נעם מנקט (22) הצטרפה למאגר מח העצם הלאומי של עמותת עזר מציון בשנת 2020, כאשר נתנה דגימת רוק בעת הגיוס לצה"ל בבקו"ם, ושכחה מהעניין.
2 צפייה בגלריה
נעם מנקט ניצלה ממסיבת הטבע תרמה מח עצם
נעם מנקט ניצלה ממסיבת הטבע תרמה מח עצם
נעם מנקט ניצלה ממסיבת הטבע ותרמה מח עצם
באוגוסט האחרון היא קיבלה טלפון מעזר מציון בו אמרו לה שיש היתכנות להתאמה לתרומת מח עצם לחולת סרטן בשנות ה־30 לחייה, והחלה בסדרת בדיקות כדי לבדוק אם אכן יש התאמה. כמה ימים אחרי שהייתה במסיבה ברעים, התברר כי יש התאמה מלאה ונעם יכולה להתחיל את התהליך לקראת התרומה. למרות הקושי, היא לא היססה לרגע, והשבוע הגיעה למרכז האיסוף בבית אורנית כדי לתרום מח עצם ולהציל את חייה של האישה.
לי שחף, בת 31 מחיפה עובדת כמרפאה בעיסוק בחטיבה הפסיכיאטרית, במקום שבו היא משרתת כבר שבעה שבועות כקצינת נפגעים. "כשהתגייסתי לפני 12 שנה נכנסתי למאגר התרומות של "עזר מציון" כמו חיילים רבים", היא מספרת, "לפני כמה חודשים יצרו איתי קשר ומסרו לי שנמצאתי מתאימה לתרומה עבור אשה שזקוקה לה. אני לא יודעת עליה הרבה. רק את טווח הגיל שלה והעובדה שיש פה מצב שמצריך ממני לתרום במשך יומיים, כדי שיהיה מספיק מח עצם שיבטיח את הצלחת התהליך. קיבלתי על עצמי את המשימה והמתנתי לעדכון".
"זה התחיל בעצם כמו משימה, אבל הפך לאירוע מרגש", היא משחזרת, "רק כשביצעתי את התרומה, אז נפל האסימון שזה קורה היום. פתאום עלתה לי מחשבה שעכשיו זה משנה לאותה אישה את החיים. זה נותן משמעות לזה שאני פה, בעולם, יכולה לעזור עם הגוף שלי למישהו אחר", היא אומרת ומוסיפה, "אשמח להכיר אותה יום אחד, אבל זה לא חשוב לי מי היא. אנחנו בתקופה כל כך מורכבת, זה פשוט מרגיש טוב להיות מסוגלת לעזור. לא פחות מזה שעזרתי לה, עזרתי לעצמי. כולנו מתמודדים כרגע עם דברים, וזה המעט שאני יכולתי לעשות".
2 צפייה בגלריה
לי שחף
לי שחף
לי שחף תורמת מח עצם. "אני משנה לאישה הזו את החיים"
(צילום: באדיבות המצולמת)
לעוד כתבות:
"אני ניצלתי מהמסיבה", נעם מספרת. "הבנתי שעושה לי טוב לעשות טוב לאחרים. ניסיתי לגלות למי תרמתי, אבל זה אנונימי. התרומה הציפה לי הרבה דברים. התרגשתי בגלל המשמעות. הרבה מהשורדים מהמסיבה שואלים את עצמם למה אני שרדתי והם לא? וכשקורה הדבר הזה - את מרגישה ראויה. הרבה זמן ניסיתי להבין איך אפשר להיות בצד שלוקח חיים ואי־אפשר להבין את זה. כשעשיתי את התרומה הבנתי למה אני כן. ולמה אני מנסה לחיות. זה מכניס אותך לפרופורציות. להרגיש משמעותית בשביל בנאדם אחר".
מנהלת המאגר הלאומי לתורמי מח עצם בעמותת עזר מציון, ד"ר ברכה זיסר, אמרה כי "בימים האלו הצלת חיים מקבלת משמעות מיוחדת, ובמקרה של נעם על אחת כמה וכמה. למרות הקושי נעם בחרה להוסיף אור וטוב ולהציל את חייה של אישה שלא הכירה. קשה לתאר את התחושה של תורם או תורמת שבתהליך פשוט בוחרים להעניק חיים ולתת הזדמנות שנייה למישהו אחר".
פורסם לראשונה: 00:00, 29.11.23