בצה"ל מתמודדים בשבועות האחרונים עם עלייה חריגה במחלות מעיים והרעלות מזון בקרב חיילים ובהם גם לוחמים ברצועת עזה. כך נודע ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet. הסיבה, לדברי רופאים במערכת הבריאות שטיפלו בחיילים: תרומות מזון מהציבור, שבניגוד לנהלים מוצאות את עצמן נכנסות גם לכוח הלוחם ברצועת עזה.
18 חיילי צה"ל בסדיר שנלחמו ברצועת עזה פונו מתוך הרצועה לבסיס האימונים החטיבתי לקבלת טיפול רפואי לאחר שסבלו מהתפרצות דיזינטריה ותופעות של שלשולים והקאות. ההערכה היא שהסיבה היא שילוב של מזון ממשלוחים וחוסר היגיינה. צה"ל שלח צוות שיטהר את האזור שבו שהו. לאחר הטיפול בבסיס האימונים, הם צפויים לשוב לעזה. מדובר צה"ל נמסר: "מדובר באירוע נקודתי שבו חלו כ-18 לוחמים בתחלואת מעיים. הלוחמים פונו מרצועת עזה וקיבלו מענה רפואי בהתאם".
2 צפייה בגלריה
yk13702127
yk13702127
כוונות טובות, חיידקים רעים. תרומות מזון לחיילים
(צילום: יובל חן)
מתברר שעל אף הכוונה הטובה, התוצאה עשויה להביא לפגיעה בחיילים, בין היתר בשל תנאי האחסון, ההובלה של האוכל, וכמו כן הכנתו. בין הממצאים הבולטים והמטרידים שנמצאו בקרב חיילים גם חיידק שגורם למחלת הדיזינטריה, וגורם במקרים רבים לשלשול חמור ולחום גבוה.
"היו התפרצויות של תחלואת שלשול בחיילים בדרום, בשטחי הכינוס ובהמשך גם בקרב חיילים שנכנסו ללחימה בתוך עזה", מספר ד"ר טל ברוש, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים הציבורי אסותא באשדוד. "הייתה אבחנה של חיידק השיגלה, שגורם לדיזינטריה. מדובר במחלה מאוד משמעותית, והיו התפרצויות גם בקרב לוחמים בעזה. ההדבקה בשיגלה נעשית באמצעות מגע ישיר בין אדם לאדם או באמצעות מזון".
ד"ר ברוש מוסיף: "יש כללים מאוד ברורים של תברואת מזון שכל מי שיש לו מסעדה חייב להכיר, וגם בצבא מכירים אותם היטב. הצבא בדרך כלל מאוד מקפיד על זה, אך כל מפעל תרומות המזון לחיילים שובר את הכללים הללו. אתה לא יודע מי מכין את האוכל. זו יכולה להיות כיתת תלמידים או התארגנויות של אנשים. אתה לא יודע איך טיפלו באוכל, איך בישלו אותו ואיך ארזו אותו. לאחר מכן שולחים אותו לדרום ללא קירור. יש משך זמן מקסימלי שאפשר לתת לאוכל לעמוד בו, ואין מצב שאפשר לעמוד בזה עם תבשילים שיוצאים ממקום כלשהו בארץ ומגיעים לתוך עזה עצמה".
טל ברושד"ר טל ברוש
ד"ר ברוש מגלה כי להתפרצויות הללו יש השלכות מבצעיות: "אם יש התפרצות של עשרה חיילים בפלוגת חי"ר שיש להם חום 40 מעלות ומשלשלים כל 20 דקות, אז הם לא כשירים ללחימה והם מסכנים את עצמם. אם מישהו היה שואל אותי מה לעשות - הרי אי־אפשר להגיד לציבור לא לתרום לחיילים, אך אולי להנחות לשלוח דברים 'בטוחים', ובעיקר מזון יבש".
ואולם, תרומות המזון נותנות לא פעם מענה ותחליף למזון הירוד שמוגש לחיילים בצה"ל. "למה להתעקש להעביר מרק לרצועת עזה כשאין שם מקרר?", אומרת חיילת מילואים המשרתת בשטחי הכינוס, ומודה כי עיקר התזונה שלה ושל חבריה ליחידה היא מתרומות של אוכל. "אנחנו חיים בעיקר על האוכל של התושבים, כי האוכל הצבאי לא אכיל". לדבריה, "אנחנו מקפידים לשטוף ידיים, אבל ברצועה זה יותר קשה. השאלה כמה מקפידים שם על תנאים בסיסיים של היגיינה. זה גם קשור לאחריות האישית של החיילים".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "מוכרת עלייה בתחלואת מעיים כללית עקב תרומות מזון ומזון מבושל. המקרים מטופלים ויצאו הנחיות לטיפול בהתאם. ישנם מקרים שבהם אזרחים מביאים לחיילים אוכל חם שעלול לגרום לתחלואת מעיים. בכל אירוע תחלואה המדווח, מבוצעים בדיקה ותחקור של האירוע, תוך טיפול רפואי בחיילים המעורבים".
פורסם לראשונה: 00:00, 04.12.23