בשיתוף האגודה למלחמה בסרטן
"לפני 14 שנים גיליתי שחליתי בסרטן השד. כשחליתי הילדים היו עדיין קטנים ולא ידעתי איך להתמודד מולם עם המחלה", מספרת חווה לאופר, כיום מתנדבת בשירות "יד להחלמה", של האגודה למלחמה בסרטן. "שמעתי על האגודה למלחמה בסרטן, פניתי ונפגשתי עם אורית שפירא, פסיכו-אונקולוגית בכירה ומנהלת מח' שיקום ורווחה, שסיפרה לי על קבוצת תמיכה שמקיימת האגודה והחלטתי להצטרף. במשך שנתיים הגעתי למפגשים. הקבוצה עזרה לי מאוד. למדתי איך להתמודד עם הבעיות היומיומיות, עם ההקרנות, עם שאלות כמו איך ומתי לספר לילדים. למדתי לקבל עזרה, ובמיוחד הקבוצה עזרה לי להבין שהעולם לא מתמוטט עליי".
בשירות 'יד להחלמה' של אגודה למלחמה בסרטן כ-250 מתנדבות מכל רחבי הארץ, בכל הגילים ומכל המגזרים, העומדות לצד מתמודדות חדשות בכל שלבי הגילוי, ההתמודדות ושגרת החיים, וכן לצד מתמודדות עם סרטן שד גרורתי.
לאחר שהסתייעה בשירותי "יד להחלמה", חווה החליטה להתנדב במסגרת השירות ולסייע לנשים אחרות שאובחנו עם סרטן השד: "מאחר שאני דוברת רוסית אני יכולה לעזור לנשים דוברות רוסית שלרוב מתקשות ולא תמיד יודעות מה לעשות ועם מי לדבר. מניסיוני האישי וגם מפעילותי כמתנדבת, צברתי ידע וניסיון, ופעמים רבות חברות פונות אליי בשאלות ואני משתדלת לעזור עד כמה שאני יכולה. חשוב לי להעביר את המסר שאנחנו צריכות להיות קשובות לגוף שלנו, להיות במעקב ולא להזניח, כי בסופו של דבר המניעה היא התרופה הכי טובה".
8 צפייה בגלריה
חווה לאופר
חווה לאופר
חווה לאופר. "למדתי איך להתמודד עם הבעיות היומיומיות"

"מקום לדבר על התחושות, הרגשות והפחדים שלי"

אופיר זליכה, מחלימה מסרטן צוואר הרחם, מספרת: "לאחר הניתוח נכנסתי לאתר האגודה למלחמה בסרטן. קראתי עוד ועוד. רציתי להבין מה צפוי לי. ראיתי שהאגודה מציעה קבוצת תמיכה לצעירים וצעירות. החלטתי לנסות ומאז אני שם כל שבוע. אנחנו רק צעירים בקבוצה. כל אחד ואחת עם הסרטן שלו, אבל כולנו עוברים את אותו הדבר. הקבוצה נותנת לי מקום לדבר על התחושות, הרגשות והפחדים שלי. רק הם מבינים אותי, רק הם מרגישים בדיוק את מה שאני מרגישה, לפעמים לא צריך לדבר הרבה, כבר במבט אני יודעת שהם מבינים אותי".
8 צפייה בגלריה
אופיר זליכה
אופיר זליכה
אופיר זליכה. "כבר במבט אני יודעת שהם מבינים אותי"
אתר האגודה מספק מידע מקיף, עדכני ואמין בנושאים שונים הקשורים לסרטן – המחלות השונות, הטיפולים, תופעות הלוואי, התמודדות רגשית, אבחון מוקדם, הפחתת הסיכון לחלות ועוד.
פאבל סימנוביץ', בן 50, השתתף בקבוצת "צעירים עם סטומה" המיועדת לחולי סרטן עד גיל 50 לערך שמתמודדים עם סטומה ומנוהלת על ידי אחות ועובדת סוציאלית: "גיליתי את מחלת הסרטן בשנת 2013. היו לי כאבים בבטן ועצירות, ואשתי לחצה עליי ללכת להיבדק. שלחו אותי לקולונוסקופיה וגילו גידול בחלחולת. התחלתי כימותרפיה והקרנות, אבל בסופו של דבר הרופאים החליטו על כריתה מלאה של המעי, ומנובמבר 2013 אני עם סטומה קבועה (ניתוח להטיית צינור המעי אל דופן הבטן, אשר אליו מוצמדת שקית לאיסוף הצרכים).
"בהתחלה הייתי בדיכאון, אבל אז חשבתי הרבה על פצועי צה"ל ונכים שמצליחים לתפקד. הבנתי שאני חייב להתחיל לחשוב חיובי. האגודה עזרה לי מאוד, במיוחד קבוצת הצעירים. קיבלתי שם המון טיפים איך להתמודד ובעיקר ביטחון. לא חשבתי שיש כל כך הרבה אנשים שמסתובבים עם סטומה. אנחנו בקבוצה משתפים הכל, עוזרים אחד לשני, בעיקר בעצות כיצד להתמודד, באיזה ציוד להשתמש, יחסי מין. כל אחד ואחת תורמים מהניסיון שלהם. אנחנו מחזקים אחד את השני".
8 צפייה בגלריה
פאבל סימנוביץ
פאבל סימנוביץ
פאבל סימנוביץ. "קיבלתי המון טיפים איך להתמודד ובעיקר ביטחון"
שירות "חיים עם סטומה" הוא שירות ייחודי נוסף שצמח מתוך הצרכים בשטח ומעניק תמיכה למטופלים שעברו כריתה של חלק ממערכת העיכול או השתן וזקוקים לסטומה. החיים עם סטומה יכולים להציב אתגרים לא פשוטים למטופלים, ושירות "חיים עם סטומה" מציע מגוון שירותים ללא תשלום, כגון, ליווי של מתנדבים, ייעוץ בתחום דימוי גוף, מיניות וזוגיות, מידע על השימוש בציוד הרפואי ועל נושאים אחרים כמו זכויות במערכת הבריאות, ליווי של מתנדבים, פורומים להתייעצות עם אנשי מקצוע מתחום הפסיכו-אונקולוגיה ועוד.
8 צפייה בגלריה
ידיים סרטן
ידיים סרטן
לעזור להתמודד עם המחלה
(צילום: האגודה למלחמה בסרטן)
גנאל, שאמה התמודדה עם סרטן השד, מספרת: "אמי פנתה למרכז התמיכה 'חזקים ביחד'® של האגודה למלחמה בסרטן. היא הצטרפה לקבוצת תמיכה שהייתה עבורה מרחב בטוח ונעים שאפשר לה להתמודד עם הפחד הכי עמוק שלה. המפגשים ב'חזקים ביחד' היו רגעים של אור, שגרמו לאמי להרגיש שהיא לא לבד, ונטעו בה את היכולת להאמין בעצמה וביכולת הריפוי של הגוף והנפש ולהצליח גם לצחוק על הכל".
8 צפייה בגלריה
גנאל
גנאל
גנאל. "המפגשים ב'חזקים ביחד' היו רגעים של אור, שגרמו לאמי להרגיש שהיא לא לבד"
לדברי עו"ס אורית שפירא, מנהלת מחלקת שיקום ותמיכה באגודה למלחמה בסרטן, "האגודה השקיעה במהלך העשור האחרון כ-10 מיליון שקלים במימון הפעלת רשת מרכזי התמיכה 'חזקים ביחד' שהקימה. במרכזים פועלות ללא תשלום קבוצות תמיכה לחולים ולבני משפחתם וכן סדנאות לחולים ולמחלימים בהדרכת אנשי מקצוע מתחום הפסיכואונקולוגיה, אחיות, פיזיותרפיסטים, תזונאים, ומומחים לייעוץ מיני ודימוי גוף. מחקרים הוכיחו כי הצטרפות לקבוצות תמיכה ופעילויות גוף ונפש, כמו יוגה, משפרת את איכות החיים של החולים ומחזקת את תהליכי ההתמודדות בתהליך ההחלמה".
מרכזי התמיכה של האגודה למלחמה בסרטן פרוסים ברחבי הארץ ומשמשים בית חם בקהילה לחולים, למחלימים ולבני משפחותיהם.

תמיכה בבני המשפחה של החולה

האגודה מפנה משאבים רבים לשדרוג השירותים הרפואיים והשיקומיים במרכזים האונקולוגיים, בבית ובקהילה. נויה שבו, היום בת 23, שחלתה לפני כ-10 שנים, מספרת על הסיוע שקיבלה במחלקה בה טופלה כילדה חולת סרטן: "בתקופת הטיפול במחלה, כשהייתי מאושפזת בבית החולים, עובדת סוציאלית שממומנת על ידי האגודה למלחמה בסרטן קיבלה את פניי במחלקה, כשעוד לא הבנתי מה אני בכלל עושה שם. הצוות היה כמו אימא ואבא בשבילי - הרגיעו ברגעים הקשים, הצחיקו אותי בלילות הארוכים בזמן האשפוז, והכי חשוב, עזרו לי להמשיך לשמור על אופטימיות ולנצח".
נויה הסתייעה בשירותים נוספים של האגודה המיועדים לילדים חולי סרטן ולמשפחות בהן יש ילד חולה: "בסיום תקופת הטיפולים יצאתי עם משפחתי לנופש משפחות של האגודה למלחמה בסרטן. היה ממש כיף והרגשתי שכולם תומכים בי ורוצים שאני אהנה ואשכח מהכאב". נופש משפחות הוא אחד הפרויקטים המרגשים של האגודה, במסגרתו יוצאות מדי שנה עשרות משפחות מכל הארץ, מכל המגזרים והדתות, לנופש מפנק המהווה פסק זמן משגרת הטיפולים, מהמאבק במחלה, ומן המתח והחרדה הנלווים להתמודדות היום יומית.
8 צפייה בגלריה
נויה שבו
נויה שבו
נויה שבו. "כשהייתי חולה הצוות היה כמו אימא ואבא בשבילי"
גם משפחתו של ב', בן 12, השתתפה בנופש שהתקיים באוגוסט האחרון. לפני כחצי שנה הוא אובחן עם לוקמיה - סרטן דם. בין הטיפולים זכתה כל המשפחה לשלושה ימים של כיף ומרגוע. אמו של ב': "למרות שחששתי לשלומו במהלך החופשה, הכל היה בסדר, ונהנינו מאוד. לכל אורך הנופש האגודה למלחמה בסרטן דאגה שתהיה במקום רופאה ואחות, כך שיכולנו להתייעץ בכל עניין והרגשנו בטוחים. הנופש היה פסק זמן נעים וחשוב שאפשר לנו לצאת משגרת בית החולים וליהנות".
בישראל מאובחנים כ-450 ילדים חולי סרטן מדי שנה, ורבים מהם מפסידים חומר לימודי רב במהלך תקופת הטיפולים וההחלמה. נויה, כמו ילדים רבים אחרים, הסתייעה בשירות "ניצוץ של תקווה" – השלמת חומר נלמד, המאפשר לכל ילד שחלה בסרטן להשלים בעזרת ליווי של חונך אישי את החומר שהפסיד בבית הספר במהלך תקופת הטיפולים: "במשך השנה הקשה הפסדתי המון חומר בבית הספר, אך ברגע שסיימתי עם הטיפולים, האגודה למלחמה בסרטן העמידה לרשותי סטודנטים ומורים מפרויקט ‘השלמת חומר נלמד’, ללא תשלום, ובכך הקלה על משפחתי בהוצאות הכלכליות".
8 צפייה בגלריה
ילד סרטן
ילד סרטן
כ-450 ילדים חולי סרטן מאובחנים מדי שנה
(צילום: האגודה למלחמה בסרטן)

מענקים כספיים לחולים ולחוקרים ומימוש זכויות במערכת הבריאות

מחלת הסרטן יכולה להביא עמה הוצאות כלכליות רבות למטופל ולבני משפחתו. במסגרת שירותי האגודה למלחמה בסרטן, ניתן מענק כספי חד פעמי לחולים המצויים במצוקה כלכלית על פי קריטריונים רפואיים ורמת הכנסה. בעשור האחרון השקיעה האגודה למעלה מ-40 מיליון שקלים בסיוע כספי ראשוני לחולים הזקוקים לכך.
באגודה פועל מוקד למימוש זכאויות במערכת הבריאות, במסגרתו ניתן ייעוץ וסיוע במימוש החזרים על ייעוץ, בדיקה והכוונה בנושא אישור תרופות, התמודדות מול הבירוקרטיה של מערכת הבריאות ועוד.
מדי שנה מעניקה האגודה למלחמה בסרטן עשרות מענקי מחקר בסכום כולל של כ-3.5 מיליון שקלים לחוקרים מצטיינים ממוסדות מחקר ובתי חולים בישראל, שנמצאו ראויים על ידי ועדת המחקר של האגודה המורכבת מבכירי חוקרים והקלינאים בישראל.
ד"ר ארז הסניס, רופא פנימי, גסטרואנטרולוג וחוקר סרטן במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה, הוא אחד מעשרות חוקרים מצטיינים שקיבלו סיוע בהשתלמות בתחומם בחו"ל, ובהמשך אף קיבל מענק מחקר לקידום חקר סרטן הלבלב: "אני מטפל באוכלוסיות שנמצאות בסיכון גבוה לממאירויות במערכת העיכול, בעיקר סרטן המעי הגס והלבלב. הבנתי שההתמקדות בטיפול בחולים אינה מספיקה ויש להשקיע גם במחקר שיסייע בהבנת התמונה הקלינית של המטופלים שלנו על מנת לשפר את איכות הטיפול בהם.
"בעזרת האגודה למלחמה בסרטן נסעתי לאחר סיום ההתמחות למעבדת מחקר בקליפורניה שם חקרתי את תפקידו של גן מסוים שמתבטא בסרטן הלבלב. מצאנו חלבונים שיכולים לשמש מטרות לתרופות חדשות או לאמצעים אחרים שיכולים לפגוע בתהליך הסרטני בלבל ולעכב את התקדמות הסרטן. חזרתי לארץ וקיבלתי מענק מחקר מהאגודה למלחמה בסרטן, בעזרתו אני ממשיך לחקור במעבדה בישראל. המון תודה לאגודה למלחמה בסרטן שמכירה בחשיבות המחקר והפיתוח ומשקיעה בכך משאבים אדירים".
8 צפייה בגלריה
ד"ר ארז הסניס
ד"ר ארז הסניס
ד"ר ארז הסניס. "יש להשקיע גם במחקר על מנת לשפר את איכות הטיפול בהם"
עד כה, המחקרים שהאגודה סייעה במימונם, הניבו תוצאות מרשימות והישגים חשובים בטיפול בחולי הסרטן: הושג שיפור עצום בשיעורי ההחלמה של ילדים שחלו בלוקמיה וביטול הפערים שהיו בעבר בין ילדים שטופלו בלוקמיה במרכזי טיפול שונים ובין ילדים יהודים וערבים; בוסס המחקר שאפשר את יישום השתלות מח עצם בחולי סרטן ושיפור בטיפול התרופתי; פותחו אמצעי אבחון כמו MRI ייעודי לסרטן השד ועוד.
השנה האגודה למלחמה בסרטן מציינת 70 שנות פעילות למען הפחתת התחלואה והתמותה מסרטן בישראל ולמען חולי הסרטן, וכל פעילויותיה מתקיימות הודות לתרומות מהציבור בלבד. מבצע "הקש בדלת"® הוא מבצע ההתרמה העיקרי המאפשר לנו להמשיך בעשייה הענפה למען חולי סרטן, מחלימים והציבור כולו.
משה בר חיים, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן: "השנה אנחנו מציינים 70 שנים להיווסדה של האגודה למלחמה בסרטן, העמותה ההתנדבותית הגדולה ביותר בישראל, המובילה את המאבק במחלות הסרטן. פעילותה הנמרצת של האגודה, לצד ההתקדמות המדעית, הובילו בשנים האחרונות לעלייה בשיעורי הגילוי המוקדם ולהפחתת שיעורי התמותה במחלות השכיחות. אנו פועלים ללא לאות לקידום זכויות החולה, לקידום המחקר ושיפור הטיפול הרפואי ולהעלאת המודעות הציבורית לשירותים שאנו מעניקים. חשוב לי שנגיע לכל החולים והחולות באמצעים העומדים לרשותנו, על מנת שיקבלו את המידע והסיוע שהאגודה יכולה להעניק להם".
המבצע התקיים ב-24 באוקטובר. ניתן לתרום גם באתר או בטלפון 1-800-35-46-46
בשיתוף האגודה למלחמה בסרטן