נראה כי מספר הנדבקים בקורונה היה גבוה ממה שחשבנו: מחקר חדש מגלה כי מרבית אלה שנדבקו בזן האומיקרון, לא יודעים על כך שנדבקו. ״לפחות אחד משני נדבקים לא ידעו על כך", כתב ראש צוות החוקרים מבית החולים סידרס סיני, סנדי יאנג, ״המודעות היא המפתח להתגבר על המגפה״.
קראו עוד על מצב הקורונה בישראל
המדענים ערכו מחקר שבדק את השפעת החיסונים על 2,479 דגימות דם שנלקחו ממטופלים קצת אחרי תחילת התפשטות האומיקרון. מכל אדם נלקחו שתי דגימות, הראשונה נלקחה לפני ה-15 בדצמבר 2021 לאחר תחילת התפשטות האומיקרון, והשנייה בין 15 לדצמבר 2021 ל-4 במאי 2022, תקופה בה הגיעה הדבקת האומיקרון לשיא. מתוכם זוהו 210 אנשים שבדמם נמצאו נוגדנים לאומיקרון.
1 צפייה בגלריה
קורונה מסכות גרמניה קלן
קורונה מסכות גרמניה קלן
מחצית מהנדבקים לא ידעו כי הם חולים
(צילום: גטי אימג'ס)
המשתתפים רואיינו ונמצא כי 44 אחוזים מאלה שבדמם הייתה עדות לנגיף, ידעו שנדבקו בו וכי היתר, שבדמם נמצאו נוגדנים המעידים על הדבקה - לא ידעו כלל שנדבקו באומיקרון. רק 10 אחוזים מאלה שאמרו שלא ידעו על כך שנדבקו, דיווחו על תסמיני קורונה, פירושו של דבר ש-90% מאלה שנדבקו ולא ידעו על כך - לא לקו בתסמינים.
"אנחנו מקווים שאנשים יעיינו בממצאים ויחשבו לגשת לבדיקה מהירה", אמרו החוקרים מ"סידרס סיני", "ככל שנבין טוב יותר את הסיכונים, כך נצליח להגן יותר על בריאות הציבור". החוקרים כעת מתכוונים לבדוק את שכיחות ההדבקות מחדש של החולים והחסינות שלהם מפני נגיף הקורונה, מה שיוכל לסייע לדבריהם, לחולים, לבצע את ניהול הסיכונים וכיצד למנוע הדבקות חוזרות.
הממצאים עומדים בקו אחד עם מחקרים קודמים שהעריכו שבין 25 ל-80 אחוזים מאלה שנדבקו בקורונה, לא חווים תסמינים. החוקרים הוסיפו כי נדרשים מחקרים נוספים כדי לאמת את התוצאות, אך בינתיים הם מקווים שהממצאים יניעו אנשים להיבדק לאחר שנחשפו לחולים, גם אם היו ללא תסמינים.
בינתיים בישראל, חלה נסיגת מה בהתפשטות הקורונה, כשמקדם ההדבקה הוא סביב 0.8, פירושו של דבר שהמגפה אינה בהתפשטות. עם זאת בבתי החולים מאושפזים מעל 200 איש במצב קשה, ועשרות נוספים במצב בינוני. הפרופ׳ סלמן זרקא פרויקטור הקורונה, מסר השבוע כי המשרד נערך לקבלת חיסוני הקורונה המעודכנים נגד אומיקרון לקראת הסתיו הקרוב, לצד תחילת מבצע חיסוני השפעת הצפוי להתחיל כבר לאחר החגים.