המלחמה בעזה חידדה וסיפקה לא מעט דוגמאות לסיוע, התנדבות, תרומות ועזרה הדדית בחברה האזרחית. ואולם, פרויקט ייחודי וותיק התמודד מאז 7 באוקטובר עם מגמה הפוכה: תרומות השיער לנשים חולות סרטן, שמפעילה עמותת זכרון מנחם.
על פי נתוני העמותה, בין החודשים אוקטובר לדצמבר נרשמה ירידה של כ-50 אחוזים בתרומות השיער שניתנות במסגרת הפרויקט "צמה של עוצמה", שמציין 12 שנות פעילות. במסגרת הפרויקט תורמות נשים את שיערן במעל 400 מספרות ברחבי הארץ לטובת נשים חולות סרטן שאיבדו את שיערן בעקבות הטיפולים הכימותרפיים. פאת שיער אחת מורכבת בממוצע משבע תרומות שונות של נשים.
2 צפייה בגלריה
מוריה פינקל והילדה מורל טל אור בכר ז"ל שנפטרה מסרטן
מוריה פינקל והילדה מורל טל אור בכר ז"ל שנפטרה מסרטן
תרומת שיער. משמאל: מוריה פינקל והילדה מורל טל אור בכר ז"ל שנפטרה מסרטן.
(צילום: באדיבות זכרון מנחם)
הירידה החדה בשיעור התרומות נובעת מצמצום כמות אירועי ההתרמה וההגעה של ניידות התרומה. בשבועיים האחרונים פתחה העמותה במבצע ייעודי לתרומות מצד הנשים ועבור הנשים.
"בחודשיים וחצי האחרונים אנחנו רואים ירידה של 50 אחוזים בכמות התרומות", מבהיר חיים ארנטל, מייסד זכרון מנחם. "ירדנו מ-3,000 תרומות בחודש למחצית מכך. יש לכך מספר הסברים. אני מניח שכל משפחה שנייה בישראל מעורבת באיזשהו אופן באסון הזה. אנשים מגויסים לצבא או מתמודדים עם אובדן. אנשים שקועים בתוך הפחד והכאב ופחות חושבים החוצה. בנוסף, מה שאנחנו חשים מאז האסון הגדול זה חוסר יציבות. להיכנס לעוד חוסר יציבות כמו שינוי משמעותי במראה החיצוני זו בחירה שנשים רבות בוחרות כרגע לא לעשות".
חיים ארנטל, מייסד העמותה: "היום היכולת שלנו להתאים את הפאה לרצונה של האישה היא מאה אחוזים ובהתאם למה שהיא מבקשת. מחסור בתרומות ייאלץ אותנו לעשות פשרות כואבות בעניין הזה"
לדבריו, "יש כאלו שאומרות שהן לא רוצות שירחמו עליהן או למשוך תשומת לב. אנחנו שומעים מנשים שמרגישות שאיבדו את הנשיות שלהן. הזדמן לי לשוחח פעם עם אישה ששקלה לוותר על הטיפול הכימותרפי רק בגלל אובדן השיער. לאחר שראתה את איכות הפאות, החליטה לעבור את הטיפולים. מדובר על אישה שלולא הטיפולים הללו גזר דינה היה מוות. אני מעריך שאם כמות התרומות תישאר כפי שהיא ניאלץ בקרוב לתת פאות שלא היינו נותנים בעבר, כמו פאות קצרות לנשים שעד עכשיו שיערן היה ארוך. היום היכולת שלנו להתאים את הפאה לרצונה של האישה היא מאה אחוזים ובהתאם למה שהיא מבקשת. מחסור בתרומות ייאלץ אותנו לעשות פשרות כואבות בעניין הזה".
מוריה פינקל, בת 21 מעפרה, שימשה בת שירות בעמותה וכעת מתנדבת בה. היא ראתה מקרוב וליוותה נערות ונשים שקיבלו פאה. "הפאות הללו ממש משמעותיות בשבילן", היא מספרת."ישנן כאלו שאף אחד לא ראה אותן ללא הפאה וזה ממש מחזיר להן חלק מהנשיות. הפאה הזו הופכת אותן לרגילות כי הקרחת מותירה בהן חותם שהן לא רוצות להיות מזוהות איתו. גם לבנים זה קשה מאוד ואני לא משווה לרגע, אך עבור בנות זה משהו כל כך משמעותי. יש מבטים, התרגשות ודמעות. זה לא משהו שאפשר להסביר אלא תחושות שמורגשות באוויר.
"בזכות התרומות הללו יש את הפאות ואם לא תהיינה התרומות אני לא רוצה לחשוב בכלל מה יהיה. בלי התרומות אין פאות. אותי זה מצער ברמה האישית. תרמתי ארבע פעמים ולפני הפעם הרביעית ממש החלטתי שאני לא תורמת יותר אך בסוף, כמובן, תרמתי. כשאתה רואה טוב זה עושה, זה משכיח הכל".
פורסם לראשונה: 00:00, 26.12.23