בניגוד לחששות של הורים רבים - מחקר חדש שנערך בבית החולים סורוקה מגלה שניתוח להסרת שקדים אינו מגדיל את הסיכוי להשמנה בבגרות, וזאת בניגוד לחוות הדעת המקצועיות. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine.
ניתוח להסרת שקדים הוא אחד מניתוחי הילדים השכיחים והנפוצים ביותר. כ-20 אלף ילדים בישראל המתמודדים עם בעיות נשימה עוברים אותו מדי שנה ובארצות הברית מספרם עומד על כ-600 אלף.
הפסקות נשימה בשינה הן תופעה השכיחה בקרב שישה אחוזים מהילדים והיא מתרחשת כתוצאה מהגדלה של השקדים. להפסקות הנשימה, מעבר לפגיעה הקשה באיכות הנשימה והשינה, פוגעת גם ביכולות הלימוד, וזאת לצד פגיעות נוספות באיכות חייו של הילד.
2 צפייה בגלריה
הסרת שקדים. ללא חשש מהשמנה עתידית
הסרת שקדים. ללא חשש מהשמנה עתידית
הסרת שקדים. ללא חשש מהשמנה עתידית
(צילום: shutterstock)
לדבריו של פרופ' אביב גולדברט, מנהל מחלקת ילדים ב' ומומחה במחלות ריאות בילדים בבית חולים סבן לילדים בסורוקה, שערך את המחקר יחד עם ד"ר רן אבוחצירה, ד"ר יעקוב אבן-צור, פרופ אריאל טרסיוק ועדי שילה, "ניתוח השקדים הוא הטיפול מספר אחת לילדים עם בעיות נשימה ודלקות חוזרות. עד היום המחקרים היו בטווח של שנתיים או שלוש שהראו שהילדים שנותחו השמינו. המחשבה הייתה שהסיבה לכך היא שיפור התיאבון בקרב הילדים המנותחים. הסיבה השנייה ששיפור הנשימה יגרום לשריפה פחותה יותר של קלוריות. עם זאת, לא היה שום בסיס נתונים שבדק את ההנחה הזו במשך שנים".
פרופ' אביב גולדברט: "הנתונים עד כה היו רק לטווח הקצר, אז נהוג היה לחשוב שהניתוח יוביל להשמנה בעתיד. ההחלטה לעבור את הניתוח היא חשובה והמחקר הזה מסיר את הספקות בעניין"
באשר לממצאי המחקר אומר גולדברט: "לקחנו נתונים על ילדים שנותחו לפני 20 שנה לעומת אחרים באותה נקודת זמן או לא. גילינו שלא משנה האם נותחת או לא ולא היו הבדלים ב-BMI (פרמטר מרכזי בקביעת עודף משקל והשמנה) בין הקבוצות. הדבר היחידי שקובע האם תהיה שמן בגיל 26 הוא רקע של השמנה בגיל הילדות.
2 צפייה בגלריה
ניתוח שקדים
ניתוח שקדים
(איור: shutterstock)
"הנתונים עד כה היו רק לטווח הקצר אז נהוג היה לחשוב שזה יוביל להשמנה גם בעתיד, בעיקר בגלל העובדה שהניתוחים הללו באים לפתור בעיה של דום נשימה בשינה. ההחלטה לעבור את הניתוח היא חשובה והמחקר הזה מסיר את הספקות בעניין. בכל הנוגע להשמנה ארוכת טווח, הנתונים הם חד משמעיים. עובדתית, אחרי 20 שנה לא רואים הבדלים בין הקבוצות".
עד כה, הספרות הרפואית ומשפחות המנותחים דיווחו, כאמור, כי הם נמצאו בסיכון גבוה לפתח השמנה בטווח הקצר. נתונים נוספים בדבר כמות גדולה יותר של ילדים אמורים להתקבל בקרוב, ולדברי החוקרים רק יחדדו את המגמה שנמצאה בקבוצת המחקר הראשונית.