לכל אנשי המקצוע ברור כי מלחמה בצפון תאלץ את עובדי בתי החולים לעבוד מסביב לשעון. כדי להיערך לכך ולהקל עליהם ועל משפחותיהם, בחניון התת-קרקעי של בית החולים רמב"ם בחיפה הוקם מתחם ילדים מיוחד וצבעוני, במיזם משותף של המרכז הרפואי ובית הספר לארכיטקטורה בבצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב בירושלים. כך זה נראה. צפו:
המתחם, שישמש גם את ילדי צוות הרפואה וגם ילדים מטופלים למשחק, שהייה ולימוד, תוכנן והוקם בהתנדבות מלאה על ידי ליאור רמון, עוזר הוראה בבית הספר לארכיטקטורה, ושרון אדר, סטודנטית לתואר שני בעיצוב תעשייתי בבצלאל. "בתחילת המלחמה הייתה תחושה של חוסר אונים", אומר רמון, "ניסינו לחשוב באלו מקומות אנחנו יכולים להשתלב ולהציע את עזרתנו בעיצוב ובאדריכלות, והבנו מהר מאוד שצריך לעשות משהו במרחבים הממוגנים בזמן מהיר. במקרה הזה הצענו מרחב של רהיטי קרטון ריקים שאפשר להרכיב, כשאנחנו מדמיינים שהילדים עצמם יוכלו להשתתף בבנייה והגדרת המרחב".
2 צפייה בגלריה
גן הילדים התת קרקעי ברמב"ם
גן הילדים התת קרקעי ברמב"ם
גן הילדים התת קרקעי ברמב"ם
(צילום: דוברות רמב"ם)
שלוש הקומות התת-קרקעיות והממוגנות בבית החולים הגדול בצפון הוקמו לאחר מלחמת לבנון השנייה, ומהוות למעשה בית חולים ממוגן, הגדול מסוגו בעולם. קובי בוסל, מנהל אגף בינוי ברמב"ם: "ברור שאנשי צוות שהם הורים לילדים לא יוכלו להיות רגועים ולתת טיפול מיטבי אם הילדים שלהם לא בסביבה בטוחה יחד איתם. במלחמה הנוכחית חשבנו איך ניצור לילדים מרחב מוגן שייתן תחושה ביתית ושגרתית, בלי להשקיע המון כסף במשהו שיישאר בסוף ללא שימוש. לכן הוחלט על גן זמני, שיוכל פשוט להיעלם מהשטח".
קובי בוסלקובי בוסלצילום: דוברות רמב"ם
ד"ר ליאור לב טוב, נוירוכירורג בכיר ואב לשלושה ילדים, מספר כי "האפשרות להביא את הילדים למקום בטוח שמאפשר להם גם להעביר זמן בנעימים, משנה סיטואציות. כשהלב שקט, המוח יכול להיות מוקדש כולו לעבודה". גם ג'ניה רויף, אחות אחראית בטיפול נמרץ פנימי ואם לילדה, מודה על הקמת מתחם הגן: "גם בעלי וגם אני עובדים ברמב"ם. גן ילדים כזה נותן לנו שקט וביטחון לבצע את העבודה שלנו. המצב שבו אנחנו לא יודעים מתי נצא הביתה ומה קורה עם הילדה מורכב מאוד".
רמון אמר: "מיזם מתחם הילדים בחניון התת קרקעי בבית חולים רמב"ם, הוקם בהתנדבות מלאה על ידי ליאור רמון, עוזר הוראה בבית הספר לארכיטקטורה ושרון אדר, סטודנטית בתכנית התואר השני בעיצוב תעשייתי בבצלאל.
2 צפייה בגלריה
גן הילדים התת קרקעי ברמב"ם
גן הילדים התת קרקעי ברמב"ם
מימין: עמית קנובל, ליאור רמון, שלי קאושנסקי. צוות התכנון מבצלאל
(צילום: דוברות רמב"ם)
"במסגרת זו צוות משולב של סטודנטים ומרצים מבית הספר לארכיטקטורה, המחלקה לעיצוב תעשייתי והמחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל הקים מתחם חווייתי לילדי צוותי הרפואה שמשמש למשחק, שהיה ולימוד.מהפרויקט ביקש להדגים כיצד ניתן לרתום מיומנויות אדריכליות ועיצוביות ליצירת אי של שקט בתוך מציאות מאתגרת וארעית.
הסביבה הבנויה מדגימה את כוחה המהפכני של חדשנות ויצירתיות בפיתוח מתקן פרקטי וחיוני, באמצעים מוגבלים ובטווח זמן קצר. השימוש באמצעי לייזר מתקדמים שעמדו לרשותינו בסדנאות בצלאל אפשר לנו לייצר כמות גדולה של רהיטים בייצור מאסיבי ולהגיע לתוצאה המיטבית שתשמש את ילדי הצוותים בעת הצורך".
הקמת הגן התאפשרה הודות לתרומה נדיבה ממייקל ולינדה פריז מבוסטון באמצעות הקרן המשפחתית שלהם.
מהמרכז הרפואי רמב"ם נמסר: "הפרויקט ביקש להדגים כיצד ניתן לרתום מיומנויות אדריכליות ועיצוביות ליצירת אי של שקט בתוך מציאות מאתגרת וארעית. השימוש באמצעי לייזר מתקדמים שעמדו לרשותנו בסדנאות בצלאל איפשר לנו להגיע לתוצאה המיטבית שתשמש את ילדי הצוותים בעת הצורך".
פורסם לראשונה: 00:00, 18.04.24