תינוק בן שמונה ימים הגיע אתמול (ב') לקריה הרפואית רמב"ם בחיפה בעקבות פציעה משמעותית באיבר מינו שהתרחשה לאחר ברית המילה, כך נודע ל-ynet.
לאחר שהגיע לבית החולים הוכנס התינוק לניתוח דחוף. בכירים בבית החולים סיפרו כי מדובר באירוע חריג בחומרת הפציעה שלו. "המשפחה סיפרה כי המוהל מנוסה ועשה ברית גם לבן הבכור שלהם", מספר ד"ר אכרם אסדי, אורולוג בכיר ברמב"ם. המוהל לא הגיע עם בני המשפחה לבית החולים.
לדבריו, התינוק הגיע עם קטיעה ופגיעה מאוד משמעותית באיבר המין. "ראינו הרבה מקרים לאורך השנים, אבל כרופא שעובד מזה כעשרים שנה – אני לא זוכר מקרה חמור כל כך. קשה לדמיין שנוצרה כזו פגיעה מברית. לאחר שהגיע לכאן, התינוק נותח על ידי שלושה מנתחים, כדי לנסות לתקן ולאחות את מה שניתן, משום שהייתה גם פגיעה בכלי הדם".
1 צפייה בגלריה
חשוב לבחור את המוהל הנכון
חשוב לבחור את המוהל הנכון
חשוב לבחור את המוהל הנכון
(צילום: shutterstock)
אסדי מבהיר כי התינוק אינו בסכנת חיים אך מבהיר כי פציעות בעקבות ברית מילה עשויות להתרחש – אך יש דרכים למזער את הסיכון. "אני לא יודע מה היה הניסיון של המוהל הזה אבל כדאי לבחור מוהל מנוסה מאוד. ברית מילה היא פעולה כירורגית ולעיתים ההכשרה היא לא תמיד מקצועית. אנחנו רואים הרבה בריתות לא שלמות וילדים עם דימומים אחרי ברית, שפשופים ופציעות כאלה ואחרות. המון פגיעות. לעיתים הפגיעה העיקרית שמוהלים עוברים היא לא אידיאלית. חשוב לדעת יש המון מוהלים שהם רופאים במקצועם וחלקם אורולוגים שהם רופאים מעולים. צריך לדעת לבחור את המוהל הנכון".

ברית מילה: הפרוצדורה הכירורגית השכיחה במדינת ישראל

מאיגרת שפרסם משרד הבריאות בשיתוף הרבנות הראשית, עולה כי בישראל מלים כ-70 אלף תינוקות יהודים מדי שנה ועוד כ-20 אלף תינוקות בני דתות אחרות. "עליכם לדרוש מהמוהל הנחיות ברורות ומפורטות לפני ואחרי ברית המילה", צוין באיגרת, "המוהל המוסמך שתבחרו ייצור אתכם קשר לפחות יממה לפני קיום ברית המילה, ייתן לכם הסברים מפורטים על כל השלבים, יענה על כל שאלותיכם וימסור לכם את דרכי ההתקשרות איתו בכל שעות היממה". בנוסף, צוין כי "בשעות הראשונות שלאחר הברית מומלץ להחליף את הטיטול כל שעה לבדוק כי אין דימום. על כל מקרה חריג יש לדווח מיד למוהל ובמידת הצורך לפנות לרופא או לחדר המיון".
בתוך כך, סיכון נוסף שעשוי להתרחש כתוצאה מברית מילה שאינה נעשית באופן תקין הוא התפתחות של זיהום ובפרט הרפס. "ברית מילה היא למעשה הפרוצדורה הכירורגית השכיחה במדינת ישראל, וכמו כל פרוצדורה כירורגית, ראוי שתעשה בידיים מיומנויות", מסביר פרופ׳ אפי בילבסקי, מ״מ מנהל היחידה למחלות זיהומיות במרכז שניידר לרפואת ילדים. "מקרים כגון אלה הינם נדירים כמובן, אבל יש לזכור שבמקביל ליתרונות רפואיים, לברית מילה יש גם סיבוכים. בין הסיבוכים ניתן למנות פציעת הפין כמו במקרה זה, דימומים וסיבוכים זיהומיים לרבות דלקת בדרכי השתן בתקופה הקצרה שאחרי המילה וזיהומים בהרפס באם נעשתה במהלך הברית מציצה במגע ישיר עם הדם".