מקרה שני בארה"ב בתוך חודשיים של אדם שנדבק בשפעת העופות לאחר שנחשף לפרות חולות בחווה חקלאית. משרד הבריאות במדינת מישיגן דיווח על עובד חווה שנדבק מפרות. הוא סבל מתסמינים קלים והחלים. "הסיכון הבריאותי לציבור נותר נמוך", הבהירה ד"ר נטשה בגדסריאן, בכירה בשירותי הבריאות.
לדבריה, "עד כה לא אובחנו מקרי הדבקה מאדם לאדם". היא ציינה ששירותי הבריאות מנטרים את התחלואה בשלב מוקדם. משרד החקלאות של מישיגן דיווח שפרות נוספות אובחנו עם שפעת העופות, ומספר העדרים שבהם התגלתה תחלואה הגיע ל-19. בארה"ב כולה אובחן הנגיף ב-51 עדרי בקר בתשע מדינות.
2 צפייה בגלריה
פרות עדרי בקר קליפורניה ארה"ב התפשטות שפעת העופות
פרות עדרי בקר קליפורניה ארה"ב התפשטות שפעת העופות
עדר בקר בקליפורניה. ארה"ב מודאגת מהתפשטות הנגיף
(צילום: JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
סמנכ"ל המרכזים לבקרת מחלות ולמניעתן (CDC), ד"ר נירב שאה, דרש מרשויות הבריאות המקומיות במדינות השונות בארה"ב להמשיך לנטר את תחלואת שפעת העופות "במידה מוגברת" לאורך חודשי הקיץ, זאת למרות שבדרך כלל התחלואה דועכת בעונה זו למינימום.
מאז שאובחן לראשונה נגיף H5N1 ב-1997, זוהו 900 מקרים ברחבי העולם של בני אדם שנדבקו. יותר מ-50% מהם מתו, כך לפי ה-CDC. ואולם, יש להניח ששיעור זה מוגזם משום שמקרים רבים מתבטאים בתחלואה קלה ואינם מאובחנים כלל.
לפני חודשיים אובחן עובד בחוות פרות חולבות בטקסס כחולה בשפעת העופות. זה היה המקרה הראשון שבו עבר הנגיף מפרה לאדם. הסימפטומים שמהם סבל היו דלקת בלחמית העין וכן סממנים של שפעת רגילה כמו חום, שיעול וצינון. האיש החלים ממחלתו.
לפני שנתיים אובחן לראשונה עובד בחווה לגידול עופות בקולורדו כחולה בנגיף. הסימפטום היחיד שממנו סבל היה עייפות והוא טופל בתרופת טמיפלו (Tamiflu). כאמור, עד כה לא אובחנה הדבקה מאדם לאדם. המרכזים לבקרת מחלות ולמניעתן המליצו לכל מי שעובד בקרבת פרות חולבות לעטות משקפי מגן ולחטא סינרים ומגפיים.
2 צפייה בגלריה
התפשטות שפעת העופות בארה"ב
התפשטות שפעת העופות בארה"ב
בארה"ב ממשיכים לנטר את התחלואה. אילוסטרציה
(צילום: REUTERS/Dado Ruvic)
גם בישראל עוקבים מקרוב אחר המצב בארה"ב. ד"ר תמיר גשן, מנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, אמר לאחרונה לכתבתנו שרית רוזנבלום: "השאלה הגדולה היא האם תהיה קפיצה של הנגיף הזה חזרה מפרות לעופות נודדים, שעלולים להפיץ את הנגיף גם לשאר העולם".
מאז התפרצה המחלה בדרום מזרח אסיה בסוף שנות ה-90 של המאה הקודמת, חששו המדענים מפני התפשטות של נגיף חדש ואלים יותר שיגרום למגפה עולמית בעלת שיעור תמותה משמעותי. אולם רק ב-2020 החלה שפעת העופות להופיע בהיקפים גדולים בעולם המערבי. מאות מיליוני עופות, 90 מיליון מהם בארה"ב, חוסלו במאמץ לעצור את התפשטות הנגיף, עד כה בהצלחה מוגבלת ביותר. למרות שבמקור מדובר בנגיף שמתקיים בעופות, הוא גורם יותר ויותר לתחלואה בקרב מינים אחרים – סנאים, חורפנים, דולפינים ואפילו דובי הקוטב. בשנה האחרונה קטל הנגיף עשרות אלפי אריות ים ופילי ים בארגנטינה.
"בשנים האחרונות המחלה גרמה לנזקים במאות מיליארדים", אומר ד"ר גשן. "היא התפשטה למשקים מסחריים מעופות בר, ועושה שמות בחיות בר. היא הגיעה כבר לאוכלוסיית הדובים בקוטב הצפוני ואחריו גם לקוטב הדרומי. אני חושש שגם אוכלוסיית הפינגווינים בקוטב הדרומי נמצאת בסיכון מוגבר".
קראו עוד בנושא: