מבדיקת "ידיעות אחרונות" ו-ynet עולה כי תקינת המיילדות לא עודכנה יותר מ-25 שנה, ובחדרי הלידה מתמודדים עם מחסור קיצוני במיילדות - בזמן שבתי החולים מקבלים אלף שקלים על כל לידה. כמו בתחומים אחרים במערכת הבריאות, המצב קשה במיוחד בפריפריה. במשרד הבריאות טוענים מנגד כי מדי שנה מכשירים כ-150 מיילדות חדשות לפי תקינה של אחות מיילדת אחת על כל 161 לידות בשנה.
שלוש מיילדות שעמן שוחחנו העידו על המצב הקשה שעמו הן מתמודדות במהלך המשמרות, כאשר בניגוד לנהלים הן לעיתים מופקדות על שלושה או ארבעה חדרי לידה במקביל. הן מספרות על התוצאות שעשויות להיות הרסניות עבור היולדות.
3 צפייה בגלריה
יולדת בלידה
יולדת בלידה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

"נשים מגיעות לוואקום"

"קורה לא מעט שהמיילדות עסוקות עם נשים שהטיפול בהן הוא יותר קריטי, ולא מספיקות להיכנס ולעבוד עם נשים אחרות", אומרת נטע טפליץ, מיילדת זה תשע שנים. "אם הן נכנסות ברגע האחרון, היולדת עשויה לא ללדת לידה וגינלית, פשוט כי המיילדת לא הספיקה להיכנס בזמן. הנשים שאנחנו לא מגיעות ללחוץ איתן מגיעות לוואקום או קיסרי. אם היו עוד תקנים למיילדות והייתה חלוקה יותר הגיונית – היה לי זמן להשקיע בכל יולדת. אני לא יכולה לעזור ליולדת לנשום נכון או למצוא תנוחה שנוחה לה כשאני לא בחדר.
עוד בנושא זה:
"אנחנו הרבה מאוד שנים עובדות בתקינה שהיא כבר לא רלבנטית. החישובים הם לפי מספר הלידות, אבל פעם נשים היו יולדות בחדרי הלידה ומיד עולות למחלקה. היום אנחנו מטפלות בהרבה נשים שאמורות להיות במחלקות כמו טיפול נמרץ או נשים שנמצאות בחדר לידה גם לאחר הלידה. נניח שמגיעה אישה לחדר הלידה ואני אחראית על שלושה חדרי לידה, אני אצטרך להשקיע בה חמש שעות מתוך המשמרת שלי, וזה בזמן שנשים אחרות שבאו ללדת לא יראו אותי".
3 צפייה בגלריה
yk13579340
yk13579340
"לא רק סכנה פיזית אלא גם נפשית". המיילדת זידה בכרייה
(צילום: נחום סגל)

"סכנה פיזית ונפשית"

"אנחנו מופקדות על שלושה חדרי לידה וזה אומר שכל יולדת מקבלת שליש מיילדת", אומרת זיידה בכרייה, מיילדת 13 שנים. "אני כל הזמן מתזזת בין חדרים וכל הזמן צריכה להתנצל בפני היולדות. במקרים של לידה ראשונה זה יכול לקחת שעתיים, ובינתיים לחדר השני נכנסת מיילדת אחרת שגם לה יש מטופלות. לפעמים במשמרת אני שוכחת שאני צריכה לשתות מים או לאכול ובעצם על הרגליים כל השעות האלו.
מיילדת: "כשאנחנו מדברות בינינו אחרי משמרת אנחנו אומרות: 'תודה לאל שלא נגמר באסון', וזה משפט שאומר המון. כמות המיילדות פר יולדת מעמידה את היולדות בסכנה"
"אני חושבת שיולדת בחדר מצפה שתהיה לה מיילדת. ואם היא לא מקבלת מיילדת במשך שעתיים והיא בחרדה ומתוסכלת, זו לא רק סכנה פיזית אלא גם נפשית. כשאנחנו מדברות בינינו אחרי משמרת אנחנו אומרות: 'תודה לאל שלא נגמר באסון', וזה משפט שאומר המון. כמות המיילדות פר יולדת מעמידה את היולדות בסכנה".

"תחושה של רולטה רוסית"

"המצב בחדרי הלידה הוא סכנת נפשות", אומרת אלה (שם בדוי), מיילדת עשר שנים. "באחת המשמרות הייתה יולדת מאוד כאובה שרצתה אפידורל. אמרתי לעצמי שהמינימום שאני אעשה זה להכין אותה לאפידורל כדי שתקבל אותו כמה שיותר מהר, וזה אומר להרכיב לה עירוי. היא הייתה במצב של חרדה וכאב, ולא היה לי כל כך פנאי לדבר איתה ולהבין את המקום שלה או לשמוע מה הרצונות או הציפיות שלה בלידה.
"אני שומעת זעקת מצוקה מחדר אחר, רואה יולדת זועקת וראש של תינוק בחוץ. אני מחלצת את התינוק הזה, והחילוץ היה לא פשוט. בנס זה לא נגמר באסון. התחושה היא של רולטה רוסית"
"תוך כדי שאני מרכיבה לה עירוי אני שומעת זעקות מצוקה מחדר אחר. אני שומעת שאף אחת לא ניגשת לשם, כולן עמוסות. אני מוציאה את הראש מהחדר והזעקות נשמעו דחופות ובהולות. אמרתי ליולדת שלי שאני מצטערת ושאני חייבת לראות מה קורה שם. בקושי הספקתי להרכיב לה את העירוי ורצתי. אני רואה יולדת זועקת וראש של תינוק בחוץ. אני מחלצת את התינוק הזה, והחילוץ היה לא פשוט. בנס זה לא נגמר באסון. התחושה היא של רולטה רוסית.
"כשעבדתי במיון יולדות, באחת המשמרות היה עומס מאוד חריג. הגיעה יולדת בשבוע 26 עם צירים, ואחת המיילדות חיברה אותה למוניטור והרכיבה לה נוזלים. המיילדת הייתה צריכה להמשיך לעקוב אם היא באמת בלידה, אבל הייתה חייבת לרוץ למקרים אחרים שהיו בחוץ. היולדת הזו פשוט נשכחה בחדר, וכשהרופא הגיע אליה הוא מצא אותה בפתיחה מלאה".
3 צפייה בגלריה
yk13579158
yk13579158
"אי־אפשר לעזור". נטע טפליץ | צילום: נחום סגל
בארגון המיילדות קוראים לשינוי מיידי של התקינה בחדרי הלידה, ואומרים שבפריפריה המצב חמור במיוחד. "הגענו לשלב שהעומסים בחדרי הלידה מביאים לסכנה ליולדות", אמרו בארגון. "אין מחסור במיילדות בישראל, אך יש מחסור גדול בתקנים בחדרי לידה. אם מיילדת מטפלת ב-4-3 לידות במקביל, היא אינה יכולה לתת את מה שהוכשרה אליו מבחינה מקצועית".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "מינהל הסיעוד במשרד הבריאות מכשיר בכל שנה כ-150 מיילדות חדשות. לפי הסכם התקינה מ-1997 יש אחות מיילדת אחת על כל 161 לידות בשנה. מדי שנה מתקיים קורס בסיסי במיילדות בחמישה מוסדות הכשרה שונים".
פורסם לראשונה: 00:00, 05.09.23