אישה בשנות ה-30 לחייה הובהלה הלילה (יום ג') לבית החולים שערי צדק בעקבות לידה בבית בסיוע דולה שהסתבכה ביישוב בת עין שבגוש עציון. רופאי שערי צדק הצילו את חייה וחיי התינוק שילדה וכעת הם בהשגחה ולא נשקפת סכנה לחייהם. כך אנחנו מדווחים לראשונה.
הקריאה הראשונית למד"א התרחשה לאחר שטרם הלידה נמצא שמנח העובר רוחבי, אך בהמשך שוחררו כוחות מד"א מהמקום. תוך זמן קצר נקראו שוב לזירה, יחד עם המשטרה והאישה הועלתה לניידת מד"א בנקודת איסוף מחוץ למקום שבו התרחשה הלידה. היא הובהלה במהירות לחדר הניתוח בשערי צדק שם ילדה את בנה.
1 צפייה בגלריה
אמבולנס מבית חולים שערי צדק
אמבולנס מבית חולים שערי צדק
אמבולנס מבית חולים שערי צדק. ארכיון
(צילום: יואב דודקביץ)
מפרטים נוספים עולה כי הלידה בוצעה בבית של היולדת באמצעות דולה ולא מיילדת. השתיים הבחינו שהיד של התינוק בחוץ, הזעיקו את מד"א ואז בחרו שלא להתפנות. כעבור שעתיים נקרא שוב צוות מד"א והפעם התפנו לבית החולים. גורמים המעורים בפרטים מספרים שככל הנראה האישה לא עברה כל בדיקות האולטרסאונד והמעקב הרגילות שהיו עשויות להצביע על בעיה לקראת הלידה.
לפני כחודש וחצי חשפנו כאן כי תינוק שנולד בלידת בית בליווי של דולה באחד היישובים בגוש עציון מת בבית החולים שערי צדק. הרופאים נאבקו על חייו, אך לבסוף נאלצו לקבוע את מותו. התברר שהמתחם שהפעילה הדולה שוכן בבית מרוחק ומבודד ביישוב, שאמבולנסים של מד"א אפילו לא יכלו להתקרב אליו. הצוות נאלץ להגיע למקום ברגל. התינוק הובהל לבית החולים לאחר החייאה ארוכה, ומת כעבור כמה שעות.
הדולה במקרה הטרגי, קרן ספירו, נעצרה בעקבות מות התינוק ובתום הדיון שוחררה לביתה בתנאים מגבילים בהם איסור על עיסוק של ליווי לידה במשך 60 יום מלבד לידה בבית חולים בפיקוח צוותי רפואה. החקירה בעניינה נמשכת.
יו"ר איגוד המיילדות, יפעת רובננקו, אומרת כי "זהו עוד מקרה מצער של לידה שנעשית ללא ליווי מקצועי של מיילדת. יהיו סיבותיה אשר יהיו, אם היתה אכיפה על דולות, ואם היה מימון של המדינה ללידה בטוחה בבית היולדת או במרכז לידה, לא היינו שומעים מדי יום על נשים שבוחרות ללדת ב'חצי חינם' עם תומכות לידה שמתחזות למיילדות. ללידות בית יש קריטריונים ברורים וחוזר של מנכ"ל משרד הבריאות. לידות בית הן לידות בטוחות כאשר מבוצעות על פי הקריטריונים ועם נשות מקצוע המוסמכות לכך- מיילדות".
עוד אמרה כי "לידות בית שמועברות לבתי חולים מסיבה רפואית בהחלטה של המיילדת, הן לא לידות בית שהתסבכו אלא לידות שמנוהלות באופן שקול, מקצועי ואחראי. טוב שיש לנו בישראל שירותי רפואה ציבוריים ובתי חולים עם אנשי צוות מעולים ומזל שיש לנו מיילדות בית מעולות שיכולות להפעיל שיקול דעת נכון ולהפנות למרכזים רפואיים בעת הצורך".