כשיצחק בלטה נקרא למילואים ב-7 באוקטובר, הוא לא ידע שבניגוד לסכנה מפני אירועים ביטחוניים מהם חושש כל חייל מילואים, ההקפצה הזו למעשה הצילה את חייו. ד"ר יעקב אברמוב, רופא מהמחלקה לכירורגיית חזה באיכילוב, ששימש כרופא הגדודי של בלטה במילואים, הבחין בשיעול טורדני שלו ושלח אותו באופן מיידי לבדיקות, בזמן המילואים. תוך זמן קצר התברר: לבלטה יש גוש ממאיר החוסם את דרכי הנשימה שלו בריאה השמאלית, מסוג קרצינואיד. אלמלא היו השניים נפגשים במילואים, ככל הנראה היה חולף זמן קריטי עד לאבחנה.
1 צפייה בגלריה
יצחק בלטה וד"ר יצחק אברמוב
יצחק בלטה וד"ר יצחק אברמוב
ד"ר אברמוב והמטופל יצחק בלטה
( צילום: יריב כץ)
"ב-7 באוקטובר הקפיצו אותנו למילואים", מספר בלטה, ששירת במילואים בגדוד בגבול הצפון. "היה לי קושי בנשימה. בדק אותי פראמדיק של המחלקה ואמר לי שזה לא נשמע טוב. לאחר מכן ד"ר אברמוב בדק אותי והפנה אותי למומחה ריאות. הפראמדיק וד"ר יעקב ממש לחצו עליי לראות רופא ריאות, וזה מה שהיה. הוא הפנה אותי למיון ולאחר בדיקת סי.טי. הד"ר יצר איתי קשר והעביר אותי לאיכילוב. פה דאגו לי כמו משפחה".
יצחק בלטה: "יש לי ילדה בת שנה ושמונה חודשים. אני מקווה שהכל יהיה מאחוריי. יוצא לי לחשוב כל הזמן מה היה קורה אם לא הייתי יוצא למילואים, זה יכול היה להיגמר רע"
לדבריו של ד"ר אברמוב, "הבנו שזה משהו הרבה יותר רציני. זה התגלגל לניתוח מורכב והבאתי אותו אלינו כי אני מאמין שאנחנו יכולים לתת פה את הטיפול המיטבי. אנשים צעירים מניחים בדרך כלל במקרים כאלו שמדובר בדלקת ריאות. אף אחד לא מצפה לאתר גידול סרטני בגיל 33. גם לא הרופאים. הזמן הזה הוא קריטי, הגידול גדל ותופס יותר כלי דם בדרכי הנשימה".
ד"ר אברמוב מוסיף כי "אם היינו מחכים עוד קצת לא היינו אולי יכולים להציל את הריאה כולה. הדגל האדום היה כשהבנו שיצחק סובל משיעול דמי".
החדשות הקשות נחתו על בלטה בהפתעה גמורה. "הייתי בטוח שאני מסיים את הסי.טי. וחוזר מיד ליחידה. חיכיתי לתשובות ואמרו לי שאני נשאר לאשפוז. לא הבנתי על מה הם מדברים, הגעתי לבית החולים על מדים מהיחידה. הבנתי שזה כנראה משהו רציני. בבוקר הבנתי שמדובר בגידול".
כעת, לאחר הניתוח באיכילוב, צפויה להתקבל החלטה על המשך הטיפול בו. "זה לא פשוט", הוא אומר. "אבל ד"ר יעקב דיבר איתי, חיזק אותי. יש לי ילדה בת שנה ושמונה חודשים. אני מקווה שהכל יהיה מאחוריי. יוצא לי לחשוב כל הזמן מה היה קורה אם לא הייתי יוצא למילואים, זה יכול היה להיגמר רע".
פורסם לראשונה: 00:00, 05.01.24