בשיתוף עמותת "אחת מתשע"
דעו את הזכויות המגיעות לכן: חולים במחלות הסרטן, ובסרטן השד בפרט, מתמודדים מעבר לקשיים הבריאותיים, גם בקשיים בירוקרטיים רבים שלעיתים ניתנים לפתרון קל ויעיל. זו הסיבה שעמותת "אחת מתשע" יצאה בשירות שמטרתו שמירה והגנה על זכויות החולה.
1 צפייה בגלריה
סרטן השד
סרטן השד
סרטן השד. לדעת איזה זכויות מגיעות בעקבות המחלה
(צילום: shutterstock)
עו"ד בר חן-לוי, אחראית תחום זכויות החולה בעמותה, מסבירה כי המטרה היא לסייע לנשים ולגברים המתמודדים עם סרטן השד מול הממסד במגוון תחומים כמו מס הכנסה, ביטוח לאומי, קופות החולים, הרשויות השונות, ולפעמים גם מול המעבידים.
"פנתה אלינו אישה מדרום הארץ, בשנות ה-50 לחייה", היא מספרת, "שהמעסיק פשוט התנער ממנה לאחר שנבצר ממנה לשוב לעבודתה בשל סדרת הטיפולים שעברה. כל הפניות שלה בבקשה לקבל את שמגיע לה, לא זכו למענה. בעקבות פנייתי למעסיק היא קיבלה את הזכויות והפיצויים המגיעים לה.
"במקרה אחר, אישה מהמרכז, בשנות ה-70 לחייה, שבקשתה לביצוע בדיקת MRI נדחתה על ידי קופת החולים, על אף העובדה שהרופאים המטפלים בה המליצו על קיום הבדיקה. בעקבות פנייתי לקופה ניתן לפונה טופס התחייבות (טופס 17) לביצוע הבדיקה. גם גבר מהצפון, בשנות ה-40 לחייו, שאובחן עם סרטן שד גרורתי, פנה בבקשה לקביעת אחוזי נכות לשם קבלת פטור ממס הכנסה. ביטוח לאומי קבע לו נכות לארבעה חודשים בלבד. הערר שהגשתי בנושא התקבל, ונקבעו לו 100% נכות לצמיתות".
עו"ד בר חן-לויעו"ד בר חן-לויצילום: ענת גבע-שרון

"אף אחד לא עושה לחולים טובה, אלה זכויות המגיעות להם"

"מגיעות אליי בעיקר נשים המתמודדות עם המחלה ("עד כה, בשנה וחצי שאני עובדת בעמותה, פנו אליי שני גברים מתוך פונות רבות") שלא תמיד יודעות את זכויותיהן", מסבירה עו"ד חן-לוי. "חשוב שנשים וגברים המתמודדים עם סרטן השד יידעו את הזכויות שלהם. הפוקוס המרכזי שלהם מתמקד, ובצדק, בהיבט הרפואי ובהחלמה, והעיסוק בזכויות במקרה הטוב נדחק הצידה או במקרה הטוב פחות נדחה", היא אומרת. "אמנם ברוב המרכזים הרפואיים יש עובדות סוציאליות שיכולות ליידע ולסייע לנשים בכל הקשור לזכויות המגיעות להם, אבל לא בכולם, ולא תמיד יש מספיק כוח אדם כדי לענות לכל המתמודדים. בנוסף, החשש מקשיים בירוקרטיים גורם להם לא פעם לוותר מראש ואפילו לא לבדוק מה מגיע להם".
עו"ד חן-לוי מדגישה כי לא את כל הזכויות ניתן לממש באופן רטרואקטיבי, ולכן חשוב מאוד שהמתמודדות עם סרטן השד יהיו מודעות לזכויותיהן כבר בתחילת התהליך. "קצרה היריעה מלספר את ההשלכות ההרסניות שיש לכך על נשים וגברים, בעיקר מבחינה כלכלית. לכן, במטרה להעלות את המודעות לזכויות, השקנו לאחרונה בעמותה, בשיתוף עם חברת טייק קר ואסטרזניקה, פלטפורמה דיגיטלית למיצוי זכויות. הפלטפורמה פועלת כך שעל סמך מענה על מספר שאלות פשוטות ואנונימיות, המערכת מציגה לכל אחד את הזכויות שהוא זכאי לקבל עם הסבר מפורט אודות הזכות ואופן מימושה, עד לרמת הנגשת הטופס הרלוונטי".
את הסיבה למיעוט הגברים שפונים היא מסבירה בעובדה ש"אף אחד מהסביבה הקרובה אליו בדרך כלל לא יודע מזה שהוא סובל מסרטן השד, בגלל שיש לה תדמית של מחלה נשית. במאזן הסופי, הגברים עדיין יודעים לעמוד טוב יותר על הזכויות שלהם מאשר נשים
"אלו דברים קריטיים שיכולים לשנות את איכות החיים של המתמודדים עם סרטן השד", היא מדגישה. "אלו זכויות שמגיעות לחולים. אף אחד לא עושה להם טובה. זו זכותם. אנשים באים אליי ולא מרגישים נוח. אני אומרת שאם כבר קרה מה שקרה, הם צריכים לממש את מלוא זכויותיהם ולא צריכים להרגיש לא נוח או להתנצל. אלה אנשים שיוצאים ממעגל העבודה לשנה ויותר, ולכל הזכויות הכלכליות הללו יש משמעויות מאוד אקוטיות. בנוסף לכך, יש שנלוות למחלה גם בעיות סוציו אקונומיות שמכבידות על המצב שלהם, והעובדה שסכום הקצבה המקסימלית הוא 3,700 שקלים בחודש לא תורמת במיוחד. זה סכום שלא ממש מסייע לחיות ולהתקיים ממנו בכבוד".
במקרה נוסף, אישה מאזור המרכז בשנות ה-40 לחייה לא קיבלה את ההנחה בארנונה לה הייתה זכאית מתוקף הנכות שנקבעה לה. "בעקבות פנייתי לעירייה הפונה קיבלה את ההנחה שמגיעה לה. פה לא היתה מחלוקת שמגיעה לה הנחה, וגם היה לה את האישור על הנכות. ובכל זאת, העיריה סירבה להחזיר את הכסף רטרואקטיבית אלא רק עבור אותה שנה קלנדרית. ביטוח לאומי הוא זה שאמור לעדכן את הגופים הרלוונטיים, ובין היתר גם את העיריה שאמורה הייתה לתת לה את ההנחה. למעשה, היא נפלה בין הכיסאות וסורבה להחזר. כשנכנסתי לתמונה ודברתי עם הגורמים האחראים לכך בעירייה הם הסכימו להחזיר יותר מ-13 אלף שקלים. אלה דברים שאם לא פונים אלינו – עשויים בהחלט להתפספס וחבל. זה הרבה כסף".
במקרה אחר, מספרת עו"ד חן-לוי כי סייעה בקבלת תו נכה לרכב שלבעליה היה מאוד קשה לקבל חרף פניותיה החוזרות ונשנות למשרד התחבורה. "מדובר באישה מאזור הצפון בשנות ה-60 לחייה שחלתה בשנת 2014 ומאז מתקשה מאוד בהתניידות לנוכח הטיפולים שעברה. לאחר שבקשתה נדחתה ארבע פעמים, פניתי למשרד התחבורה ואושר לה תג נכה לרכב למשך שלוש שנים.
"במקרה אחר השגתי החזר כספי עבור רכישת פרוטזה (תותבת שד). במקרה הזה משרד הבריאות סירב לתת לאישה מהדרום בשנות ה-80 לחייה החזר עבור פרוטזה בטענה שהחשבונית שצורפה היא מלפני יותר מחצי שנה. פניתי אליהם בטענה שאין לכך רלוונטיות, וכי תוקף החשבונית לא מופיע כחלק מתנאי הזכאות לקבלת ההחזר. בעקבות פנייתי קיבלה את ההחזר לו זכאית עבור הפרוטזה. מדובר בהחזר של 800 שקלים, זה בהחלט סכום משמעותי".
היא מסכמת ואומרת כי אנשים חושבים אולי שעמותות הן בהכרח למעוטי יכולת וזה לא נכון. "אנחנו קוראות לכל מי שנתקלת בקושי לממש את הזכויות הרפואיות שמגיעות לה – לפנות לעמותה ולקבל סיוע".

עצות חשובות למתמודדות עם סרטן השד

1. בתנאים מסוימים, את זכאית להתפטר מעבודתך בעקבות מצבך הרפואי ולקבל את מלוא הפיצויים, בדומה לפיטורים.
2. חשוב לשים לב שקופת חולים הגדירה קוד מחלה קשה על מנת שתהיי זכאים לקבל טופסי התחייבות (טופס 17) לטיפולים ולבדיקות ללא עלות.
3. למרות שביטוח לאומי אמור ליידע את הגופים הרלוונטיים כמו הרשויות המקומיות על הנכות בכדי לקבל את ההנחות המגיעות לך – מומלץ לוודא שהעדכון אכן הועבר.
4. חשוב לפנות לביטוח לאומי אחרי שהתגבשה תוכנית טיפולים מאחר שיש לה השפעה על משך הנכות.
5. פטור ממס הכנסה על רקע רפואי כולל החזר רטרואקטיבי 6 שנים אחורה.
מוקד הסיוע של עמותת אחת מתשע – 03-6021717
מוגש כשירות לציבור ללא מעורבות בתכנים על ידי החברות: אסטרהזניקה, גיליאד, מדיסון, MSD, נוברטיס, פייזר, רוש
בשיתוף עמותת "אחת מתשע"