חדרי המיון בבתי החולים שיבא, שניידר, קפלן, מאיר, סורוקה ושערי צדק הם העמוסים ביותר בישראל עם שיעורי התפוסה הגבוהים ביותר, נתון שמשפיע בחלק מהמקרים גם על זמני ההמתנה בהם. כך עולה מנתוני דוח חדש של משרד הבריאות שאנחנו מפרסמים הבוקר (יום א'). על רקע המצב בחדרי המיון, הקים משרד הבריאות ועדה שבוחנת את השינוי במבנה כוח האדם שבהם.
קראו עוד:
בישראל היו בשנת 2021 רק 0.15 מיטות לכל אלף איש בחדרי המיון (מרכזים לרפואה דחופה), כאשר הפעילות בהם חזרה כמעט לחלוטין למספרי השיא שנרשמו לפני מגפת הקורונה.
5 צפייה בגלריה
חדר מיון קפלן
חדר מיון קפלן
חדר מיון בבית החולים קפלן. ארכיון
(צילום: יריב כץ)
הדוח שסוקר את המצב בחדרי המיון מתאר את דפוסי החזרה לשגרה של חדרי המיון לאחר מגפת הקורונה, על אף שבמחצית הראשונה של שנה זו ההתמודדות עמה עוד הייתה משמעותית במיוחד עבור בתי החולים.
בדוח מצוין כי בשנה זו קרוב ל-30 אחוז מהפונים לחדרי המיון, שבו אליהם. בתי החולים המובילים בשיעורי החזרה בתוך 24 שעות, נתון שמעיד לעיתים על איכות האבחנה אבל גם על מאפייני האוכלוסייה שמתגוררת בקרבת בית החולים, הם יוספטל באילת עם נתון חריג במיוחד של 8 אחוזים, שניידר עם 5.7 אחוזים ומעייני הישועה עם 4.8 אחוזים.
שיעורי החזרה הגבוהים ביותר בתוך 48 שעות הם בקרב בני שנה ומטה או בקרב בני 74-55. גם בשיבא שיעורי החזרה למיון גבוהים יחסית מבין בתי החולים הגדולים. בית החולים סורוקה רשם בשנה זו את מספר הביקורים הגבוה ביותר עם לא פחות מרבע מיליון מבקרים במהלך שנה אחת בלבד, ואחריו שיבא עם 213 אלף ביקורים ואיכילוב עם 210 אלף ביקורים במהלך 2021. יש להדגיש כי הנתון הזה כולל גם את ביקורי היולדות.
במקביל לעלייה במספר הביקורים, נרשמה גם עלייה בזמני ההמתנה בין 2020 ל-2021. זמן ההמתנה החציוני הארוך ביותר (שמהווה אומדן לזמני ההמתנה) נרשם בהדסה עין כרם עם 4.6 שעות, לעומת 2.3 בזיו, 2.6 במרכז הרפואי לצפון (פוריה), 2.8 בקפלן ו-3.1 באסותא אשדוד.
בית החולים סורוקה בלט לטובה עם זמן השהייה הממוצע הקצר מבין בתי החולים הגדולים בישראל. ד"ר דן שוורצפוקס, סגן מנהל סורוקה ומנהל המרכז לרפואה דחופה (מלר"ד) הפנימי והאמבולטורי, אומר כי "מלר"ד סורוקה הוא הפעיל והגדול בישראל עם למעלה מ-150 אלף פניות בשנה, ועם זאת, משך הטיפול הממוצע בו הוא 2.8 שעות, הקצר מבין בתי החולים הגדולים בארץ. המשמעות של הנתונים היא שכ-75% מהמטופלים שמגיעים לקבלת טיפול במלר"ד סורוקה משלימים את הטיפול הרפואי בתוך חצי שעה עד ארבע שעות בלבד. כל זאת בשל מחויבות אינסופית של צוותי המלר"ד למשימה, נוכחות רופאים בכירים לאורך כל שעות היממה ושיטת הפעלה ייחודית".
מאחר שמדובר על נתונים משנת 2021, בשטח וגם במשרד הבריאות מבהירים כי מאז חלה עלייה בכמות הביקורים בחדרי המיון, גם על רקע נפשי.
"משיחות שאנו מקיימים עם עמיתנו במלר"דים נוספים, אנחנו מבינים שזו תופעה שרואים אותה בכל הארץ", אומר ד"ר ארקדי שקליאר, מנהל המלר"ד במרכז הרפואי קפלן, אך מדגיש: "אנחנו לא רואים עלייה מקבילה בכמות האשפוזים או ברמת התחלואה. עדיין לא ברור מה טיבה של מגמה זו ולאן תמשיך. מאז הקורונה אנחנו רואים עלייה מובהקת במספר הפונים על רקע נפשי, אך גם זה לא מסביר את העלייה לחלוטין.
"לצד זאת, יש מחסור קשה בכוח אדם בתחום הרפואה דחופה, הן בצוות רפואי והן בצוות סיעודי. מדובר במקצוע במחסור, כאשר פחות ופחות בוחרים להתמחות בתחום, בין היתר בשל השחיקה הגדולה ופערי השכר אל מול מקצועות אחרים".

שמים את הבריאות בקדמת הבמה

מערכת הבריאות הישראלית נחשבת לאחת הטובות והיעילות בעולם, ובמובנים מסוימים היא אף מעוררת קנאה. החוזקות שלה הם העוגנים החשובים ביותר המספקים למדינה יציבות וחוסן. אלא שלצד היתרונות, יש גם לא מעט אתגרים ובעיות שזקוקות לטיפול בהן: אי השוויון, המחסור בכוח האדם, שעות עבודה מרובות, תורים ארוכים, שחיקת תקציבים ועוד.
ועידת הבריאות השנתית של ynet ו-"ידיעות אחרונות" שתיערך ב-1 באוגוסט, תעסוק בכל אלו, מתוך ההבנה שבריאות אישית ולאומית היא המפתח לחיים טובים ושפויים יותר.
בוועידה, שתועבר בשידור חי ב-ynet, יתארחו שר הבריאות משה ארבל, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, יו"ר ההסתדרות רפואית בישראל פרופ' ציון חגי, מנהל היחידה לנוירוכרורגיית ילדים בשיבא, יו"ר ארגון רופאי המדינה ומ"מ יו'"ר הר"י  ד"ר זאב פלדמן, מנכ"ל המרכז הרפואי ברזילי פרופ' חזי לוי, מנכ"לית המרכז הרפואי וולפסון ד"ר ענת אנגל, מנהל בית החולים נצרת פרופ' פהד חכים, מנהלת המרכז הרפואי שמיר ד"ר אסנת לבציון קורח, מנהלת מכון המחקר והחדשנות של מכבי (KSM) ד"ר טל פטלון, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור פרופ' חגי לוין, סגן יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל ד"ר אלכס לוין, ראש התוכנית לניהול מצבי חירום ומשבר באקדמית רמת גן פרופ' קובי פלג, ראש האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות ד"ר גלעד בודנהיימר, מנהל המרכז הרב-תחומי לטיפול בעודף משקל בבית החולים השרון פרופ' דרור דיקר, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת פרופ' איתמר רז, מנחת "משחקי בריאות" ynet דנה רון, פרופ' רונית מכטינגר רופאה בכירה ביחידה להפריה חוץ גופית בשיבא, דבורה שרר יועצת תקשורת בכירה בתחום הבריאות, מירי לב דולה ואחות מוסמכת, פולה בליק מומחית לרפואה טבעית וקוסמטיקה מתקדמת ועוד.
פורסם לראשונה: 00:00, 30.07.23