זה היה מפגש מרגש כל כך, שגם במשפחה "אמיתית" לא היו מצליחים להתעלות על זה. פקד איציק אברהם בן ה-38 שתרם לפני שנה מח עצם ועובדיה דורזיה בן ה-75 שבזכות התרומה, חייו ניצלו, נפגשו ולא הפסיקו לבכות זה על כתפי השני. "אמרתי לאיציק,'אתה הבן השלישי שלי במשפחה. נתת לי חיים. עכשיו יש בינינו קשר דם", אמר דורזיה.
1 צפייה בגלריה
איציק אברהם ועובדיה דורזיה במפגש מרגש
איציק אברהם ועובדיה דורזיה במפגש מרגש
איציק אברהם ועובדיה דורזיה. "נתת לי חיים"
(צילום: באדיבות המצולמים)
"אני אב לארבעה, שתי בנות, שני בנים ו-8 נכדים. שני בניי בגילאי 39 ו-41. והוא לגמרי עוד בן בשבילי. הכי מצחיק שאת כל התהליך עברנו מבלי להכיר בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, וכעת גילינו שאנחנו בכלל שכנים. הוא מתגורר בטירת כרמל ואני בזיכרון יעקב השכנה", סיפר דורזיה בהתרגשות.
דורזיה חלה בלוקמיה ביוני 2021. "הייתי בהלם, ואמרתי לעצמי, 'זהו, סיימת את החיים'. הייתי מדוכא ומיואש. המשפחה והרופאים עשו הכול ועזרו לי לצאת מהדיכאון. אמרו לי שיש תקווה. הם התחילו עם הטיפול העדין, זריקות, וטיפול משמר.
"עברו שישה חודשים והמחלה נעצרה, אבל בסיום הטיפול, הם גילו שהמחלה שוב חוזרת ואז לא הייתה ברירה, והוחלט על השתלת מח עצם. הטיפול היה קשה, אבל אני התעקשתי לעבור את זה", הוא נזכר.
פקד איציק אברהם: "כלובש מדים הרגשתי לאורך כל התהליך, לרבות המפגש עם הנתרם ומשפחתו, כנציג משטרת ישראל בהצלת חיים. אני 20 שנה במערכת, והעבודה שלנו ביומיום היא הצלת חיים, כך שזכיתי להציל חיים גם בגוף שלי"

"ידעתי שהתרומה יכולה להגיע לכל אחד בעולם"

פקד אברהם (38), נשוי לאתי, גם היא משרתת במשטרה, ואב לשלושה אוראל (9), עמית (7) ואופיר (3), מספר כי במאי 2018, לקראת סיום קורס הקצינים, נלקחה ממנו דגימה של מח עצם במכללה הלאומית לשוטרים. "האמת היא שבכלל שכחתי מזה", הוא מספר.
"לקראת חודש יוני 2022, יצרו איתי קשר ממאגר מח עצם בהדסה עין כרם, והודיעו לי שיש חולה או חולה שזקוקים לתרומה של מח העצם. הוזמנתי להגיע לבית החולים הדסה, שם הובהר לי כי התרומה יכולה להגיע לכל אחד בעולם כי מדובר במאגר עולמי.
"קיבלתי ערכה של זריקות להזריק לעצמי בבית כמעט חודש, ובחודש הזה סבלתי מכאבים בשרירים, אבל לא התחרטתי לרגע. ידעתי שאני זוכה להציל חיים של בן אדם".
ב-2 באוקטובר 2022, בוצעה תרומת מח העצם. "התהליך אורך כשבע שעות, ובסיומו הודיעו לי שמעכשיו יש חיסיון של שנה שבו אני לא יכול לדעת דבר על אותו חולה".
לפני כחודש, זכה פקד אברהם לשיחת טלפון נוספת. אז התבשר כי חייו של החולה שקיבל את תרומתו, ניצלו. הוא השיב מיד בחיוב לשאלה האם הוא מעוניין בהחלפת פרטים ובמפגש עם הנתרם. "התרגשתי מאוד. לא היה לי חשש לרגע לקבל פרטים של כל אזרח בכל מקום בעולם כל עוד מדובר בהצלת חיים".
עובדיה דורזיה: "לי ברור מה היה קורה אם לא היו מוצאים לי תורם. אמרו לי שהסוג דם שלי מיוחד וקשה למצוא לי תורם. ידעתי שהסיכויים שלי לא גדולים. כשנאמר לי שנמצא תורם וזו התאמה של מאה אחוז, זה שימח אותי מאוד"
אברהם מספר כי המפגש היה מרגש מאין כמוהו. "הגעתי על מדים עם תג שם. כשהגעתי, אשתו ראתה את השם שלי על התג, הבינה שאני התורם וצעקה לו: 'עובדיה, זה איציק, זה איציק". הוא קפץ עליי והתחבקנו. הוא אמר לי, 'מלאך, אתה מלאך, אתה המלאך שלי. כולם מסביבנו בכו מהתרגשות.
"ישבנו ודיברנו, והיו שם הבנות והבנים שלו, ובני הזוג. כל המשפחה. הם אמרו לי: 'בזכותך, הוא זכה להיות באירועים המשפחתיים. שמעתי את זה והתמלאתי אושר והתרגשות".
דורזיה אמר בהתרגשות כי "לי ברור מה היה קורה אם לא היו מוצאים לי תורם. אמרו לי שהסוג דם שלי מיוחד וקשה למצוא לי תורם. ידעתי שהסיכויים שלי לא גדולים. כשנאמר לי שנמצא תורם וזו התאמה של מאה אחוז, זה שימח אותי מאוד".
פקד אברהם סיכם ואמר כי הוא זה שזכה, אפילו יותר מהנתרם. "זו זכות גדולה. כלובש מדים הרגשתי לאורך כל התהליך, לרבות המפגש עם הנתרם ומשפחתו, כנציג משטרת ישראל בהצלת חיים. אני 20 שנה במערכת, והעבודה שלנו ביומיום היא הצלת חיים, כך שזכיתי להציל חיים גם בגוף שלי.
"אנחנו בקשר מאז. דיברנו מספר פעמים, איחלנו שבת שלום, האחים שלו מעוניינים לפגוש אותי כדי לבדוק מי זה "האח הנעלם" שהציל את החיים של אח שלהם".
דורזיה אומר כי הציבור צריך להבין עד כמה התרומות האלה חשובות. "אני קורא לכלי מי שיכול לתרום ולבדוק הוא יכול להציל חיים. אם היו מסכימים לקחת ממני כעת מח עצם ולתרום כדי להציל חיים, הייתי מוכן לעשות זאת בזה הרגע".
פורסם לראשונה: 00:00, 16.02.24