וריאנט האומיקרון מתפשט במהירות בישראל, עם מעל ל-1,000 מאומתים מדי יום ועלייה לינארית של ה-R ל-1.28, שצפוי עוד לעלות. מנגד אנו עדים להתרופפות המשמעת הציבורית, עייפות ו'תשישות קורונה' של הציבור, שנראה כי מקבל את ההתפרצות הבאה יותר בנחת וללא חשש מתחלואה קשה ותמותה.
2 צפייה בגלריה
קשישים קורונה
קשישים קורונה
חסנו את הילדים למען הסבים
(צילום: shutterstock)
כחברה בה אנו ערבים זה לזה יש לבחון את המצב במשקפיים רחבות, בהיבטים של בריאות הציבור, חוסן כלכלי ושגרה חברתית.
אוכלוסיית הקשישים שלנו חרדה מאוד מהתפרצות נוספת. זוהי אוכלוסייה שחוותה בדידות קשה בהתפרצויות הקודמות ושילמה מחיר כבד בשיעורי התמותה, הבריאות הנפשית והבריאות הפיזית. אוכלוסייה שלמרות שאחוזי ההתחסנות בה הם מעל ל-90%, נמצאת בחזית המגפה, שברירית ורגישה לכל שינוי.

הגנה על אוכלוסיות בסיכון מפני הקורונה - מטרה ראשונה במעלה

אנחנו נמצאים כבר שנתיים בתוך טלטלת משבר הקורונה, פנדמיה עולמית שגובה קורבנות בגוף ובנפש. אחרי ניסיון משמעותי עם גלים חוזרים ונשנים עולה תמונה ברורה - ניתן להגיע למינימום פגיעה בבריאות, בנפש ובכלכלה. יש פתרון אחד יעיל, בטוח ומוכח - חיסונים.
ההגנה על האוכלוסיות בסיכון, בהן הקשישים, חייבת להיות מטרה חברתית ראשונה במעלה. ההורים, סבתות וסבים שלנו הם עמוד התווך של החברה בה אנו נמצאים, חברה בריאה וערכית דואגת לזקניה שבנו אותה ונטעו בה שורשים. עלינו כחברה לעשות הכל על מנת שיוכלו אחרי חיים שלמים של עשייה ובניית המדינה, לזכות לנחת ושלוות נפש.
2 צפייה בגלריה
גלית קאופמן
גלית קאופמן
ד"ר גלית קאופמן
(צילום: עופר חג'יוב)
עם מגפות מתמודדים בחיסונים. אנו ברי מזל שהחיסון לקורונה פותח במהירות שיא. כבר הוכח במחקרים כי החיסון בטוח ויעיל ומיליוני אנשים חוסנו בכל העולם. הניסיון שלנו בישראל מוכיח כי החיסון יעיל במעל 90% גם נגד הווריאנטים החדשים. תופעות הלוואי המדווחות מהחיסון הן שוליות לעומת כמות המתחסנים העולמית ואינן מייצרות איום בריאותי על המתחסן.
"חשוב להבין, כשיש הדבקות בקרב הילדים, זה מגיע בסופו של דבר לכולם, גם לאמא ואבא, ובסופו של דבר משפיע גם על סבתא וסבא. מי שאינם מחוסנים צריכים להבין שזה פוגע בכולנו ובחוסנה של המדינה. כבר אין לנו זמן, חייבים למנוע את הריחוק והבדידות"

חסנו את הילדים כדי להגן על הסבים

אנו, מרכזי הדיור המוגן והאשפוז לגיל השלישי בישראל מוכווני מטרה לשמור על בריאותם עם מינימום פגיעה בשגרת יומם. אנחנו נערכים כעת לכל תרחיש אפשרי בהתפרצות זן האומיקרון בישראל. אבל המאמץ הבלעדי שלנו איננו מספק. אנחנו צריכים את החברה כולה. אנו רוצים לאפשר שגרת חיים נורמלית ולהשאיר את שערי המרכזים הרפואיים שלנו פתוחים למבקרים, בני משפחה ונכדים. לשם כך נדרשת רשת בטחון והגנה שתתקיים רק כאשר נגיע לחסינות עדר גורפת .
כאשר אני מסיירת במרכזי האשפוז שלנו, ניגשים אליי מטופלים ומשפחות עם שאלות רבות לגבי המצב, בעוד הם מציינים שעבורם חזרה אחורה לתקופת ההגבלות והבידוד החברתי מהווה איום אמיתי.
הצוותים הרפואיים נערכים לקראת הגל הקרוב במלוא תשומת הלב, מתארגנים כדי לא למנוע הדבקה ככל האפשר, צמצום מגעים, מבקרים, העלאת כמות הבדיקות וכמובן המשך חיסונים! חיסונים וחיסונים!
אני פונה לכולם, אנחנו יודעים שיש כעת בישראל מעל מיליון איש שלא קיבלו את מנות הבוסטר הדרושות כדי להגן עליהם, אוכלוסיית הילדים בישראל עדיין לא מחוסנת ומאות אלפים לא התחסנו בכלל.
כדי להתגבר על הגל הקרוב יש צורך להגביר באופן משמעותי את אחוזי ההתחסנות בכל הגילים. חשוב להבין, כשיש הדבקות בקרב הילדים, זה מגיע בסופו של דבר לכולם, גם לאמא ואבא, ובסופו של דבר משפיע גם על סבתא וסבא. מי שאינם מחוסנים צריכים להבין שזה פוגע בכולנו ובחוסנה של המדינה. כבר אין לנו זמן, חייבים למנוע את הריחוק והבדידות. זה תלוי רק בנו. הגיל השלישי עשה את שלו. מה איתכם?
הכותבת היא מנכ"לית רשת "בית בלב", מקבוצת מכבי שירותי בריאות