מה גורם לכאבי השרירים: התרופות להורדת כולסטרול ממשפחת הסטטינים הן כלי חשוב למניעת התקף לב ושבץ מוחי, אבל חולים רבים מפסיקים ליטול אותן בגלל תופעות לוואי, ובעיקר כאבי שרירים. מחקר חדש של אוניברסיטת אוקספורד בבריטניה, שפורסם בכתב העת הרפואי Lancet, מצא שרק כ-10% מנוטלי הסטטינים סובלים מכאבי שרירים, מה שמעלה אצל החוקרים הערכה שלא הסטטינים עצמם גורמים לכאבים. המחקר הוצג בקונגרס של האיגוד האירופי לקרדיולוגיה שנערך בספרד.
קראו עוד:
"התוצאות שלנו מאשרות שברוב המקרים, טיפול בסטטינים לא אמור לגרום לכאבי שרירים", כתבו החוקרים. "זה נכון בעיקר אם המטופל נטל את התרופות במשך שנה לפני שהחלו הסימפטומים".
1 צפייה בגלריה
1 מתןך 10 התלונן על כאבי שרירים. סטטינים
1 מתןך 10 התלונן על כאבי שרירים. סטטינים
1 מתןך 10 התלונן על כאבי שרירים. סטטינים
(צילום: shutterstock)
החוקרים ערכו סקירה של 19 מחקרים שבהם ניתנו למשתתפים תרופות ממשפחת הסטטינים או תרופות פלצבו. השתתפו בהם יותר מ-1,000 איש, והמעקב נמשך לפחות שנתיים. התברר כי רק אחד מכל עשרה אנשים שקיבלו סטטינים במינון גבוה התלונן על כאבי שרירים. השאר לא התלוננו. החוקרים מצאו שבשנה הראשונה לטיפול בסטטינים חלה עלייה של 7% בתלונות על כאבי שרירים או חולשה, אך הסיכון לכאבי שרירים לא עלה משמעותית בהמשך.
לפי החוקרים, לחולים יש נטייה להפסיק ליטול סטטינים, מה שעלול להזיק לבריאותם בטווח הארוך. הם הוסיפו שאם אנשים היו יודעים שהסיכון שיסבלו מכאבי שרירים אינו גבוה, הם היו ממשיכים בטיפול למשך זמן רב יותר.
החוקרים מצאו שבשנה הראשונה לטיפול בסטטינים חלה עלייה של 7% בתלונות על כאבי שרירים או חולשה, אך הסיכון לכאבי שרירים לא עלה משמעותית בתקופה שלאחר מכן
על פי נתוני המרכז האמריקני לבקרת מחלות, מחלות לב הן הגורם המוביל למוות של גברים ונשים אמריקנים: כל 34 שניות מת אדם בארצות הברית ממחלת לב. בשבוע שעבר פרסם כוח המשימה האמריקני לבריאות מונעת המלצות חדשות לגבי שימוש בסטטינים למניעת מחלות לב: מומלץ שישתמשו בהם אנשים בני 40 עד 75 עם לפחות גורם סיכון אחד למחלות לב וכלי דם וסיכון גבוה של 10% לפחות להתקף לב.
"הסטטינים חוללו שינוי דרמטי ביכולת למנוע תמותה של חולי לב", אומרת ד"ר לימור אילן בושארי, מנהלת המערך הקרדיולוגי במרכז הרפואי העמק בעפולה, "אבל מטופלים רבים מפסיקים את הטיפול בגלל תלונות על כאבי שרירים. במקרים כאלה הרופאים מנסים להעביר את המטופלים מתרופה לתרופה או לשחק בין המינונים והתרופות השונות, ולבסוף חלק מהם לא מגיע לערכי הכולסטרול התקינים שימנעו התקף לב או שבץ מוחי.
"הקשר בין הסטטינים לכאבי השרירים עדיין לא נחקר מספיק, ולא ברור אם הם אלה שפוגעים בדרך כלשהי בשרירים. אין עוררין שהסטטינים מצילים חיים, ובנסיבות מסוימות חייבים לקחת אותם. ממצאי המחקר הם חומר למחשבה ומדגישים את הצורך להבהיר טוב יותר לחולים את החשיבות של הסטטינים כדי שלא יפסיקו את הטיפול".