סובלים מצרבת, מריפלוקס, בעיות בליעה או מכאבים בחזה? אולי יש לכך פתרון: זו תופעה נפוצה למדי. מצב בו חלק מהקיבה נדחק אל בית החזה דרך פתח בסרעפת, וגורם לצרבת, ריפלוקס ותופעות נוספות. עד לא מזמן הטיפול כלל טיפול של תרופות סותרות חומצה, שלא תמיד עזרו. ניתוח היברידי ראשון מסוגו בארץ, שבוצע במרכז הרפואי שמיר לתיקון הבקע הסרעפתי, הצליח לפתור את הבעיה, ובמינימום תופעות לוואי.
ההליך החדש, שנקרא TIF, בוצע על ידי ד"ר סרגיי ווסקו, גסטרואנטרולוג ואנדוסקופיסט, וד״ר עמיר בן יהודה, מנתח בכיר ביחידה כירורגית, ומבוצע בארצות הברית זה יותר מעשר שנים. "הניתוח כולל שחזור של השסתום, אבל דרך הפה, בלי חתכים. מכיוון שאין יכולת לתקן את הבקע עצמו, נכנס כירורג לתמונה", אומר ד"ר ווסקו.
קראו עוד:

איך מתפתח בקע סרעפתי?

במצב תקין נמצאת הקיבה בחלל הבטן תחת שרירי הסרעפת. הוושט, שהוא הצינור שדרכו עובר המזון מהפה אל הקיבה, מגיע אל הבטן דרך פתח הנמצא בשרירי הסרעפת. אם קיים פגם בפתח זה, עלול להיווצר בקע סרעפתי.
בבסיס הוושט ממוקם השוער. מדובר בשריר טבעתי, המתפקד כשסתום חד-כיווני שסוגר את חלקו התחתון של הוושט. בדרך זו, נמנעת חזרת מזון מהקיבה במעלה הוושט. כאשר חלק מהקיבה נדחק דרך הפתח בסרעפת, נפגעת יכולתו של השוער לחסום את חלקו התחתון של הוושט. במקרה זה תיתכן חזרה של תוכן קיבתי חומצי במעלה הוושט. מצב זה עלול לגרום, כאמור, לצרבת ולתסמינים אחרים, אם כי פעמים רבות בקע סרעפתי לא יגרום לכל תסמין.
2 צפייה בגלריה
צרבת עיכול מערכת העיכול
צרבת עיכול מערכת העיכול
צרבת. אחד התסמינים של בקע סרעפתי
(צילום: shutterstock)

מהי שכיחות התופעה?

השכיחות עולה עם הגיל. על פי הערכות, בקע סרעפתי קיים בכ-10% מהאנשים שטרם מלאו להם 40 שנים, ולעומת זאת הוא קיים אצל יותר מ־50% מהאנשים בני ה־60 ויותר. קיים קושי לקבוע את השכיחות האמיתית של בקע סרעפתי כיוון שרוב המקרים הם ללא תסמינים.

סוגים של בקע סרעפתי

בקע סרעפתי גולש (sliding hiatus hernia)- סוג 1. מדובר בסוג השכיח ביותר, הנגרם עקב חולשה של השרירים סביב הפתח בסרעפת, המונעת את היכולת לסגור אותו היטב ומאפשרת לשוער בתחתית הוושט להידחק דרך הפתח ולעלות אל חלל בית החזה. בפועל, נוצרים מספר בקעים קטנים אשר "גולשים" הלוך וחזור מחלל הבטן אל בית החזה.
בקע פארא-וושטי (para-esophageal hernia, rolling hiatus hernia) - סוג 2. הסוג הזה פחות שכיח. במקרה זה, נדחקים חלק מהקיבה והוושט דרך הפתח בסרעפת אל חלל בית החזה.
בקע סרעפתי מסוג 3. זהו שילוב של בקע גולש ובקע פארא-וושטי.
בקע סרעפתי מסוג 4. במצב זה איברים נוספים מחלל הבטן עוברים דרך הפתח בסרעפת אל בית החזה. אלו הם לרוב בקעים גדולים. במקרים מסוימים חלה תזוזה של חלקי מעי גס אל חלל בית החזה.
2 צפייה בגלריה
ניתוח בקע סרעפתי
ניתוח בקע סרעפתי
ניתוח הבקע הסרעפתי. "יש בישראל אלפים, אם לא עשרות אלפים, שסובלים מהתופעה"

גורמי הסיכון להתפתחות בקע סרעפתי

"בקע סרעפתי יכול להיווצר בגלל כל מיני גורמים, כמו עודף משקל או היריון, או כתוצאה מנטייה מולדת", מסביר ד"ר ווסקו, "בקע סרעפתי נפוץ יותר באנשים בני יותר מ־50 ובאנשים הסובלים מעודף משקל, ויש סיבות נוספות שתורמות להתפתחות בקע".
בקע
למי מתאים הניתוח? "הניתוח יכול להוות פתרון למטופלים שהכדורים לא עזרו להם ושנמנעו מניתוח בגלל תופעות הלוואי. יש בישראל אלפים, אם לא עשרות אלפים, שסובלים מבקע סרעפתי. חלקם א-תסמיניים, חלקם מסתדרים עם תרופות. אנחנו פונים עכשיו לקבוצה השלישית".
האם יש תופעות לוואי לניתוח? "הן זעירות, פוקדות עד אחוז אחד מהמנותחים, וזה כלום לעומת התועלת: הצרבת עוברת, ומפסיקים לקחת תרופות".
פרופ׳ חיים שירין, מנהל המכון הגסטרואנטרולוגי ומחלות כבד בשמיר, בירך על המהלך וציין כי: "כמרכז מצוינות למחלות הגסטרו אני פועל ותומך בהכנסת פעולות אנדוסקופיות מתקדמות וטכנולוגיות חדשות למכון שלנו לטובת מטופלינו. פעולות נקודתיות אלה נועדו לתת מענה טיפולי טוב יותר, בטוח יותר ועם תופעות לוואי וסיבוכים נמוכים יותר".