המצב הבריאותי בגיל ההתבגרות משפיע על ההזדקנות: כך עולה ממחקר מקיף, שערך מעקב אחר מאות נבדקים מילדותם ולמשך שלושה עשורים, ובו נמצא כי נערים בגיל ההתבגרות שעישנו, סבלו מהשמנה או מהפרעות פסיכולוגיות, הזדקנו מהר יותר מהאחרים בקצב שמגיע לשלושה חודשים כל שנה. המחקר התקיים בעיר דנידין שבניו זילנד, וממצאיו פורסמו בכתב העת לרפואת ילדים JAMA Pediatrics.
קראו עוד:
במחקר השתתפו 910 אנשים, שנבדקו מגיל שלוש עד שמלאו להם 45, והתברר כי אלו שחלו עליהם לפחות שניים מהמאפיינים הבאים - עישנו, סבלו מהשמנת יתר, סבלו מבעיות נפשיות או נוירולוגיות כמו דיכאון והפרעות קשב וריכוז - היו בעלי גיל פנים מבוגר בכארבע שנים בהשוואה לאחרים, הגיל הביולוגי של מוחם היה מבוגר בשנתיים וחצי, והליכתם הייתה איטית יותר.
לא כל בעיה רפואית בילדות או בנערות גרמה להזדקנות מהירה יותר. כך למשל, מתבגרים שסבלו מאסתמה וטופלו, לא היו מבוגרים יותר מבחינה ביולוגית בגיל 45 בהשוואה לאחרים. גם המצב הסוציו-אקונומי וחוויות ילדות שליליות לא יצרו הבדלים.
המדדים שבהם השתמשו החוקרים לבדיקת ההזדקנות כללו אינדקס מסת גוף, יחס בין מותניים לירכיים, בדיקות דם, הורמונים לוויסות תיאבון ולאגירת שומן, לחץ דם, כולסטרול, עששת, מחלות חניכיים, בדיקות כושר ובדיקות MRI מוח.
1 צפייה בגלריה
ילד שמן ילדים שמנים נער נוער
ילד שמן ילדים שמנים נער נוער
ייתכן שהילד הזה יזדקן מהר יותר מבני גילו - אלא אם יתחילו לטפל בהשמנה שלו
(צילום: shutterstock)
החוקרים הסבירו כי עישון והשמנה עלולים להאיץ את ההזדקנות בשל האצת תהליכים דלקתיים בגוף והפרת האיזון בין רדיקלים חופשיים, הידועים ברעילותם לגוף, לבין נוגדי חמצון. רדיקלים חופשיים הם מולקולות לא יציבות שרמתן בגוף עולה בעקבות חשיפה לעשן סיגריות או לכימיקלים רעילים, והם עלולים לפגוע ברקמות ולהאיץ את הזדקנותן.
אשר לאנשים שסבלו בתקופת ההתבגרות מבעיות נפשיות, החוקרים הסבירו כי הסיבה להזדקנותם המואצת עשויה להיות נעוצה בתזונה לקויה או בהיעדר הקפדה על פעילות גופנית. החוקרים הוסיפו כי בשנות ה-70 וה-80 של המאה הקודמת - תקופת הילדות של משתתפי המחקר - לא ניתנו נוגדי דיכאון ותרופות לנערים שסבלו מהפרעות קשב וריכוז, מה שעלול היה להשפיע על קצב ההזדקנות בבגרות.
החוקרים הסבירו כי עישון והשמנה עלולים להאיץ את ההזדקנות בשל האצת תהליכים דלקתיים בגוף והפרת האיזון בין רדיקלים חופשיים, הידועים ברעילותם לגוף, לבין נוגדי חמצון. רדיקלים חופשיים הם מולקולות לא יציבות שרמתן בגוף עולה בעקבות חשיפה לעשן סיגריות או לכימיקלים רעילים
"התקווה שלנו היא ששיעור גבוה יותר של ילדים ומתבגרים כיום יטופל, כך שהסיכון שלהם להזדקנות מואצת בהמשך החיים יפחת", אמרו החוקרים. "השקעה בגיל הצעיר עשויה להביא ליתרון בריאותי גדול בהמשך החיים ולהפחתת הנטל על מערכת הבריאות".