לחצו לצפייה בפודקאסט המצולם:

120 אלף חולי אלצהיימר יש בישראל, 6,500 מהם מתחת לגיל 65. אלצהיימר היא מחלה שמתפתחת באיטיות. בהתחלה יש סימנים שניתן לשייך אותם גם לדברים אחרים, אפילו כמו לסטרס או ללחץ בחיים. ד"ר שחר שלי, ראש היחידה למחלות עצב שריר בבית חולים רמב"ם, ושעומד בראש המעבדות לנוירואימונולוגיה בטכניון, מתארח בפודקאסט "משחקי בריאות" ומסביר על המחלה שמפחידה את כולנו.
אילו סימנים מקדימים יכולים להיות? יש שוני בין המבוגרים לצעירים. הקלאסיקה לאלצהיימר היא פגיעה בזיכרון לטווח קצר. כלומר, האדם שוכח לאן הוא הולך, אבל זוכר היטב את האנשים שהיו איתו בטירונות, הזיכרון לטווח ארוך נשמר בהתחלה. יש קושי בהתמצאות במרחב, אתה לא מבין לאיזה כיוון אתה צריך ללכת אם זה בכלל אחורה או קדימה, התמצאות כללית במרחב. ביטוי נוסף הוא קושי שפתי. החולה מסביר דברים כאילו אתה ילד בן חמש, מצביע על דברים בשולחן במקום לכנות אותם בשמם.
משחקי בריאות
אלצהיימר ידועה כמחלה קשה ומפחידה וכזו שמזוהה עם הגיל המבוגר, אבל מה קורה כשאנשים צעירים מפתחים את תסמיני המחלה?
38:11

מה ההבדל בין אלצהיימר בצעירים מתחת לגיל 60 לבין אלצהיימר בגיל השלישי? אלצהיימר בצעירים נחשב לרוב מתחת לגיל 65. מה שקורה במצב כזה הוא שבגלל שיש לצעירים סף או כמות נוירונים גבוהה יותר בהשוואה למבוגרים, לרוב יהיו הרבה פגיעות שהן פגיעות שקשורות למערכת הרגשית ולוויסות הרגשי, ופגיעה בזיכרון דווקא לטווח קצר.
כלומר, מדובר בשינויים במצב הרוח? בהחלט זה אחד הסימנים, בעיקר אצל צעירים. שינוי באישיות, שינויים במצבי הרוח, קושי בהתבטאות, למשל במצבי לחץ. הרבה פעמים מאבחנים את האנשים הללו עם מחלות נפש ואז רואים שמתחיל גם תהליך ניווני דגנרטיבי.
איך מאבחנים? יש בדיקות דם, וגם בדיקות PET CT.
האם יש דרך לנסות להאט או למנוע התפתחות אלצהיימר? לשמור על פעילות המוח באופן תמידי. ללכת לקורסים של העשרה, ללמוד שפות, לפתור תשבצים, לקרוא ספרים, כל דבר שיפעיל את המוח. בנוסף, מומלץ תמיד לנסות ולנטר את רמות הסטרס, וכמובן לשמור על איזון רמות הסוכר ולחץ הדם.
כלומר, לנסות לשמור על אורח חיים בריא, כמה שניתן? בהחלט. תזונה בריאה, אורח חיים בריא, חשיבה חיובית, מערכות יחסים תקינות ובריאות ושעות שינה מספיקות. כל אלה שומרים עלינו נפשית ופיזית כאחד.
מדי שבוע אנו מפרסמים כאן כמה פרקים בפודקאסט "משחקי בריאות" בנושאים מגוונים שנוגעים לחיים של כולנו. אנחנו מארחים את מיטב המומחים - ומספקים לכם מידע עדכני וטיפים מעשיים לחיים בריאים.