ארבעת חודשי המילואים שעשה על גבול עזה היו הקדימון לניצחון במלחמה שניהל מוטי בן-לולו מזה 30 שנה נגד תסמונת נוירולוגית קשה.
בן-לולו (57), עובד חברת חשמל מקיבוץ משמרות, החל לסבול מתסמונת רעד ראשוני בשנות ה-20 לחייו. המחלה הפכה את ההתמודדות היומיומית שלו למאתגרת: משימות פשוטות כמו אכילה במזלג, שתיית משקה בכוס וטיפול בילדיו כשהיו תינוקות הפכו לאתגרים מסובכים. למרות זאת, הוא מעולם לא נתן למחלה לעצור אותו. כך גם בנוגע לשירותו הצבאי: מאז אוקטובר הוא שירת במילואים כרס"פ בגדוד תותחנים על גבול עזה – עד שקיבל קריאה להתייצב בחזית אחרת לגמרי: ניתוח מוח ברמב"ם, ששינה את חייו לחלוטין תוך שעות ספורות.
"על ההליך שעברתי, FUS, שמעתי כבר לפני עשר שנים, כשהוא עוד היה בחיתוליו ברמב"ם", מספר בן-לולו, "אשתי חיפשה פתרונות לתסמונת שלי בגוגל ומצאה את המידע על ההליך הזה. תייקתי בראש ושמתי בצד. רק לפני כמה חודשים התחלתי לברר מול בית החולים אם אני מתאים לטיפול. בינתיים פרצה המלחמה והתגייסתי למילואים". צפו בו מספר:
"היינו בשטח ארבעה חודשים עד שהגיע הטלפון מרמב"ם. באתי היישר מהחזית, מסיטואציה מסכנת חיים לסיטואציה משנת חיים. אף אחד לא באמת הכין אותי לזה שאצא מהטיפול אחרי כמה שעות כמו בן אדם חדש, אחר. עד היום אני בודק בבוקר שאני לא חולם".
2 צפייה בגלריה
מוטי בן לולו שסבל מתסמונת רעד בידיים עם הצוות
מוטי בן לולו שסבל מתסמונת רעד בידיים עם הצוות
מימין לשמאל: ד"ר ליאור לב טוב, מוטי בן-לולו, ד"ר אילנה שלזינגר וד"ר אלון סיני. "הגיע זמן הכוס המלאה"
(צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)

מוטי בן-לולו: "אני עושה דברים שלא חשבתי שאצליח לעשות אף פעם – לאכול ספגטי, לדפוק מסמר עם פטיש, להחזיק יד יציבה. אני אדם חדש לגמרי. תמיד ידעו בצבא שאני שותה חצי כוס קפה, אחרת היא נשפכת. עכשיו הגיע עידן הכוס המלאה"

נפוצה פי 20 מפרקינסון

תסמונת הרעד הראשוני נפוצה פי 20 ממחלת הפרקינסון. החולים סובלים בדרך כלל מרעד בידיים שיכול להופיע בזמן ביצוע פעולות פשוטות כמו כתיבה ואכילה. עם השנים תיתכן החמרה. "הטיפול נעשה באמצעות אולטרסאונד מונחה MRI", מסבירה ד"ר אילנה שלזינגר, מנהלת המכון להפרעות תנועה ופרקינסון ורופאה בכירה במחלקת הנוירולוגיה ברמב"ם, "בטיפול נעשה שימוש בגלי אולטרסאונד באנרגיה גבוהה לצריבה של חלק זעיר במוח, המשמש כתחנת ממסר להעברת אותות חשמליים. הפעולה מפסיקה את הרעד ביד אחת, ולאחר מספר חודשים ניתן לעשות טיפול נוסף ליד השנייה".
2 צפייה בגלריה
מוטי בן לולו שסבל מתסמונת רעד בידיים במילואים
מוטי בן לולו שסבל מתסמונת רעד בידיים במילואים
מוטי בן-לולו במילואים בעזה. למרות התסמונת שירת 4 חודשים כרס"פ בגדוד תותחנים על גבול עזה
(צילום: באדיבות המצולם)
הטכנולוגיה, פיתוח של חברת "אינסייטק" הישראלית, מחליפה את סכין המנתחים בהליך לא פולשני. "מדובר בפעולה מאוד ממוקדת, ואנחנו צריכים להיות מאוד מדויקים כדי שנוכל לסייע למטופל", אומר ד"ר אלון סיני, נוירופיזיולוג ברמב"ם המלווה את טיפולי ה-FUS, "בזמן הטיפול נעשית הערכת מצב למטופל, בזמן אמת, כדי להגיע לתוצאות הטובות ביותר".
לדבריו של ד"ר ליאור לב טוב, מרכז תחום נוירוכירורגיה תפקודית ברמב"ם, "הטכנולוגיה יעילה במצבים נוספים מעבר לרעד ראשוני, שבו אנו מטפלים במסגרת סל הבריאות באופן שגרתי. לפני שבועות ספורים טיפלנו בהצלחה בתסמינים של איטיות, נוקשות ורעד בחולת פרקינסון, לראשונה בישראל (טיפול שלא נכלל עדיין בסל הבריאות). היא הייתה פגועה מאוד מבחינה תפקודית, למרות טיפול תרופתי מיטבי, והצלחנו להעמידה על הרגליים ולשנות את חייה מקצה לקצה. הדור החדש של טכנולוגית ה-FUS, שרמב"ם נבחר להיות המרכז הראשון בעולם להובלתו, פותח בפנינו אפשרויות להתמודדות עם בעיות נוירולוגיות תפקודיות שלא היה להן מענה בעבר".
בן-לולו, שמתרגל כעת לחייו החדשים, מבהיר שמדובר בלא פחות מנס: "אני עושה דברים שלא חשבתי שאצליח לעשות אף פעם – לאכול ספגטי, לדפוק מסמר עם פטיש, להחזיק יד יציבה. אני אדם חדש לגמרי. תמיד ידעו בצבא שאני שותה חצי כוס קפה, אחרת היא נשפכת. עכשיו הגיע עידן הכוס המלאה".
פורסם לראשונה: 00:00, 14.03.24