בשיתוף אסטרהזניקה
חולי סוכרת נמצאים בסיכון למגוון רחב של מחלות וקיים קשר בין סוכרת לאי ספיקת לב. "אנחנו יודעים שסוכרת היא גורמת לזירוז טרשת בעורקים וסיכון מוגבר להתקפי לב. כתוצאה מכך, בשלבים מאוחרים יותר, עלולה להיגרם גם מחלה הנקראת – אי ספיקת לב", מסבירה ד"ר מיכל לאופר-פרל – מנהלת מרפאות הלב בבית החולים איכילוב. "אנחנו גם יודעים שכתוצאה מסוכרת נגרם נזק של ממש לתאי שריר הלב שגורם להתפתחות של אי ספיקת לב גם ללא שום קשר להתקפי לב", היא מוסיפה, "בפועל בקרב חולי סוכרת יש שכיחות הרבה גבוהה יותר של אי ספיקת לב וגם הפוך – חולים עם אי ספיקת לב יש להם שכיחות הרבה יותר גבוהה של סוכרת".
1 צפייה בגלריה
התקף לב, אי ספיקת לב
התקף לב, אי ספיקת לב
מה קודם למה: סוכרת או התקף לב?
(צילום: shuttestock)

מקרה בוחן: מטופל סוכרתי לאחר התקף לב – מה הסיכוי להתפתחות אי ספיקת לב?

מטופל בן 65, סוכרת, הוא אחרי התקף לב, סובל מקוצר נשימה במיוחד כשהוא עולה במדרגות ובמאמץ. לאחרונה הוא אובחן גם עם אי ספיקת לב. המטופל שם לב שהרגליים שלו נפוחות, והוא עלה כ-4 ק"ג במשקל, למרות שהוא לא שינה את התפריט שלו. האם יש קשר בין הסוכרת של המטופל להתפתחות של אי ספיקת לב במקרה הזה?
"יכול להיות שכתוצאה מהסוכרת החולה כבר חווה התקף לב", מסבירה ד"ר לאופר-פרל, "יכול להיות שהחולה עבר התקף לב והוא כלל לא היה מודע לכך. שסוכרת גורמת לעיתים לפגיעה בעצבים ולכן החולים פחות רגישים לכאב", היא מוסיפה, "יכול להיות שאותו חולה יחווה במשך הזמן עוד התקפי לב קטנים בלי שהוא יהיה מודע אליהם, ולאט לאט נגרם נזק לשריר הלב שפוגע בהתכווצות שלו, ובסופו של דבר גם לאי ספיקת לב. ככל שנאבחן מוקדם יותר את החולה כך נוכל לתת טיפול יעיל יותר".
פעמים רבות אי ספיקת לב מאובחנת באיחור. החולה מתלונן על עייפות, סחרחורות, פעימות לב לא סדירות, בצקות ברגלים, שיעול יבש וטורדני, קושי בביצוע פעולות גופנית, עליה במשקל וכדומה. "אנחנו נתקלות בלא מעט מקרים של מטופלים שאומרים לעצמם שהסיבה להופעת התסמינים האלו הם בגלל הגיל או מסיבות אחרת ולא חושבים שזה אי ספיקת לב", אומרת ד"ר לאופר-פרל, "אבל צריך להיות ערים לסימנים האלו. נכון, לא על כל קילו שנוסף במשקל צריך לרוץ לרופא, אבל כן חשוב לשים לב".
האם יש תרופות לסוכרת שאסור למטופל לקבל? "חשוב לנו לדעת קודם כל את האם יש לחולה סוכרת אי ספיקת לב, מה מצב התפקוד הלבבי שלו, מה מצב התפקוד הכלייתי שלו ואיזה תרופות נוספות הוא נוטל", מסבירה ד"ר איריס יעיש מומחית לרפואה פנימית ואנדוקרינולוגיה מבית החולים איכילוב, "לאחר שתהיה לנו את כל האינפורמציה אנחנו נחשוב על התרופות שמתאימות לטיפול ספציפית בסוכרת שיש להן גם יכולות להועיל למטופל מבחינת המחלות הרקע שלו". לדבריה יש כיום טיפולים שיכולים לסייע להפחתת ערכי הסוכר בדם ובו בעת גם באי ספיקת לב שקיימת בשיעורים גבוהים יותר בקרב סוכרתיים. "במקרים מסוימים נמנע מתרופות שיכולות להחמיר את המצב הלבבי של המטופל", מוסיפה ד"ר יעיש.
בשנים האחרונות פותחה קבוצת תרופות לטיפול בסוכרת הנקראת 2SGLT שפועלת במנגנון כלייתי באמצעות הפרשה של הגלוקוז במערכת השתן, כתלות ברמת הסוכר בדם של המטופל. "היתרון הגדול של קבוצת הטיפול הזו היא שהתרופות לא רק מצליחות להביא להפחתה בערכי הסוכר והמוגלובין המסוכרר – שהוא המדד שלנו לאיזון של הסכרת בדם – הן יכולות גם להפחית אירועים של אי ספיקת לב, למנוע אשפוזים בגין אי ספיקת לב, ולהקטין את הסיכוי לתמותה שנובעת ממחלת לב, וזה יתרון גדול", אומרת ד"ר יעיש. את התרופות האלו ניתן לתת גם למטופלים שמאוזניים מבחינת הסוכרת. לדבריה, לעיתים מטופלים מאוזנים שמגיעים למרפאה תוהים ומתקשים להבין מדוע הם צריכים לשנות את הטיפול התרופתי שהם נטלו במשך שנים והועיל להם. "אנחנו מסבירים למטופל שחושש מהחלפת התרופה שהוא יכול להרוויח ערך מוסף מנטילת תרופה שהיא גם לסוכרת, וגם הוכחה כמשפרת, מונעת ומקטינה את הסיכויים לתחלואה שיכולה להגרם מהסוכרת כמו תחלואה לבבית, תחלואה של אי ספיקת לב, הידרדרות במצב כלייתי וכדומה", מוסיפה ד"ר יעיש.

מעקב במרפאה ייעודית לאי ספיקת לב

מומלץ לחולים עם אי ספיקת לב להימצא במעקב של מרפאה ייעודית לאי ספיקת לב במרכז הרפואי באופן קבוע. "בחמש שנים האחרונות הייתה מהפיכה בכל התחום של אי ספיקת לב", אומרת ד"ר לאופר-פרל. "יש הרבה תרופות חדשות שהובילו לשינוי משמעותי מאוד בכל התחום של סוכרת ואי ספיקת לב" עוד היא מוסיפה: "חשוב לזכור שאי ספיקת לב היא מחלה פרוגרסיבית. כלומר היא נוטה להתקדם ולהחמיר ולכן אפילו אם החולה מאוזן כדאי לתת לו טיפול על מנת למנוע את ההתקדמות העתידית של אי ספיקת לב. התרופות מקבוצת 2SGLT הפחיתו תמותה, הפחיתו אשפוזים, ולכן ההמלצה היא חד משמעית להתחיל איתן ולהיות במרפאה שמכירה באופן אישי יותר את כל התרופות החדשות עם היתרונות והחסרונות שלהן"
מוגש כשירות לציבור בשיתוף אסטרהזניקה
פורסם לראשונה: 07:30, 29.09.21