מנהל המכון לרפואה משפטית ד"ר חן קוגל קיים ביום שלישי השבוע שיחה קשה עם בכירי משרד הבריאות ובהם המנכ"ל משה בר סימן טוב על רקע המצב הקשה של המכון באבו כביר.
בשבועות האחרונים הבהיר ד"ר קוגל בפני מספר גורמי מקצוע שיתקשה להמשיך בתפקידו, בעיקר בשל מצוקת כוח אדם קיצונית במכון שהוביל את זיהוי גופות טבח 7 באוקטובר וגופות החטופים מהרצועה. עוד על אתגר הזיהוי - בכתבה הראשונה בפרויקט מיוחד. האזינו לפודקאסט עם ד"ר קוגל בהגשת שרון כידון שבו שיתף בקשיים של עובדי המכון.
הכותרת
איך קובעים מוות לנעדרים וחטופים מ-7 באוקטובר?
23:19

ד"ר קוגל, איש מקצוע מוערך, שהוביל את המכון גם במשברים אחרים ובהם זיהוי הגופות מאסון מירון, חשף בפגישה עד כמה מצב המכון הלאומי קשה. עד לאחרונה עבדו בו שמונה רופאים ואולם מסיבות שונות, ובהן יציאה לפנסיה, נותרו בו כיום חמישה בלבד שנאלצים להתמודד עם עומס בלתי סביר.
2 צפייה בגלריה
ד"ר חן קוגל, זיהוי חללים במכון לרפואה משפטית, המכון לרפואה משפטית
ד"ר חן קוגל, זיהוי חללים במכון לרפואה משפטית, המכון לרפואה משפטית
ד"ר חן קוגל, מנהל המכון לרפואה משפטית
(צילום: אביגיל עוזי)
גם המכון עצמו, שנמצא בדרום תל אביב, פועל בתנאים ירודים ובמבנה ישן שאינו הולם את עבודתו החשובה גם בעת שגרה. "זו הייתה פגישה קשה מאוד", מספר גורם המעורה בפרטים, "ד"ר קוגל הודיע בכמה הזדמנויות בשבועות האחרונים שהוא לא יכול עוד. הוא ביקש לקיים את הפגישה הזו והציג את כל המצוקות והבעיות של המכון בימים אלה".
באשר למצב המכון, קיימות מזה שנים תוכניות להעבירו למתקן חדש, מודרני ומכבד במתחם המרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא), אך הן מתעכבות, בין היתר בשל מחלוקת על הקרקע שעליו ייבנה. לא ברור אם היעד של פתיחת מתקן חדש למכון הלאומי בשנת 2026 הוא ריאלי. דרישה נוספת נוגעת לשיפור תנאיהם של הרופאים שכן עובדים במכון, במיוחד משום הם מעטים כל כך באופן חריג בהשוואה למדינות העולם המערבי.
2 צפייה בגלריה
המכון לרפואה משפטית
המכון לרפואה משפטית
זיהוי גופות קורבנות 7 באוקטובר יצר לחץ בלתי נסבל
(צילום: אלי דסה)
עדות נוספת למשבר במכון ניתנה בדיון שנערך בחודש נובמבר בוועדת הבריאות של הכנסת, שבו עלה כי תשעה רופאים שעוסקים בזיהוי גופות גויסו מחו"ל לצורך מלאכת זיהוי הגופות מהטבח. מאז הדיון מצב כוח האדם במכון חמור עוד יותר, וכיום עובדים בו חמישה רופאים בלבד. באותו דיון הסבירה ד"ר מאיה פורמן, רופאה במכון, כי למציאות הזו יש משמעויות, והיא מביאה לעיכוב במתן דוחות משפטיים ופליליים, בשל מהמחסור החריף ברופאים.
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "המשרד עובד על חיזוק המכון לרפואה המשפטית הן מבחינת כוח אדם וגיוס רופאים נוספים באמצעות שיפור תנאי השכר ומענקים, והן מבחינת שיפור התנאים הפיזיים באמצעות קידום מכון חדש. אירועי 7 באוקטובר רק הדגישו את תפקידו הקריטי של המכון הלאומי לרפואה משפטית והחשיבות העליונה בחיזוקו, על כן פועל המשרד לקדם את תהליכי הבינוי של המכון בבית החולים אסף הרופא".
פורסם לראשונה: 00:00, 05.01.24