המלחמה הנוכחית שגובה מחיר יקר מנשוא בחיי אדם ובפציעות פיזיות, גובה בהווה ותגבה בעתיד גם מחירים כבדים בנפש, במיוחד בקרב נכי צה"ל. כחלק מההיערכות יצאו במשרד הביטחון למכרז ובחודש פברואר עתידה להתחיל תוכנית ראשונה מסוגה בעולם בשם "אמבולנס נפשי", שיורכב מצוותי משבר והוא חלק מרפורמת "נפש אחת".
כיום מטופלים באגף השיקום במשרד הביטחון כ-13,500 נכי צה"ל פוסט-טראומטיים ועם הפרעות נפש שונות, בהם חיילים מכלל מלחמות ישראל. המערכה הנוכחית שבהרבה מובנים שונה מאלו שקדמו לה, גם בהיקף ההלם והחרדה, עתידה לכל הפחות להכפיל את מספר המטופלים באגף.
1 צפייה בגלריה
פינוי הפצועים מפגיעת טיל הנ"ט לבית החולים זיו בצפת
פינוי הפצועים מפגיעת טיל הנ"ט לבית החולים זיו בצפת
פינוי פצועים לבית החולים זיו בצפת. ארכיון
(צילום: אפי שריר)
מתחילת מלחמת חרבות הברזל התווספו יותר מ-2,800 משרתי צה"ל לטיפול אגף השיקום במשרד הביטחון. מתוכם שלושה אחוזים מהפצועים במצב קשה, ו-18 אחוזים מתמודדים עם תגובות נפשיות ותסמונת דחק פוסט-טראומטית.
נועה רופא: "אנחנו מזהים שיש חבר'ה עם פוסט-טראומה והפרעות נפשיות שנקלעים למשברים ואז מתחילים טלפונים לעו"סים שלהם, למחוזות או בני משפחה שמתקשרים. אנחנו מבינים שאלו איתותי מצוקה. כרגע אין פתרון לדבר הזה במדינת ישראל ובכלל בעולם"
נועה רופא, ראש היחידה לשירות סוציאלי באגף השיקום של משרד הביטחון, אומרת כי "אנחנו ואנשי מקצוע מעריכים שרק בשנתיים הקרובות זה יוכפל ובאגף אנחנו נערכים לכך מבעוד מועד".
"אנחנו מזהים שיש חבר'ה עם פוסט-טראומה והפרעות נפשיות שנקלעים למשברים ואז מתחילים טלפונים לעו"סים שלהם, למחוזות או בני משפחה שמתקשרים. אנחנו מבינים שאלו איתותי מצוקה", מסבירה רופא: "כרגע אין פתרון לדבר הזה במדינת ישראל ובכלל בעולם".
"כשיש לי נכה צה"ל שאומר לי שהוא במצוקה והחליט לנסוע ליער או להתבודד ושיש לו מחשבות רעות, שהוא בים עם דיכאון או מחשבות על פגיעה עצמית, הדבר היחיד שהיינו עושים זה להזעיק משטרה. הרבה פעמים ניידת משטרה רק החמירה את המצב".
מכאן כאמור נולד הרעיון לצוותי משבר, ניידות שפועלות 24/7 עבור אותם נכי צה"ל. "כל צוות יורכב מעו"ס קליני או פסיכולוג, שיודעים לעשות התערבות במשבר, לזהות אובדנות וכדומה ופרמדיק או חובש והם ייתנו את ההערכה הקלינית הראשונה של המצב", אומרת רופא: "הרבה פעמים אפשר בחבירה ובשיחה מקצועית, תוך זמן קצר, לסייע ולתת מענה נקודתי. אין לזה מענה בעולם בכלל".
הרעיון לכך עלה דרך רפורמת "נפש אחת", שנועדה לשפר את המענה לנכות ונכי צה"ל בכלל ולפוסט-טראומטיים בפרט - אך המלחמה הנוכחית האיצה את צאת התוכנית לפעולה.
"אנחנו מבינים שיש לנו הרבה יותר אנשים שיסבלו מפוסט-טראומה ונפש בכלל, הרבה דיכאון וחרדה ולכן הצורך התעצם סביב הלחימה", היא מסבירה, "הסקנו שבקשת המענים שצריכים לקדם כאן ועכשיו, זה אחד מהם. השינוי שהאגף עתיד לעבור מבחינת כמות המטופלים הוא ידוע לנו, עם התאמות כוח האדם והתקציבים הנכונים אנחנו נצליח להתמודד".
  • אם אתם או אדם בסביבתכם נמצאים במשבר ועלולים להיות אובדניים, אל תישארו לבד. פנו לאנשי מקצוע בקהילה או לגורמי תמיכה ארציים כמו ער"ן בטלפון 1201 או באתר סה"ר - סיוע והקשבה ברשת. לפרטים על הרצאות להעלאת מודעות למניעת אובדנות היכנסו לאתר "בשביל החיים" - סיוע למשפחות שיקיריהן התאבדו, או ב-03-7487771.
פורסם לראשונה: 00:00, 24.12.23