פרופ' אילת שנער, סמנכ"לית שירותי הדם במד"א, התראיינה היום (א') לאולפן ynet כשבפיה בקשה מיוחדת לציבור: בואו לתרום דם. זאת, לנוכח מחסור חמור במנות שנוצר בימים האחרונים.
קראו עוד:
לדבריה, המחסור נולד בשל שילוב בין תקופת החגים והגבלות הקורונה. "בתקופה הזאת יש מעט ימי עבודה", היא מסבירה, "כך שמקומות העבודה והאוניברסיטאות סגורים רוב הימים, ואי אפשר לארגן בהם מבצעי התרמה, אבל גם בימי העבודה זה קשה, בגלל הקורונה. התוצאה היא שיש עכשיו קושי רב לגייס את 1,000 מנות הדם היומיות שאנחנו צריכים, בעוד בתי החולים ממשיכים להזדקק לדם גם בתקופה הזאת. לכן, אנחנו קוראים לציבור להתגייס ולתרום דם".
1 צפייה בגלריה
עלייה של עשרות אחוזים במספר המתנדבים לתרומות מרכיבי דם
עלייה של עשרות אחוזים במספר המתנדבים לתרומות מרכיבי דם
"מי שהחלים מקורונה, חזר מחו"ל או נחשף לחולה מאומת, צריך להמתין 28 יום עד שהוא יוכל לתרום דם"
(צילום: נדב אבס)
פרופ' שנער הסבירה שלא ניתן לאגור דם לתקופה ארוכה, ולכן יש צורך בתרומות כל הזמן. "הדם טוב ל-35 יום בלבד, ואחר כך פג תוקפו, ואי אפשר להשתמש בו יותר", אמרה. "ברגע שיש ירידה מסוימת במספר התרומות, כמו עכשיו, נוצר מצב שאין לנו מספיק מנות דם לספק לבתי החולים. המחסור העיקרי הוא בדם מסוג O, שהוא הסוג שאפשר לתת לכל חולה פצוע, לכל מטופל, אם סוג הדם שלו לא ידוע. מתוך כל תורמי הדם רק ל-35% יש דם מסוג O".
"הדם טוב ל-35 יום בלבד, ואחר כך פג תוקפו, ואי אפשר להשתמש בו יותר. ברגע שיש ירידה מסוימת במספר התרומות, כמו עכשיו, נוצר מצב שאין לנו מספיק מנות דם לספק לבתי החולים"
לדבריה, הציבור נענה לקריאה לתרום דם. "יש היענות יפהפייה", היא אומרת. "ביום שישי התרמנו 1,042 מנות. אני גם רוצה להרגיע את הצופים ולומר שאנחנו מקפידים על החוקים של משרד הבריאות בנושא הקורונה: מי שהחלים מקורונה, חזר מחו"ל או נחשף לחולה מאומת, צריך להמתין 28 יום עד שהוא יוכל לתרום דם. ההגבלה הזאת מורידה את מספר התורמים הפוטנציאלי, אבל אין ברירה, צריך לוודא שהתורמים בריאים".
פרטים על מוקדי ההתרמה ניתן למצוא באתר מד"א. אפשר גם להתקשר לטלפון 03-9101101.