בשיתוף נובו נורדיסק
צפו בפודקאסט המצולם:
משחקי בריאות - דנה רון ופרופ' איתמר רז - השמנה
עשרות מיליוני אנשים ברחבי העולם מתעסקים על בסיס יומי בנושא ההשמנה, שהפכה לבעיה מרכזית בעידן המודרני.
מה נחשב להגדרה הקלינית של השמנה? השמנה זה מצב שבו אנחנו במשקל יתר, ומסתכלים על זה לפי מדד שנקרא BMI. אם הוא 25, זה התקין. קצת נמוך מזה, קצת גבוה מזה, זה תקין. מעל 27 קוראים לזה כבר עודף משקל ומעל 30 זה כבר נקרא השמנה חולנית כשמעל 35 זה השמנה חולנית מתקדמת יותר ומעל 40 BMI זו כבר השמנה קיצונית. האזינו לפודקאסט:
משחקי בריאות
שומן חום ושומן לבן: להילחם במחלת ההשמנה
15:07
מה הם סיכוני הבריאות שקשורים להשמנת יתר? הסיכונים הם רבים ותלוי גם בסוג ההשמנה. אם זו השמנת אגס, אז הרבה פעמים זה אומר שרוב השומן מצטבר בישבן ובירכיים וזה שומן פחות מסוכן. אם זו השמנת תפוח, זה אומר שהרוב או חלק גדול מהשומן, הוא תוך בטני וזה שומן שהוא יחסית מאוד מסוכן, כי הוא מפריש כל מיני חומרים מסוכנים.
השמנה היא מחלה שגורמת לכמעט רוב המחלות. סוכרת היא מחלה קלאסית כתוצאה מהשמנה, יתר לחץ דם, מחלות לב. השמנה היא גורם לסרטן. יש עלייה כמעט ברוב הסרטנים כתוצאה מהשמנה.
יש לנו בגוף שומן שנקרא שומן חום ומה ההבדל בינו לבין שומן לבן? שומן לבן זה שומן שנספג במעיים, והוא נאגר והכל גדל. הטוסיק יגדל, הירכיים גדלים, השומן התוך בטני גדל. כלומר, זה שומן שאוגר. מנגד, השומן החום לוקח את חומצות השומן ושורף אותם. שורף את השומן.
למה אנחנו משמינים בבטן? קודם כל יש פה עניין גנטי. כנראה ש-70% מהשמנה בבטן היא גנטית. אבל יש לזה גם מרכיבים אחרים, למשל הורמונליים. השומן יכול להיות מתחת לעור, והוא יכול להיות בתוך הבטן על המעיים. הצטברות כזו היא מסוכנת מאוד.
אילו אפשרויות של טיפול יש בהתמודדות עם השמנה חוץ מדיאטה? תזונה נכונה ופעילות גופנית. באופן עקוני שמירה על אורח חיים בריא. אבל אם לא מצליחים אז יש תרופות שונות. ויש כמובן ניתוח לקיצור קיבה במקרים קיצוניים.
הפודקאסט נעשה באופן בלתי תלוי וללא השפעה על התכנים כשירות לציבור ע"י חברת נובו נורדיסק