לקראת תחילת עונת החיסונים אצלנו, מגיעים מאוסטרליה נתונים על עלייה באבחון ובאשפוזים בעקבות שפעת בקרב ילדים. אוסטרליה, שנמצאת בחצי הכדור הדרומי, לעיתים מרמזת על המגמות הצפויות גם בישראל, אך במערכת הבריאות מבהירים כי לא בטוח שהדבר מצביע בהכרח על עונת שפעת קשה יותר גם אצלנו.
1 צפייה בגלריה
ירידה בהיענות. חיסון לשפעת
ירידה בהיענות. חיסון לשפעת
חיסון לשפעת. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
מהנתונים האוסטרליים עולה כי מאפריל 2023 ועד תחילת ספטמבר, 73% מהמאושפזים עם שפעת בבתי החולים היו ילדים מתחת לגיל 16, 16% היו מבוגרים בגילאי 16 עד 64 שנים, ורק 11% היו מבוגרים בני 65 ומעלה. עוד עולה מהנתונים כי מבין הילדים מתחת לגיל 16 שאושפזו עם שפעת עד כה, 6% אושפזו ישירות בטיפול נמרץ, בהשוואה ל-14% מהמבוגרים בגילאי 16 עד 64 שנים, ו-6% מהמבוגרים בני 65 ומעלה.
עוד בנושא זה:
לדבריו של ד"ר טל ברוש, ראש היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד, ייתכנו שינויים משמעותיים בין אוסטרליה לישראל, ובכל מקרה עיקר ההתמודדות כעת עם מחלות זיהומיות היא בגזרת הקורונה. "החיסוניות של האוכלוסייה דעכה בזמן הקורונה וכשחזרה היא חזרה בממדים משמעותיים יותר, אבל בשנה שעברה זה די התנרמל", הוא אומר.
לדבריו, "חורף 23-22 היה חורף ממוצע. אני לא מאמין שתהיה עונה חריגה משנים קודמות. מה שכן יכול להיות זה עלייה לגבי הקורונה, שאנחנו כבר רואים. ייתכן שעד שתגיע השפעת זה ידעך או שלא. בינתיים אין סנכרון בין השפעת לקורונה כי הקורונה איננה עונתית. אני מעריך שהגל של הקורונה ידעך כי כרגע הוא משמעותי. אני לא מאמין שכשנגיע לינואר או דצמבר נהיה בתוך הגל הזה, אבל יכול להיות שכן".
משרד הבריאות רכש גם השנה יותר מ-300 אלף חיסוני שפעת לילדים בתרסיס לאף וגם בעונת החורף הקרובה יחוסנו בבתי הספר תלמידי כיתות ב', ג' ו-ד' במנה אחת של חיסון חי מוחלש בתרסיס לאף.
תלמידי כיתות כיתות א', ה' ו-ו' וכן כיתות ז'-י"ב יחוסנו במסגרת קופות החולים גם הם בחיסון חי מוחלש בתרסיס לאף, בכפוף לזמינות שלו בקופת החולים. אם לא יהיה זמין, הם יחוסנו בזריקה בחיסון מומת.
פורסם לראשונה: 00:00, 01.10.23