בצל הטענות לגבי נתוני משרד הבריאות על ירידת יעילות החיסונים, אומר הבוקר (ה') ד"ר אורן קובילר וירולוג מבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב וחבר עמותת מדעת, כי מדובר בנתונים בעייתיים מאוד. "זה לא דומה לנתונים שמתקבלים בכל העולם, ובכל מקרה אנחנו נמצאים במצב שבו החיסון מאוד מאוד יעיל".
דבריו באים זאת גם בצל בדיקת ynet ו"ידיעות אחרונות" כי עלו פערים גדולים בדיווחים של בתי החולים ומשרד הבריאות. לפי הנתונים, היו מאושפזים 46 חולי קורונה במצב קשה, אך לפי בתי החולים מדובר ב-27 חולים בלבד. בתגובה על הבדיקה הודיע משרד הבריאות כי יבדוק את הפערים בנתונים. בינתיים אפשר לחשוב על כמה הסברים אפשריים לפער: ייתכן שחולים במצב בינוני סווגו כחולים קשה, וייתכן שחולים ששוחררו או שמצבם השתפר עדיין נספרו בטעות כחולים במצב קשה.
ד"ר קובילר הוסיף ואמר, "גם ה-64 אחוז שמשרד הבריאות מדווח עליהם, המשמעות היא שהחיסון יעיל מאוד מבחינת הדבקה והרבה יותר יעיל כמובן מבחינת מחלה קשה. אלה גם הנתונים של משרד הבריאות והנתונים מחו"ל, כולם מדברים על 90 פלוס אחוז הגנה מפני המחלה הקשה. וזה הנתון שבעצם קריטי לנו".
אז האם הנתונים שפורסמו על ידי משרד הבריאות השבוע, התקבלו באמצעות חישוב מהימן? "הבעיה היא לא באופן החישוב. אמנם אני לא אפידימיולוג במקצועי, אבל באופן עקרוני, לדעתי, מה שצריך לעשות זה לבדוק האם יש לנו מספיק אנשים בגילים הרלוונטיים למחלה קשה או בכלל למחלה משמעותית שלא מחוסנים בארץ כרגע. המספרים של הלא מחוסנים הם מאוד מאוד קטנים באוכלוסייה הכללית, וגם שם ההנחה היא שבגלל שזה מספרים קטנים יחסית, אז להניח שהם מתנהגים כמו אוכלוסייה גדולה, היא הנחה בעייתית".
אז יש הטיה של התוצאה הסופית? "בדיוק. ולכן צריך לקחת את זה בערבון מוגבל".
ד"ר קובילר התייחס גם לעיתוי פרסום הנתונים על ידי משרד הבריאות, ואמר כי הנתונים מתפרסמים מדי חודש, לאחר מעקב אחר יעילות החיסון. "הפעם הם קיבלו תוצאה שקצת שונה מהתוצאות שהם קיבלו קודם ואם הם לא היו מפרסמים, הייתה הרי תרעומת בציבור למה זה לא התפרסם. זה שהמספר הזה הוא בעייתי וצריך לקחת אותו בערבון מוגבל זה עדיין נכון, אבל אין דרך להימנע מהפרסום של הנתונים".
ובתוך כך, 518 נדבקים חדשים בקורונה אובחנו אתמול (יום ד'). כך עולה מנתוני משרד הבריאות. 46 מאושפזים במצב קשה. 16 מהם מונשמים. מתוך כ-74 אלף בדיקות שנערכו אתמול, 0.7% חיוביות. מפרוץ המגפה בישראל נפטרו 6,429 חולי קורונה. נכון להיום, חמישה מיליון ו-184 אלף ישראלים מחוסנים בשתי מנות.