מקרה נדיר כזה לא זכור גם לוותיקי הרופאים. במהלך בדיקת אולטרסאונד לאישה בהיריון במרכז הרפואי בילינסון, התגלה כי שק ההיריון שלה נמצא בכבד. במשרד הבריאות, כמו גם בכירים בתחום לא מכירים, כאמור, מקרה דומה שנרשם בישראל. מפאת הסכנה לחייה – הופסק ההיריון תוך 48 שעות. יש לציין כי הליך הפסקת ההיריון בוצע באמצעות רובוט דה וינצ'י, ומדובר בניתוח הרובוטי הראשון שתואר אי פעם בעולם להסרת היריון חוץ רחמי בכבד.
"האתגר האבחנתי פה היה הסיפור העיקרי, כי ידענו שיש היריון וידענו שהעובר חי ומתקדם ולא מצאנו בכמה וכמה בדיקות את מיקומו", אומר ד"ר גדי סבח, סגן מנהל מחלקת נשים ויולדות במרכז הרפואי רבין. "אני הרופא הכי ותיק פה במחלקה. ואני באמת רעדתי מהתרגשות. גם אחרי 30 שנה יש אבחנות שלא שמעתי עליהן".
2 צפייה בגלריה
ההיריון נמצא בכבד
ההיריון נמצא בכבד
שק ההיריון נמצא בכבד
(צילום: דוברות בילינסון)
סבח מספר: "מתוך הפרסומים הקיימים בספרות, אין שום פרסום על היריון בכבד בישראל. ב-30 השנים שאני עובד לא ראיתי ולא שמעתי מקולגות על היריון שהתרחש בתוך הכבד. מתוך ההריונות מחוץ לרחם, הרוב הגדול הוא בחצוצרות ולעיתים בשחלה או בצוואר הרחם. המקרים הנדירים יותר הם הריונות אבדומינליים. רוב ההריונות בחלל הבטן מתיישבים או על קרום הצפק (פריטונאום) או על רקמות שמספקות דם למעיים. אלו הם המקומות השכיחים של היריונות בטניים שבפני עצמם הם מאוד נדירים. מיעוט מההריונות התוך בטניים הם בכבד".
ד"ר גדי סבחד"ר גדי סבח
לאחר לא פחות מארבע בדיקות אולטרסאונד – לא נמצא מיקום ההיריון. רק בדיקת CT העלתה ממצא חשוד בכבדה של האישה, שאושש לאחר מכן כעובר בשבוע השמיני. לדבריו, "אין קבוצת סיכון להיריון מסוג זה, אך ההסבר היחידי לכך הוא שהכבד הוא איבר עשיר בכלי דם, וזה מה שנדרש כדי לאפשר להריון להתפתח במיקום לא תקין".
2 צפייה בגלריה
אולטראסאונד הריון
אולטראסאונד הריון
הבדיקה העלתה - שק ההיריון בכבד. אולטראסאונד
(צילום: shutterstock)
לא רק סבח הופתע מהמקרה. "מדובר על מקרה נדיר מאוד", מוסיף פרופ' ערן שדות, מנהל היחידה לכירורגיה של הכבד, דרכי המרה והלבלב במערך לכירורגיה של בילינסון. "תוארו בספרות המקצועית 20 מקרים כאלו בכל העולם ובכל השנים. הסכנה בסיטואציה הזו היא שאם שההיריון גדל באזור לא מוגן ואם יש עובר שגדל בתוך הכבד הוא עשוי לבקוע אותו, וזה עלול לגרום לסכנת מוות. כשאישה מבייצת יוצאת ביצית מהשחלה ועוברת לכיוון הרחם. המעבר הזה הוא דרך איבר שנקרא חצוצרה והיא לא סגורה הרמטית.
פרופ' ערן שדותפרופ' ערן שדות
"לכן, בצורה נדירה, הזרע מגיע לאזור החיבור הזה ונוצר שם בעצם היריון שנפלט אחורה. הוא לא ממשיך בכיוון הרגיל לרחם אלא יוצא לחלל הבטן. במרבית המקרים ההיריון החוץ רחמי נקלט איפשהו באגן. ואצלה איכשהו ההיריון נדד לחלק העליון של הבטן והשריש את עצמו בתוך הכבד. האישה הייתה במעקב היריון בקופת החולים שלה. הרופאה עקבה אחר ההיריון ובשבוע השמיני להיריון היא גילתה שבדיקות הדם מראות שיש היריון מתקדם אך באולטרסאונד היא לא רואה היריון בבטן. לאחר מכן הופנתה אלינו ואז החל התהליך שסופו, כאמור, בגילוי הנדיר.
לדבריו, "במקרה כזה אין התלבטות. בכל מצב של היריון חוץ רחמי קיימת סכנת חיים מיידית לאישה, כתוצאה מדימום. בכבד הסכנה הזו משמעותית יותר משום שיש בו כלי דם רבים. מדובר על איבר שיש בו רשת סבוכה של כלי דם גדולים ודימום מהכבד זו סכנת חיים מיידית. האישה תוכל להיכנס להיריון שוב. החתכים הגדולים שהיו עושים פעם היו גורמים לצלקות בבטן שהיו יכולות למנוע יכולת להיכנס שוב להיריון. הפסקת ההיריון באמצעות רובוט, הליך שהוא הרבה יותר מדויק ויאפשר לה להיכנס להיריון בעתיד. זהו הניתוח הרובוטי הראשון שתואר אי פעם בעולם להסרת היריון חוץ רחמי בכבד".