בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה וחברת MSD
הפילוסוף האמריקאי ריצ'רד לאזארוס קבע שתקווה היא מנגנון התמודדות חיוני שעוזר לנו להדוף את הייאוש, חוסר האונים ודיכאון. לדבריו, זה דורש אמונה באפשרות שדברים יכולים להשתנות וזה מה שנותן לנו את הרצון להמשיך להתקדם הלאה.
יחד עם זאת, לעיתים אנו מתקשים למצוא את התקווה בעתות משבר וקושי בחיים, וזה בדיוק הזמן שאנחנו הכי צריכים אותה. גם התמודדות עם מחלה קשה כמו סרטן ריאה מזמנת לעיתים רגעים קשיים. אמנם המוסיקה לבדה אינה יכולה לתת לנו להרגיש תקווה, אבל היא בהחלט יכולה לעורר בנו את הדברים האלו שנותנים לנו כוח להתמודד, לא לוותר ועוזרים לתקווה לצמוח.
1 צפייה בגלריה
האזנה למוזיקה
האזנה למוזיקה
לא לאבד את התקווה
(צילום: shutterstock)
לרגל חודש המודעות לסרטן ריאה, שבעה חולים ובני משפחותיהם בחרו את השירים שגורמים להם לא לאבד תקווה ולא לוותר על האמונה שאפשר, למרות הכול, לחיות עם סרטן ריאה.

1."אולי זה רק משבר קטן וזה חולף" | השיר "פסק זמן" – הבחירה של אייל שמעוני

"בחרתי בשיר הזה מכיוון שהוא תומך בדיוק בצורך שלי לקחת פסק זמן ולנוח בעולם שמקדש עשייה", מספר אייל שמעוני (59) שמתמודד עם סרטן ריאה, "אנחנו לא תמיד חושבים על ההשלכות של זה על עלינו ועל בריאות הגוף והנפש שלנו ושל הקרובים לנו".
לדבריו, המילים של השיר שכתב אריק איינשטיין והלחין שם-טוב לוי נכנסות ישירות ללב וגורמות לו לעיתים לדמוע. "נכון שהתמודדות עם סרטן היא לא 'משבר קטן וזה עובר' כמו שאומר השיר, אבל אם אני מסתכל על כל התהליך שאני עובר ב'זום אאוט', יש בו הרבה נפילות גדולות או קטנות, אבל גם תקופות מרוממות נפש וטובות מאוד, כך שכל נפילה היא משבר או מקום נמוך בתוך הגלים האלה. השיר מזמין לנוח, להירגע, לצאת, ולו לרגע, מהמרוץ ומהלחצים, לנשום ולהתבונן, להביט לאופק הממשי, המרגיע, של הים שנמצא כאן ועכשיו - בדיוק את הדברים האלה מסמל השיר הזה עבורי".

2."אל תפחד מהפחד" | השיר "מתנות" – הבחירה של זאב שרגא

"חבר שלח לי את השיר כעידוד, מיד לאחר האבחון בסרטן ריאה וממש הרגשתי שהמילים נוגעות בי", מסביר זאב שרגא (44) שאובחן עם המחלה. "באותה תקופה הרגשתי פחד מוות, תרתי משמע והשיר הזה עזר לעיתים, לפחד פחות".
השיר שנקרא "מתנות" שנכתב, הולחן ומבוצע על ידי אביתר בנאי מסמל עבור זאב את הצורך לעצור לרגע, גם בשיאה של סערה גדולה, לנסות להוריד את מפלס הפחד והחרדה ולהמשיך כל הזמן לעבר המטרה.

3. "את חזקה כמו לביאה ואת תדעי להילחם" | השיר "יש לך אותך" – הבחירה של גאולה מרקס

"בחרתי את השיר הזה מפני שהוא מזכיר לי את הכוח הפנימי שיש לי שאני יכולה להתמודד עם הכול", מספרת גאולה מרקס (23) שאובחנה עם סרטן ריאה. לדבריה, המילים של השיר שנכתבו על ידי הודיה חיוט ומבוצע על ידי מיקה משה ומירי מסיקה מסוגלות לחזק אותה בעיקר בשעות קשות של ההתמודדות עם המחלה.
"אני מזדהה מאוד עם המשפט לכי עכשיו בלי פחד, ואם זה יכאב קצת מנגינה שכתבתי תחזיק לך ת'יד, וגם אם תהיי שם לבד, לבד כל כך תדעי שתמיד יש לך אותך", אומרת גאולה, "אני מוקפת חברים ובני משפחה תומכים אבל אני בעיקר יודעת שיש לי את הכוחות הפנימיים לעבור כל מכשול".

4. You made me forget myself"" | השיר "Perfect Day" – הבחירה של יעל פאיוק

"הלחן והשירה מרעידים כל נים בגוף, והמילים מקדשות את החיים בכאן ועכשיו", מסבירה יעל פאיוק (56) המתמודדת עם סרטן הריאה. השיר שנקרא Perfect Day יצא בדיוק לפני 50 שנה בנובמבר 1972. השיר נכתב ומבוצע על ידי הזמר והפזמונאי האמריקאי לו רייד. "השיר הזה מסמל עבורי את הרצון לחיות את היום והרגע. לחוות ולהרגיש את מה שקורה עכשיו, ברגע הזה. לפעמים בא לי להרגיש כמו מילות השיר – פשוט יום מושלם, הבעיות נותרות לבדן".

5. "אני צריך לגדול מזה ודי" | השיר "בין קודש לחול" – הבחירה של רונן עציון

"והמסע הזה כבד וקצת גדול עליי, אני צריך לגדול מזה ודי", כתב שחר הדר לביצוע יוצא הדופן והמרגש של שולי רנד ואמיר דדון, וגרם לרונן עציון (51) שמתמודד עם סרטן ריאה להתחזק ולגלות את התקווה.
"השיר הזה מבחינתי מסמל חוזק. המילים שלו עוצמתיות מאוד. אני מרגיש הזדהות עם שני הזמרים שפונים לבורא עולם ומבקשים – שמור נא עליי רק שלא ייכשלו רגליי", מסביר רונן, "גם במנגינה יש משהו מיוחד, היא חודרת את דפנות הלב ומרגשת כל פעם מחדש. אני שומע את השיר הזה גם בשעות קשות וזה מחזק אותי ונותן לי כוחות מחודשים במסע הזה".

6. No, no, no, you're not alone | השיר Everybody Hurts"" – הבחירה של אלון שוורצמן

באביב של שנת 1993 יצא השיר Everybody Hurts שנכתב על ידי מייק מילס (R.E.M.), מייקל סטייפ, פיטר באק וביל ברי. היוצרים הסבירו בראיונות לתקשורת שהשיר נועד להעביר מסר למאזינים שאומר – 'לא משנה עד כמה נדמה לכם שחייכם נראים גרוע, בבקשה המשיכו לקוות ליום בהיר יותר'.
המסר הזה גם גרם לאלון שוורצמן (52) שמלווה את אביו שחולה בסרטן ריאה לבחור בשיר הזה. "זה שיר מקסים שנותן תקווה ותמיכה", מסביר אלון, "הוא מזכיר לנו שכולנו כאובים וכולנו בוכים ולכל אחד יש גם רגעים עצובים. מילות השיר נותנות פרופורציות לחיים".

7. "רק השמים מעליי, שומרים עלייך ועליי" | השיר "שמים" – הבחירה של שני שילה

שני שילה ייסדה והקימה את העמותה הישראלית לסרטן הריאה בשנת 2014 לאחר שבעלה אלעד חלה. לאחר 11 שנים בהם ליוותה ותמכה בו, הוא הלך לעולמו לפני מספר חודשים. "השיר הזה שכתב, הלחין וביצע יגאל בשן היה שיר שבעלי שנפטר אהב מאד להקשיב לו, במיוחד בנסיעה באוטו", מספרת שני, "היינו מאזינים לו בזמן נסיעות ארוכות כמו בדרך לבדיקות וביקורת בבתי החולים. זה היה זמן איכות שלנו במשך הרבה שנים. המילים של השיר – 'כאן סיפרתי את סיפור חיי, כאן אני נושם את אוהביי. להתאכזב, להתעצב ולנצח כל כאב' הן מרגשות ועוזרות לגייס תקווה גם בשעות קשות בהתמודדות עם המחלה".
אומרים שתמונה אחת שווה אלף מילים. מסתבר שעבור חולי סרטן ריאה ומשפחותיהם, למשפט אחד, משיר אחד, יש כוח של אלף מילים. להאזנה פלייליסט המלא – לחצו כאן

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה וחברת MSD