני המשפחה, בנוסף למעקב רפואי הדוק וצמוד של התפקוד הלבבי והנשימתי של שתיהן, לקראת הניתוח.
10 צפייה בגלריה
תאומות רואות
תאומות רואות
רואות זו את זו לראשונה
(צילום: דוברות סורוקה)

10 צפייה בגלריה
תאומות סיאמיות
תאומות סיאמיות
לפני הניתוח
(צילום: דוברות סורוקה)

10 צפייה בגלריה
תאומים סיאמיים
תאומים סיאמיים
(צילום: דוברות סורוקה)

10 צפייה בגלריה
תאומות סיאמיות
תאומות סיאמיות
(צילום: דוברות סורוקה)

עשרות אנשי צוות ליוו את המשפחה מרגע הלידה ועד ליום הניתוח וצוות ייעודי נערך במשך חודשים ארוכים במעין "פקודת מבצע" לקראת יום ניתוח ההפרדה.
ד"ר מיקי גידון, מנהל נוירוכירורגיה ילדים בסורוקה מקבוצת כללית, אמר לאחר הניתוח: "מדובר בניתוח נדיר ומורכב, שבוצע עד כה בעולם כ–20 פעמים בלבד ולראשונה בארץ. הימים הקרובים יהיו קריטיים בתהליך ההתאוששות וההחלמה של התאומות. כל סיבוך יכול להיות אסון. כל ניתוח מוח מורכב. על אחת כמה וכמה כשמדובר בשני מוחות וחיבור של כלי דם. ביום מישי האחרון הניתוח יצא לפועל.

"הניתוח היה תקין. בעיניי זה ניתוח מופלא ושיא הקריירה שלי. אין שום בית חולים בישראל שהיה יכול להעמיד כזה ניתוח. אני מלא באושר. עוד מעט ראש השנה ומבחינתי מבצע ראשי השנה, תאומות מחוברות, הסתיים בהצלחה".
הוא הוסיף ואמר: "זה נותן לנו את התחושה למה אנחנו כאן ובמקצוע הזה. בניתוח עדכנתי כל הזמן את המשפחה. אני רועד האימא בוכה וצוחקת ורועדת יחד איתי. התחושה של עשינו את זה ילווה אותי כל חיי. יש הרבה רגעי התרגשות וחרדה בוודאי בילדים. כל ניתוח מתחיל בחיל ורעדה. השמחה שם הייתה משהו שלא אוכל לתאר בכלל. פעם ראשונה המשפחה יכולה להחזיק את התינוקות בנפרד. שנה שלמה מלבישים ומקלחים אותם. בעינינו זה בלתי אפשרי. המשפחה שיתפה פעולה כל רגע ורגע ובלעדי המשפחה הניתוח הזה לא היה קורה. אני צופה להן התאוששות והחלמה מלאה. זה היה רגע של רעדות בכי וצחוק יחד עם המשפחה. המבצע הזה נוהל כמבצע צבאי לכל דבר. כל אחד ידע מה הוא עושה".
10 צפייה בגלריה
תאומים סיאמיים
תאומים סיאמיים
(צילום: דוברות סורוקה)

10 צפייה בגלריה
תאומים סיאמיים
תאומים סיאמיים
(צילום: דוברות סורוקה)

10 צפייה בגלריה
תאומים סיאמיים
תאומים סיאמיים
(צילום: דוברות סורוקה)
ד"ר גידון הוסיף ואמר כי "בזמן ההפרדה אנו חייבים ליצור חלונות בכל האזורים מחוברים ולכן חייבים לפתוח את החלון לגולגולת כדי להגיע לשלב הקריטי בו אנו מפרידים את המוחות וכלי הדם. יש כלי דם שחלקם ניזונים אחד מהשני ומתנקזים האחד לשני. בהפרדה ניתן לפגוע באחד המוחות ולכן היה ניטור רציף. כאשר פתחנו את חלונות הגולגולת זיהינו מה כלי הדם שניתן להקריב ומה צריך לשמר. שתי התאומות הופרדו בהצלחה ומשם היינו צריכים לשחזר את הגולגולת, קרומי המח והעור. זה עוד חלק בלתי נפרד מהניתוח. יש את המורכבויות הפלסטיות. היום לראשונה חיברנו אותן יחד שוב והפעם הן רואות אחת את השנייה ונוגעות אחת בשנייה. אני מאמין שזה עושה להן טוב".
קראו עוד:

כך התבצע הניתוח

הצוות השתמש בשני מודלים לקראת הניתוח: מודלים תלת ממדיים ומודלים של מציאות מדומה (VR).
המודלים התלת ממדיים של חברת STRATASYS, 3D4OP מבוססים על הדמיות ה–MRI, CT, ואנגיוגרפיה והם מדמים בצורה האמינה והמדויקת ביותר את מכלול המורכבות של החיבור של כלי הדם, קרומי המוח, עצמות הגולגולת והעור של השתיים.
באמצעות מודל ה–VR של חברת SURGICAL THEATER ניתן היה לעשות סימולציות של הניתוח ולתכננו בצורה המדויקת שיש. באמצעות מודל זה ניתן להיכנס לעומק החיבור ביניהן, לראות כלי דם משותפים ולבצע סימולציה של כל שלבי הניתוח. בוצעו עשרות חזרות וסימולציות של כל שלבי הניתוח בכל אחד מהמודלים של כל אנשי הצוות השותפים.
10 צפייה בגלריה
תאומות
תאומות
(צילום: דוברות סורוקה)

10 צפייה בגלריה
תאומות סיאמיות
תאומות סיאמיות
(צילום: דוברות סורוקה)
לניתוח שארך למעלה מ–12 שעות, היו כאמור, שותפים כ–50 אנשי צוות מכל ביה"ח שנטלו חלק גם בהכנות הרבות וגם בביצוע: מומחים בנוירוכירורגיה, מומחים בכירורגיה פלסטית, מומחים בהרדמה בילדים, מומחים מטיפול נמרץ ילדים, מומחי דימות המוח, אחיות חדר ניתוח, צוותי סיעוד, רוקחות, מעבדות, צוותי השירות לעבודה סוציאלית, צוותי לוגיסטיקה. כמו כן, נטלו בו חלק גם שני מומחים בינלאומיים, להם ניסיון קודם בניתוחים מהסוג הזה.
ד"ר שלומי קודש מנהל בית החולים ציין: כי "מדובר באירוע חריג ומיוחד בביה"ח. בבדיקות אולטראסאונד התגלה המום המיוחד הזה. אין מישהו בעולם שמנוסה בדבר הזה. מי שהיה נפטר בתקופת הקורונה. שניים מהאנשים המובילים בעולם הצטרפו אלינו. השבוע התאומות ראו זו את זו לראשונה".
ד"ר אלדד זילברשטיין מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית הסביר: "זה אחד הרגעים שפעם בקריירה יוצא לפגוש. אין הרבה ניסיון בעולם. קראנו את כל הספרות הרלוונטית והתייעצנו עם הבודדים בעולם שעשו את זה. אתם יכולים לדמיין שכאשר שתי התינוקות החמודות האלה מופרדות לכל אחת חסר פה חלק, אותו חלק שהיה מחובר. זה אומר שאנחנו נשארים עם מוח חשוף ולא ניתן להמשיך לחיות כך. היינו צריכים ליצור עודפים, והדרך הייתה להכניס מרחיב רקמה. בלון עשוי סיליקון ומכניסים אותו בניתוח. אלה הניתוחים המקדימים לניתוח ההפרדה. עשינו אותו לפני ארבעה חודשים. הכנסנו בלון סיליקון מתחת לעור ועם שסתום תת עורי ניפחנו אותו בהדרגה עד שקיבלנו כמעט נפח של עוד ראש".