מתחת לאף שלנו, אבעבועות הקוף - המחלה הוויראלית ממשפחת האבעבועות השחורות, שחדרה לחיינו לפני כשנה - עושה קאמבק מדאיג. בחודש ינואר אובחנו 11 מקרים של הידבקות בנגיף, כשלשם השוואה, באוקטובר ובנובמבר אובחנו מקרה אחד בלבד בכל חודש, ובדצמבר ארבעה מקרים.
אלא שעל אף העלייה החדה בכמות הנדבקים בנגיף – משרד הבריאות טרם החל לקדם מהלכי הסברה לעידוד התחסנות בקרב אוכלוסיות הסיכון. על פי נתוני התחלואה העדכניים של משרד הבריאות, חלק ניכר מהמאובחנים עם המחלה הם גברים המקיימים יחסי מין עם גברים. יש לציין כי ישנו חיסון יעיל נגד הנגיף - שזמין לציבור בקופות החולים בשתי מנות.
2 צפייה בגלריה
חיסון אבעבועות הקוף
חיסון אבעבועות הקוף
חיסון זמין לאבעבועות הקוף בכל הקופות
(צילום: shutterstock)
"אנחנו רואים עלייה במספר המקרים לאחר כמה חודשים שקטים שבהם ראינו מקרים בודדים", אומר ד"ר דוד ששה, מנהל תחום מחלות זיהומיות במאוחדת ומומחה למחלות מין: "נתוני משרד הבריאות הם לדעתי בתת־הערכה משום שאנשים רבים לא הולכים להיבדק, כך שבפועל התחלואה היא יותר משמעותית. אנחנו לא מאבחנים מספיק. משיחות שלי עם רופאי להט"ב בחו"ל, זה לא ייחודי לישראל. מה שהכי משמעותי זה שגם מחוסנים נדבקו - אך במחלה יותר קלה. אנחנו יודעים שהחיסון מגן מפני מחלה קשה אך לא באופן מוחלט מפני הדבקה".
כאמור, למרות הנתונים – משרד הבריאות לא פתח בשום מהלך הסברתי בנושא, לא כדי לעודד התחסנות ולא לעידוד היבדקות באוכלוסיות הסיכון: "זה חבל", אומר ד"ר ששה: "יש חיסון, הוא זמין וצריך להעלות את המודעות לאנשים שמפתחים סימפטומים של המחלה, כי אולי יש פה יותר מקרים ממה שאנחנו מכירים. כל עוד משרד הבריאות לא יוצא עם מידע בצורה מסודרת, ומפיץ בקרב גברים שמקיימים יחסים עם גברים, אנשים לא יידעו על העלייה בתחלואה. התחושה היא שזה נגמר - וזה לא נכון. חייבים לעשות משהו".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות עוקב כל העת אחר נתוני התחלואה באבעבועות הקוף. עם תחילת שנת 2024 וקבלת התקציב לשנה זו, חטיבת בריאות הציבור במשרד הבריאות מקדמת פעולות במטרה להמשיך ולקיים הסברה ייעודית לאוכלוסיות הסיכון לתחלואה באבעבועות הקוף בדומה לנעשה בשנה שעברה.
"משרד הבריאות קורא למי שפיתח חום ופריחה שלפוחיתית או היה במגע הדוק עם אדם שיש חשש שהוא חולה באבעבועות קוף, לפנות לרופא/ה המטפל/ת ולהיבדק. המשרד ממליץ לגברים שמקיימים יחסי מין עם גברים, ובעיקר כאשר יש קשר מיני מזדמן, להשלים את פרוטוקול החיסון שכולל שתי מנות חיסון במרווח של לפחות חודש ביניהן. המנה השנייה משפרת את ההגנה מפני הנגיף ומאריכה את משך זמן ההגנה".
פורסם לראשונה: 00:00, 01.02.24