בית החולים הדסה סירב לרשום במהלך ראש השנה את ילדם של בני זוג שלא התחתנו ברבנות, בטענה שרק מנהל בכיר מוסמך לעשות זאת. כך נודע ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet.
2 צפייה בגלריה
יולדת בלידה
יולדת בלידה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
על פי הנוהל, במקרה שבני הזוג הם ידועים בציבור או שאינם נשואים ברבנות, עליהם לחתום על מסמך שבמסגרתו הגבר מצהיר כי הוא אבי התינוק. ואולם בסופי שבוע ובחגים הפקידים שרושמים את התינוקות שנולדים בהדסה עין כרם אינם מוסמכים לרשום תינוקות שנולדו לבני זוג הידועים בציבור או כאלה שלא נרשמו במשרד הפנים. הפקידים רשאים להחתים את הזוגות על כלל הטפסים - אך בהדסה החליטו להפקיע את הסמכות הזו מהפקידים הזוטרים.
עוד בנושא זה:
בסוף השבוע האחרון הגיעו בני הזוג לרשום את ילדם שנולד. הפקידה הסבירה להם כי רק המנהל יכול להחתים אותם על טופס האבהות, ומאחר שהוא אינו נמצא - הילד לא יוכל להירשם.
"זה היה מאוד מכעיס", אומר האב. "הרגשתי כמו אזרח סוג ב' במדינה שלא רוצה לעשות את המינימום מאמץ בשביל להקל עליי או לכל הפחות לתת לי את היחס השווה. זה קרה ברגע שהוא ממילא מורכב וקשה נפשית אז להוסיף על כך עוד רובד כזה זה היה מאוד מתסכל. זה מכעיס שמכניסים את השיקול הזה של אופן הנישואים שלנו לעניין הזה. התחתנו ברבנות הרפורמית כדת משה וישראל כמו שיהודים בכל העולם מתחתנים. זה שמדינת ישראל לא מכירה בזה זו בעיה אבל כשמערימים עליי קשיים זו כבר בעיה משולשת.

"מה רלבטי היום בשבוע?"

"עם זה שהסטטוס בתעודת הזהות שלי לא משתנה, אני יכול לחיות בשלום. המדינה יודעת לקחת ממני מיסים כמו בן אדם נשוי אבל כשמדובר טיפה על להקל על בירוקרטיה, אני כבר לא נשוי. אני לא חושב שלשום פקיד שהוא בדרג זוטר או ביניים או אפילו בדרג גבוה יש יכולת לדעת מה טיב הזוגיות ביני לבין בת הזוג שלי, ולכן אני לא מבין מה רלבנטי היום בשבוע או הדרג של מי שאני מגיש לו את הטופס. הפתרון לכך יהיה שאותו אדם בכיר ייתן שירות גם בשבת וגם בחג. אם הם לא סומכים על האנשים שלהם, אז שהאנשים הבכירים יהיו זמינים גם בשבתות וחגים".
מהדסה נמסר בתגובה: "שירות הרישום של אבהות נערך במשרד הפנים. הדסה מציעה שירות זה עבור ההורים כחלק מהרצון להקל עליהם את הבירוקרטיה, אך שירות זה - הכולל חתימה על מסמך משפטי, אינו פועל תחת כל פקידי שירות הקהל, ובוודאי שלא על ידי סטודנטים שאינם קבועים המאיישים את התפקיד בסופי שבוע".
2 צפייה בגלריה
הפצועים מהפיגוע בקריית ארבע מפונים לבית החולים - בניהם פצוע במצב אנוש
הפצועים מהפיגוע בקריית ארבע מפונים לבית החולים - בניהם פצוע במצב אנוש
"תתכבד הנהלת בית החולים ותמצא פתרון"
(צילום: אלי מנדלבאום)
מנכ"ל "ישראל חופשית" אורי קידר אומר ש"הערמת הקשיים על ידועים בציבור היא עוד 'הגדלת ראש' שהמטרה שלה היא לפגוע בזכויות של מי שבוחרים להתרחק כמיטב יכולתם מהרבנות הראשית. לכל זוג ידועים בציבור יש זכויות שהוכרו במשך שנים רבות בפסיקה, ואסור לאף אחד להציב להן תנאים".
עו"ד אורלי ארז לחובסקי, מנהלת המרכז הרפורמי לדת ומדינה, מסרה: "מצער שבית חולים הדסה מערים קשיים על זוגות רק בשל כך שבחרו להינשא באופן התואם את השקפת עולמם - במקרה זה נישואים דרך התנועה הרפורמית. בית המשפט כבר פסק שהאפליה במישור רישום הנישואים אינה מצדיקה אפליה בהקשרים אחרים. תתכבד הנהלת בית החולים ותמצא פתרון שיאפשר את רישום הילדים בכל ימות השבוע".
פורסם לראשונה: 00:00, 24.09.23