ברקע מצוקת האשפוז בבתי החולים בשל תחלואת החורף, רופאים ומנהלי מחלקות מספרים שזו אחת מעונות החורף הקשות והחריפות ביותר שנראו במערכת הבריאות. ברוב המחלקות הפנימיות מעל 90 אחוזי תפוסה – אך עדויות לעומס ניתן לראות גם בשיירות האמבולנסים בכניסה לחדרי המיון ובהם חולים הממתינים למקום, ותורים ארוכים בחדרי המיון עצמם של חולים אשר ממתינים לעיתים במשך יותר מ-30 שעות למיטה באחת ממחלקות בית החולים.
3 צפייה בגלריה
בית חולים וולפסון, עומס במחלקה
בית חולים וולפסון, עומס במחלקה
ברוב המחלקות הפנימיות מעל 90 אחוזי תפוסה. מחלקה פנימית בוולפסון
(צילום: יריב כץ)
מנתוני התפוסה בבתי החולים בשבוע שעבר עולה כי ברבים מהם, כאמור, מעל 100 אחוזי תפוסה במחלקות הפנימיות. בבית החולים הלל יפה 128 אחוזי תפוסה ובבילינסון לא פחות מ-138 אחוזי תפוסה. גם במאיר, סורוקה, הדסה עין כרם וקפלן מעל 100 אחוזי תפוסה.
פרופ' אבישי אליס: "מדובר על מגפה שמתחילה להזכיר את מגפת הקורונה בכמויות החולים שמגיעים. אין ספק שיש פה מגפה וכמויות גדולות של חולים. יש כאן אירוע רב-מטופלים, וצריך לטפל בו כמו שמטפלים באירוע רב-נפגעים. לא הייתה שום היערכות לתרחיש הזה"
"מעולם לא היה חורף כזה קשה", אומר פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית: "המצב כרגע הוא באמת מייאש. עומסים אדירים, המון אנשים בחדרי מיון וחולים מאוד קשים. אנחנו מדברים על תמונה מאוד קשה ובעייתית, ויותר ממה שהיה לפני שנה או שנתיים".
"קרו פה כמה דברים", הוא מסביר: "אין ספק שהשנה שיעורי ההתחסנות לא היו מספקים. במקביל, חשוב לבדוק האם הזנים שנפוצים כרגע קלעו לחיסון. יש בעיקר המון שפעת A. השורה התחתונה היא שיש מצב שהוא מאוד קשה. מדובר על מגפה שמתחילה להזכיר את מגפת הקורונה בכמויות החולים שמגיעים. אין ספק שיש פה מגפה וכמויות גדולות של חולים. יש כאן אירוע רב-מטופלים, וצריך לטפל בו כמו שמטפלים באירוע רב-נפגעים. לא הייתה שום היערכות לתרחיש הזה".
"לפני שנים עוד קיבלנו חוזר הכנה לחורף ויש בתי חולים שבעבר קיבלו לחורף תוספות של כוח אדם. זה לא קרה הפעם", הוא מוסיף: "בוקר אחד מצאנו את עצמנו עם חולים שממתינים במיון ואין מקומות, אמבולנסים שממתינים. זה קרה בוקר אחד, כאילו שזו הפתעה שהחורף הגיע. לא הייתה שום חשיבה לקראת החורף שמגיע. אנחנו כנראה די בשיא כרגע ואני מניח שייקח עשרה ימים עד שבועיים עד שזה יתחיל לרדת. אנחנו כרגע בשיא העומסים ואנחנו לא פעם מאבדים חולים בגלל הצפיפות במיון".
על פי הדוח האחרון של משרד הבריאות שבוחן את מצב התחלואה הנשימתית עולה כי שיעור המחלות דמויות השפעת בעונה הנוכחית בפרק הזה של השנה הוא הגבוה ביותר לפחות מאז 2019. ד"ר חפצי גרין, מנהלת מחלקה פנימית בקפלן מספרת: "זה אחר מהשנה שעברה. לא היה לנו את העומס הזה לפני שנה או שנתיים. בקפלן יש קרוב ל-30 חולים שנמצאים במיון למעלה מ-24 שעות כי אין מיטות. יש המון תחלואה נשימתית והמון שפעת ו-RSV. בנוסף, אין מספיק מקומות שיקום. המשמעות היא שחולים שסיימו טיפול – אין להם מקום לשיקום".
3 צפייה בגלריה
בית חולים סורוקה, מחלקה פנימית
בית חולים סורוקה, מחלקה פנימית
"יש כאן אירוע רב-מטופלים". מסדרון באחת המחלקות בסורוקה
(צילום: מאיר אבן חיים)
הדבר קשור כמובן גם למלחמה: "חלק מהמקומות תפוסים על ידי נפגעי המלחמה או שחסרים צוותים כי הם מגויסים. לכן החולים נשארים יותר בפנימיות. המון תקועים כי אין לנו לאן להעביר את החולים. תמיד אין מקומות שיקום לאלו שהידרדרו באשפוז או צריכים להיגמל מהנשמה או סובלים מתפקוד נוירולוגי לקוי, וכעת בגלל המלחמה נתפסים הרבה מקומות שיקום. החולים שצריכים טיפול לא יוצאים מהמחלקה וכך נוצר הפקק במחלקה. ועם זאת, יש המון תחלואה באופן החלטי".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "כבכל שנה, בעונת החורף חלה עלייה בכמות המטופלים הפונים לבתי החולים עקב תחלואה נשימתית. על מנת לווסת את העומס בבתי החולים, נוקט המשרד מספר דרכים ובכללן ויסות של הגעת מטופלים לבתי החולים ככל שיש בכך צורך. בנוסף, כחלק מהערכות לעונת החורף הנוכחית, הוחלט, כמו בכל שנה, על תוספת משמרות מיוחדת לאחים ולאחיות במלר"דים במטרה שיבצעו משמרות נוספות תוך מתן תגמול מוגדל עבורן. יצוין כי תוכנית המיטות שפורסמה החודש כוללת גם תגבור משמעותי של המחלקות הפנימיות. מנתוני המרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות, סוגי השפעת שזוהו במדינת ישראל עד כה מיוצגים בחיסון נגד שפעת בעונה הנוכחית (2024-2023)".
פורסם לראשונה: 00:00, 25.02.24