מחלוקת תקציבית ותחזית תחלואה שלא עמדה במבחן המציאות הובילו למחסור בתרופות למטופלים עם קורונה בבתי החולים. בחלקם, המאושפזים אינם מקבלים אותן ובאחרים המלאי יספיק לעוד כמה ימים. כך נודע ל-ynet.
עיקר הטיפול שנמנע מהחולים הוא רמדסיביר שכרגע לא נמצא בסל התרופות ודיונים סביב הכנסתו מתקיימים בימים אלו, במסגרת דיוני הוועדה. הרקע למחלוקת הוא היעדר הסכמה של משרד האוצר להעביר תקציב ייעודי לתרופות הללו. מנגד, במשרד האוצר השיבו שמשרד הבריאות נדרש להקצות תקציב לרכישה ולחלוקה של התרופות מתוך תקציב שכבר ניתן לו.
1 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה
בדיקת קורונה
בדיקת קורונה. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
"קיים מחסור", אמרו באחד מבתי החולים. "ישנה בקרה הדוקה ואישור פרטני של מומחה במחלות זיהומיות בכל ניפוק". סיבה נוספת למחסור, על פי הערכת גורמי המקצוע, היא חוסר היערכות מתאימה וחיזוי כושל של ממדי התחלואה בקורונה בעונת החורף הנוכחית.
לדברי אחד הרופאים המטפלים, "יש תחלואה משמעותית בקורונה כולל לא מעט אשפוזים. אנחנו בקשר עם משרד הבריאות. בעבר המידע ששיקף משרד הבריאות היה אמין, וכעת הוא לא. בכל בית חולים יש חולים מאושפזים ואצלנו בכל רגע יש חולים מונשמים בטיפול נמרץ עם קורונה. אין טירוף ואין קריסה, אבל יש לא מעט חולים כרגע. בקהילה יש הרבה יותר ולבתי החולים מגיעים כל יום חולים חדשים.
לדברי אותו רופא, "התרופה היחידה שקיימת לקורונה בחולים קשים זה רמדסיביר. יתר התרופות הוכחו רק לחולים קלים שאינם מאושפזים לצורך מניעה של אשפוז. אין לי תרופה אחרת למעט התרופה הזו. יש מלאי של התרופה אך תרופות הקורונה עדיין נרכשות על ידי המדינה באופן מרוכז ומחלק אותן לקופות ולבתי החולים. להבנתי, משרד האוצר לא מעביר כספים לרכש הקורונה כי מבחינתם הקורונה נגמרה אז אין מקור תקציבי לקנות יותר. הודענה מזה זמן שאין לנו איך לטפל בחולים. חזרנו אחורה שלוש שנים ואני לא יכול לטפל בחולים. אני עדיין נותן את התרופה, אך בעוד כמה ימים זה ייגמר ויש בתי חולים שבהם היא נגמרה כבר".
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "משרד הבריאות קיבל תקציבים בשנה האחרונה שנאמדים בכשני מיליארד שקלים למגוון צרכים גמישים ועל כן יש להם מקור לכך, עד שתתקבל החלטה בוועדת הסל".
משרד הבריאות טרם הגיב.