בקופות החולים ובבתי החולים מדווחים בימים האחרונים על עלייה חדה בתחלואה הנשימתית. מדובר לרוב על תחלואת חורף אופיינית לעונה זו, אך מומחים מעריכים כי לקראת גל הקור הצפוי בהמשך השבוע – זו רק ההתחלה.
בדומה לשנים קודמות, עיקר התחלואה היא בשפעת, RSV (וירוס סינציאלי נשימתי) וקורונה. על פי דוח ניטור נגיפי נשימה האחרון של משרד הבריאות, "נמשכת העלייה בתחלואה נשימתית חריפה בישראל". במרפאות הזקיף של המשרד, שמבצעות דגימות נקודתיות של נגיפים נשימתיים, 12 אחוזים מתוך 89 הדגימות נמצאו חיוביות לשפעת, 21 אחוזים נמצאו חיוביות ל-RSV ועשרה אחוזים נמצאו חיוביות לקורונה.
1 צפייה בגלריה
חולים מאושפזים במסדרונות
חולים מאושפזים במסדרונות
חולים מאושפזים במסדרונות
(צילום: טל שחר)
עד ל-13 בינואר הגיעו לבתי החולים 113 אנשים שאומתו עם שפעת, 365 מקרים של RSV ו-243 מקרים של קורונה. מאז, הנתונים גבוהים אף יותר באופן משמעותי. בדוח צוין כי "בשבוע האחרון נצפתה עלייה בשיעור הפניות הגולמי למרפאות מכבי שירותי בריאות בשל זיהומים בדרכי הנשימה העליונות. העלייה נצפתה בקרב כל קבוצות הגיל למעט בקרב תינוקות בני 2-0 שנים, עבורם לא נצפה שינוי משמעותי".
פרופ' אבישי אליס, מנהל מחלקה פנימית בבית החולים בילינסון: "המצב במחלקות הפנימיות הוא קשה מאוד. יש עומסים לא נורמליים בכל בתי החולים. מדובר על עומס וסחף מאוד משמעותי של חולים. מה שהיה הוא שישנו ורק יותר גרוע משנה לשנה"
לדבריו של ד"ר דורון דושניצקי, מומחה ברפואת ילדים מחטיבת הרפואה של לאומית שירותי בריאות, "בהחלט יש עלייה במספר הפונים בגלל מחלות חורף. זה לא שונה במיוחד משנים עברו ומדובר על מחלות נשימתיות. רובן במדרגה כזו שלא מידרדרת לאשפוזים. אנחנו לא תמיד יודעים כמה מזה זה קורונה וכמה שפעת, אבל מדובר על מחלות חורף נשימתיות.
"היה רושם שהשפעת מגיעה מעט מאוחר לעומת העבר, ואני מסתמך יותר על הדיווחים של משרד הבריאות. עד אמצע דצמבר לא היו כמעט מקרים שבודדו כשפעת, אנחנו עדיין לא מרגישים את השפעת הקשה שראינו בחצי הכדור הדרומי. בשנים האחרונות וכנראה בעקבות הקורונה האוכלוסייה הרבה יותר חשדנית לגבי חיסונים והמאמצים יותר גדולים כדי לשכנע אנשים להתחסן. מנסים להגיע לשיעורי החיסון שהיו בשנים הקודמות ואנחנו לא שם. הנתונים מעט פחות טובים בהשוואה לשנים קודמות, גם בחיסוני הצוותים הרפואיים וגם באוכלוסייה. באוכלוסיית הקשישים מצב ההתחסנות טוב יותר, אבל באוכלוסיות אחרות המצב פחות טוב. עדיין יש מקום להתחסן וזו לא סוף העונה. יכול להיות שהגל יהיה בשבוע הבא או בעוד שבועיים, אנחנו לא יודעים".
פרופ' אבישי אליס, מנהל מחלקה פנימית בבית החולים בילינסון: "המצב במחלקות הפנימיות הוא קשה מאוד. יש עומסים לא נורמליים בכל בתי החולים. מדובר על עומס וסחף מאוד משמעותי של חולים. מה שהיה הוא שישנו ורק יותר גרוע משנה לשנה. יש מחלקות עם 49 חולים במחלקה, וברגע שחולה קורונה מאושפז צריכים לבודד אותו וכל אחד מהחולים האלה צריך בידוד בנפרד.
"במחלקות הפנימיות במרכז מאושפזים גם אנשים מהצפון שלא מתגוררים בבתים שלהם וזה כמובן מוסיף. זה היה עמוס לפני שנה וזה עמוס עכשיו, והחורף עוד לא התחיל באמת. השיא עוד לפנינו, ועם ההתקררות הצפויה במזג האוויר – זה ייתן את אותותיו. בסוף או שיש או שיהיו חולים במסדרון גם בחורף הזה. אין יש מאין".
פורסם לראשונה: 00:00, 23.01.24