בשיתוף הקריה הרפואית רמב"ם
דיקור סיני להתמודדות עם תופעות לוואי של כימותרפיה, רפלקסולוגיה כנגד כאבים, ומיינדפולנס להעצמה, הם רק חלק קטן מהאפשרויות העומדות היום לרשות חולי סרטן בצפון. מרכז חדש וייחודי לרפואה משלימה המשולב בתוך האגף האונקולוגי במרכז הרפואי רמב״ם, נפתח באחרונה.
עבור שני כהן, בת 34, נשואה עם ילד בן שנתיים, הטיפולים המשלימים היו ממש הצלה. "חליתי בסרטן השד בפעם הראשונה בגיל 26, ואז בגיל 28 ובפעם השלישית זמן קצר אחרי שגיליתי שאני בהריון", היא מספרת. "אז התחילה סאגה של טיפולים קשים וניתוחים, וכמה שעות לאחר ניתוח, ילדתי בניתוח קיסרי. השנה הראשונה היתה מאוד קשה פיזית ונפשית, בעלי תמך באופן משמעותי ולשמחתי אחרי הלידה התחלתי ברפלקסולוגיה ברמב"ם".
"התחלתי בשיטות שלא עזרו לנוירופתיה ולכאבים ואז גיליתי את הרפלקסולוגיה ברמב"ם, לה הייתה השפעה על מערכת החיסון שלי, וגם על הפחתה משמעותית של הכאבים", מוסיפה שני. "הרפלקסולוגיה עזרה לי להגיע לשקט פנימי ויכולתי סוף סוף להירדם בלילות. אהבתי לבוא לטיפולים, ממש חיכיתי לזה ולא החמצתי אפילו פעם אחת". זה היה מפלט לכמה שעות ועזר לי להתמודד כדי לא להגיע להצפה. במכון החדש, אני ממש פתוחה לנסות גם מיינדפולנס ויוגה תרפיה", סיפרה.
״השילוב של רפואה משלימה במרכזי הסרטן הגדולים בעולם המערבי, הפך לנדבך משמעותי בשיפור איכות חיי המטופלים במחלת הסרטן", מסבירה פרופ' אירית בן אהרון, מנהלת האגף האונקולוגי ברמב"ם. ״תחום זה, שנקרא אונקולוגיה אינטגרטיבית, יודע לשלב טיפולים וגישות מתחום הרפואה המשלימה, שיעילותם הוכחה מדעית בהתמודדות עם מגוון תסמינים של המחלה ועם תופעות הלוואי של הטיפולים הקונבנציונליים. כך אנחנו מאפשרים מכפיל כוח בהתמודדות עם המחלה והשפעותיה על המטופלים. אנחנו שמחים לאפשר לחולים שלנו תנאי טיפול דומים לאלה הניתנים במרכזים הרפואיים המובילים בעולם בתחום האונקולוגיה״.
3 צפייה בגלריה
פרופ' אירית בן אהרון
פרופ' אירית בן אהרון
פרופ' אירית בן אהרון
(צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)
במסגרת גישה זו, הוקם ברמב"ם בחיפה "מרכז טל - בַּיִת מֵאִיר לרפואה אונקולוגית אינטגרטיבית", מתחם חדש לרפואה משלימה ואינטגרטיבית לתמיכה בחולים אונקולוגיים, שמציע לחולים מגוון טיפולים המסייעים להם להתמודד עם המאבק במחלה והשלכותיו, ומשפרים את סיכויי החלמתם. המרכז הוקם בתמיכת זוהר ויענקלה יעקובסון וחלאסרטן, לזכרה של טל יעקובסון ז"ל ובתמיכת קרן וליאור פטאל-אשר לזכרה של אורית פטאל ז״ל. המרכז יפעל ברוח גישת "השבת האמון" של בַּיִת מֵאִיר.
זוהר יעקובסון, אמה של טל ז"ל, שגם על שמה קרוי המרכז, מספרת כי "טל הייתה סטודנטית לרפואה סינית ופעילה חברתית, והאמינה בחיבור בין הרפואה הטבעית למערבית. לאחר לכתה הבנתי שההתמודדות עם הקושי מביאה את הבנאדם לשני מצבים: או ששוקעים במרה שחורה, או שאומרים, את האנרגיה הזאת אני אתעל כדי לעזור לאחרים". היא מוסיפה. "אמרנו, 'במקום שהיה לנו חשוך, אנחנו נדליק אור'. שהאנשים שבאים אחרינו יקבלו את מה שהיינו צריכים. אנחנו יודעים מה הם הולכים לעבור, בואו נעזור להם לעבור את ההתמודדות באופן יותר רך ואנושי״.
3 צפייה בגלריה
מרכז טל - בית מאיר לרפואה משלימה ברמב"ם
מרכז טל - בית מאיר לרפואה משלימה ברמב"ם
מרכז טל - בית מאיר לרפואה משלימה ברמב"ם
(צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)
גם לקרן וליאור אשר ישנה עשייה ענפה בתחום הרפואה האינטגרטיבית בישראל. לדבריה של קרן פטאל-אשר, פסיכולוגית קלינית, המרכז ברמב"ם הוא חלק מפרויקט רחב היקף של בַּיִת מֵאִיר הכולל קליניקה אינטגרטיבית ומרכז ייחודי באבירים, התומך בחיזוק כוחות החיים, התחדשות והחלמה באמצעות עבודה פנימית ובשילוב תזונה, תנועה, נשימה ומגע. " בַּיִת מֵאִיר, נקרא על שם אימי אורית פטאל, שנפטרה מסרטן והייתה אשה מעוררת השראה, "משתפת קרן. "זוהי צוואתה הרוחנית. אנו מאמינים שביכולתה של הרפואה החדשה, המבוססת על ראיה שלמה גוף-נפש-רוח, לחולל ניסים. הייחוד שלנו הוא מתן דגש לעבודה ריגשית-תודעתית, לצד טיפולים רפואיים ומשלימים כדרך חיים, במטרה לתמוך ביכולת הטבעית של האדם לשוב לאיזון, החלמה ולהאיר בו את כוחות החיים״.
"מרבית המרכזים האונקולוגיים המובילים בעולם, משלבים אספקטים מתחום הרפואה המשלימה כחלק בלתי נפרד מהטיפול, במטרה להקל על מצוקה בעקבות המחלה והטיפולים הקשורים בה", מסביר פרופ' משה פרנקל, מנהל המרכז ברמב"ם. בשנים האחרונות, רפואה משלימה מהווה אופציה טיפולית מועדפת על ידי מטופלים רבים לשיפור איכות החיים ולהקלה ממוקדת במצבים שכיחים כמו מתח, חרדה, קשיי שינה, גלי חום, נוירופתיה ירידה בתיאבון ותופעות אחרות. החברה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית (ASCO), אחד מארגוני רופאי הסרטן החשובים בעולם, אף פרסם בשנה שעברה הנחיות לשילוב טיפולי רפואה משלימה בהקלה על כאבים של חולי סרטן במצבים רבים.
עבור דפנה שינולד, מהנדסת וחוקרת בדימוס, סבתא לחמישה נכדים, הצלחת הטיפולים המשלימים לשיפור מצבה היו הפתעה. שינולד מזה 4 שנים, מתמודדת עם סרטן שד, שחזר בפעם השנייה. היא עברה שורה ארוכה של טיפולים בהם כימותרפיה, טיפולים אימונותרפיים וביולוגיים. כשהרופאה שלה הציעה לה להיעזר גם בשירותי המרכז לרפואה משלימה – היא הסכימה. "אני בוגרת הטכניון. אם לא מראים לי נוסחאות אני לא מאמינה, אז לא התייחסתי לזה ברצינות, אבל הרופאה המליצה ולכן הסכמתי".
דפנה מוסיפה כי החלה בדיקור סיני כדי להקל על תופעות של נימול וחוסר תחושה בגפיים, שנגרמו כתוצאה מהטיפולים האונקולוגיים. בעקבות ההצלחה, היא החלה להקפיד על התזונה ולנסות גם טיפולים נוספים. "כל ההשתדלות הזאת משפרת את איכות החיים שלי באופן כללי. משהו ברפואה האינטגרטיבית משנה משהו ותורם להורדת המתח והחרדה".
פרופ' פרנקל מוסיף כי הטיפולים המשלימים יכולים להועיל לחולים האונקולוגיים בכל שלבי הטיפול – מההתמודדות עם האבחנה, דרך צליחה בשלום את הטיפולים נגד הסרטן ועד להחלמה. רפואה משלימה יכולה לסייע גם במקרים שבהם לא נמצאה תרופה יעילה למחלה, בשלבים בהם המחלה הפכה להתמודדות כרונית, וכן בעזרה ותמיכה בהתמודדות עם שלבי החיים האחרונים. "בשני העשורים האחרונים, מספר גדל והולך של מחקרים מציגים את היתרונות של שילוב טיפולי רפואה משלימה בזמן הטיפול האונקולוגי", הוא מסביר. "שילוב הטיפולים המשלימים והאינטגרטיביים יכול לשפר את ההיענות לטיפולים הקונבנציונליים, לשפר את סיכויי הצלחת הטיפול ואף להביא להפחתה בצורך בתרופות נלוות כמו תרופות נגד חרדה, משככי כאבים ותרופות נגד בחילה".
3 צפייה בגלריה
פרופ' משה פרנקל
פרופ' משה פרנקל
פרופ' משה פרנקל
(צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)
המרכז פועל כחלק מהאגף האונקולוגי ברמב״ם ומציע שורה של טיפולים משלימים כדוגמת דיקור, תזונה, יוגה תרפיה, צ'י קונג וטיפולים נוספים. בנוסף, מתקיימת קבוצה לשיחה ממוקדת שבה מטופלים ומטופלות נפגשים ובמסגרת הקבוצה ניתן מענה לשאלות שכיחות ודיון בנושאים שמעלים המטופלים, בהקשר לשילוב מושכל של רפואה משלימה ואינטגרטיבית בטיפול האונקולוגי.
בשיתוף הקריה הרפואית רמב"ם
פורסם לראשונה: 11:17, 07.03.24