"אני מודיעה מדם לבי לפרקליטות, לבית החולים רמב"ם ולהנהלתו שנילחם חזק עד למיצוי הדין. בושה שבמדינה 'נאורה' מתקיים דבר שכזה, טיוח ושחיתות. לא תזכו לשקט מאיתנו". שולמית הזורע, אמו של אגם ז"ל (8), שאושפז ברמב"ם לא מתכוונת לשתוק לאחר החלטת הפרקליטות לסגור את תיק החקירה נגד המרכז הרפואי רמב"ם בפרשת מתן תרופות פגות תוקף לחולים אונקולוגיים בשנים 2017-2016, שנחשפה במוסף 7 ימים של "ידיעות אחרונות". יחד עמה הבהירו קרובי נפטרים נוספים שימשיכו להיאבק.
4 צפייה בגלריה
גלעד קאהן ז"ל, אגם הזורע ז"ל
גלעד קאהן ז"ל, אגם הזורע ז"ל
גלעד קאהן ז"ל (מימין) ואגם הזורע ז"ל. "לא נשב בשקט", מבטיחים ההורים
קראו עוד:
דנאל קאהן, אביו של גלעד ז"ל, שנפטר בגיל 15 אחרי שאושפז ברמב"ם, אומר גם הוא שהזדעזע מסגירת התיק. "התנהלות בית החולים הביאה לפגיעה בחולים רבים", הוא אומר. "חוסר האונים במשטרה מנע את חשיפת היקף הפרשה והגן על בכירי בית החולים מחקירה באזהרה. הפרקליטות התובעת, שעורך דינה ייצג גם את בית החולים הנתבע, קברה את תיק הפשע סופית והצילה את הנהלת רמב"ם ואת בכירי משרד הבריאות מהעמדה לדין. זו בושה, שחיתות בהתגלמותה".
שולמית הזורע, אמו של אגם ז"ל (8), שאושפז ברמב"ם באוקטובר 2016 ונפטר כעבור כחצי שנה: "אני רועדת ובוכה בעקבות ההודעה הבזויה וההזויה שקיבלנו בדבר סגירת התיק נגד בית החולים, אף שבית החולים עצמו הודיע כי נעשה שימוש בתרופות פגות תוקף באותן שנים. אני מודיעה מדם לבי לפרקליטות, לבית החולים רמב"ם ולהנהלתו שנילחם חזק עד למיצוי הדין. בושה שבמדינה 'נאורה' מתקיים דבר שכזה, טיוח ושחיתות. לא תזכו לשקט מאיתנו. לא נשב בשקט כשרומסים את כבוד יקירינו. לא נוותר. נחתור שייעשה הצדק עם היקרים לנו שאינם איתנו ושדמם זועק אלינו".
עורכי הדין דוד וחיה מנע, המייצגים 27 מהמשפחות, מסרו: "לקוחותינו ואנו מזועזעים מההחלטה לסגור את תיק החקירה נגד רמב"ם בגין אספקת תרופות שפג תוקפן לחולי סרטן. אנו נערער על כך, ואפילו נגיע לעליון, אם נצטרך. הדבר מזעזע במיוחד לנוכח העובדה שהנהלת רמב"ם הודתה בתקשורת שאכן סופקו לחולים תרופות שפג תוקפן".
4 צפייה בגלריה
עורכי הדין דוד וחיה מנע
עורכי הדין דוד וחיה מנע
עורכי הדין דוד וחיה מנע
( צילום: ראובן קפוצ'ינסקי )

"כתם שחור על מערכת החקירה והמשפט"

עו"ד אסף שובינסקי, בנו של דני ז"ל, שטופל באונקולוגית ברמב"ם באותן שנים, מנהל תובענה ייצוגית בשם משפחות המטופלים. בעקבות סגירת התיק: "עצוב ותמוה מאוד שהפרקליטות בחרה לסגור את תיק החקירה בפרשה החמורה ביותר שידעה מערכת הבריאות בישראל. אלפי משפחות שיקיריהן טופלו בבית החולים בשנים הרלוונטיות, קיוו לשווא שהאחראים למעשים ולמחדלים החמורים, שבמו ידיהם סיפקו תרופות פגומות ופגות תוקף לחולים שחייהם תלויים בתרופות הללו, ישלמו על מעשיהם הבלתי נתפסים. החלטת הפרקליטות תשאיר לעד כתם שחור על מערכת החקירה והמשפט בישראל שכשלה בעשיית צדק".
עו"ד אסף שובינסקיעו"ד אסף שובינסקיצילום: מיקי מלקין
גם במשפחת הרשקו כועסים מאוד. נועם הרשקו (19) חלה באוסטאוסרקומה ב-2015 ואושפז ברמב"ם למשך שלוש שנים. בעקבות הטיפול הכימותרפי לקה באי-ספיקת לב קשה, וכיום הוא מועמד להשתלת לב ומטופל בשיבא.
"אני כל כך מבינה את איציק סעידיאן, ששרף את עצמו כדי שמישהו ישמע אותו", אומרת אמו מיכל. "אני חשה חוסר אונים, תסכול וכעס. אני מתביישת, מתוסכלת ועצובה על כך שזאת מערכת המשפט במדינה שלנו, ושמעבר לקשיים היומיומיים שלנו הם מוסיפים חטא על פשע ויורקים לנו בפרצוף. שבע שנים הבן שלי מאושפז. הוא לא זכה לחוויות שכל נער חווה: לא בית ספר, לא חברים, לא צבא - רק בדידות ואשפוזים ארוכים. יש לו קושי בהליכה ובכל מאמץ פיזי בגלל המצב של הלב, ומצבו הנפשי לא פשוט".
4 צפייה בגלריה
נועם הרשקו
נועם הרשקו
נועם הרשקו בעת אשפוזו ברמב"ם. "אני מבינה את איציק סעידיאן", אומרת אמו
עו"ד צבי ילינק, המייצג חלק מבני משפחותיהם של המאושפזים, מסר כי השימוש בתרופות שפג תוקפן ובתרופות שהיו מאוחסנות בניגוד לכללים, היה ידוע למנהלי בית החולים, כולל הבכירים ביותר, שנים רבות, אבל לא נעשה דבר. "עובדה זו עולה מעדויות שנגבו על ידי משטרת ישראל, וחלקן פורסם ברבים. די בעדויות שכבר מצויות כיום בידינו, כדי להטיל צל כבד על הסיבות והנסיבות שגרמו להחלטת הפרקליטות לסגור את תיק החקירה ואף לסרב לבקשתנו לעיין בחוות הדעת ובנימוקים של הפרקליטות העומדים בבסיס ההמלצה לסגירת התיק".
עו״ד ילינק מסר כי לקוחותיו מתכוונים "לנקוט את כל האמצעים הנדרשים על מנת להביא לכך שיוגשו כתבי אישום נגד האחראים למחדל". במקביל, יוגשו בקרוב כתבי תביעה על פי פקודת הנזיקין נגד בית החולים רמב"ם, נגד האחראים בו בתקופה הרלוונטית ונגד משרד הבריאות בתביעה לפצות את החולים ואת משפחותיהם.
4 צפייה בגלריה
בית חולים רמב"ם
בית חולים רמב"ם
בית חולים רמב"ם. "לא ניתן היה להוכיח באיזה מועדים ולמי מהחולים ניתנו תרופות פגות תוקף", מסרה הפרקליטות
(צילום: גיל נחושתן)
עו"ד סאמי אבו ורדה, מומחה לתביעות רשלנות רפאית ונזקי גוף, המייצג משפחות שנפגעו בפרשה מסר בתגובה: "לא לזה פיללנו. זה מוזר מאוד שלא נמצאו אשמים. אבל במישור הפלילי צריך שיהיו ראיות מעל לכל ספק סביר וכנראה שלא נמצאו כאלה. בכל זאת החליטו להעביר את הממצאים למשרד הבריאות לבדיקת נקיטת אמצעים משמעתיים".
סאמי אבו ורדהעו"ד סאמי אבו ורדה
יחד עם זאת, הוא מציין כי במישור האזרחי, שבו הוא מייצג את הנפגעים, המצב שונה. "ראשית, מנהל בית החולים התנצל וביקש סליחה מהמטופלים כאשר הפרשה ההתפוצצה וזה הוכחה שהיתה התנהלות לא סבירה ולכן הגשנו תביעות אזרחיות כנגד ביה"ח רמב"ם ומשרד הבריאות".
הוא הוסיף: "התביעות מתנהלות בשני מישורים. קיימת בקשה במחוזי חיפה לאישור תביעה ייצוגית והצדדים נמצאים בהליכי גישור שעדיין לא הסתיימו. בנוסף, קיימות תביעות פרטניות ועכשיו נוכל לקבל את התיק המשטרתי ובו כל חומרי החקירה שיסייעו לנו בתביעות הללו".

גם במשטרה מופתעים מסגירת התיק

ממשרד המשפטים נמסר: "פרקליטות מחוז חיפה (פלילי) החליטה לסגור את התיק נגד כלל החשודים מבית החולים רמב"ם. החקירה החלה במארס 2020 בליווי הפרקליטות, וביוני 2022 הועבר התיק לפרקליטות. לאחר בחינה מעמיקה של חומר הראיות נתבקשה המשטרה להשלים את החקירה במספר נושאים. החקירה הושלמה במארס 2023. במסגרת החקירה נחקרו יותר מ-40 חשודים ועדים בתיק, כולל רוקחים, מנהלים בבית החולים וגורמים נוספים.
"חרף האמור, לא ניתן היה להוכיח, במידת הוודאות הנדרשת בהליך פלילי, באיזה מועדים ולמי מהחולים ניתנו תרופות פגות תוקף, וכן את ההשלכה של השימוש בתרופות פגות התוקף על החולים, ככל שהיה כזה. זאת, למרות בדיקה מקיפה שביצע מומחה של משרד הבריאות. הפרקליטות תעביר את חומר החקירה לבחינת הגורמים הרלוונטיים במשרד הבריאות על מנת לבחון את ההיבטים המשמעתיים".
גורמים במשטרה הביעו פליאה על החלטת הפרקליטות, וציינו כי הפרקליטות לא הודיעה למשטרה על הכוונה לסגור את תיק החקירה ולא התייעצה עם צוות החקירה. הגורמים ציינו כי הם מופתעים מההחלטה ובמיוחד לנוכח חומרי החקירה המצויים בתיק שמראים שההנהלה של בית החולים הייתה מודעת בזמן אמת למה שקרה.
בפרקליטות הביעו פליאה על האמירות הללו וטענו, כי אין זה נכון שהמשטרה לא ידעה על ההחלטה. עם זאת, בפרקליטות ציינו כי הם הודיעו לכל הגורמים בהם עורכי הדין והמשטרה.